יום חמישי, 27 בספטמבר 2012

האזינו: בין טל למטר

פתיחה:
יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי כִּשְׂעִירִם עֲלֵי דֶשֶׁא וְכִרְבִיבִים עֲלֵי עֵשֶׂב:(דברים לב,ב)

1.בין טל למטר- במשמעות הרוחנית:
א.המשמעות כלפי האדם-התורה ניתנת לאדם לפי כלי הקיבול שלו- כמטר וכטל:
יערוף כמטר לקחי הנה תורתי היא תערוף ותבא בשטף כמטר למבינים המוכנים לקבל מבוע מקור חכמה: 
תזל כטל אמרתי. ונותנת ג''כ כפי הנגלה ממנה איזו ידיעה להדיוטות שעם היותה מועטת היא טובה מאד כטל באופן שהיא כשעירים עלי דשא שהמשכילים יביטו נפלאות ממנה. וכרביבים עלי עשב שגם ההדיוטות יקנו בה איזה מדע להכיר בו בוראם באופן מה. א''כ אתם ישראל שקבלתם אותה: (ספורנו,שם)

ב.המשמעות כלפי מימד הזמן:
יערוף כמטר לקחי- אלה הימים הנוראים וימי תשרי המרוכזים בימים טובים ומועדים המשמרים את חוזק הרושם שלהם על האדם
תזל כטל אמרתי- זוהי שגרת השנה אשר בא התורה נוזלת בנחת ולא ברוב רושם ועל האדם פנימה להתייגע כדי להגיע למדרגת תעצומות הנפש (ענ"ד)

2.בין טל למטר - במשמעות הגשמית:
 א.יתרונות הטל על פני המטר:
א1.המשמעות כלפי האדם -הכל שמחין בו:
תזל כטל. שהכל שמחים בו, לפי שהמטר יש בו עצבים לבריות (ס"א יש עצבים בו), כגון הולכי דרכים ומי שהיה בורו מלא יין (ספרי שו.) (רש"י,שם)

א2.המשמעות כלפי מימד הזמן -טל לא נעצר לעולם:
תנא בטל וברוחות לא חייבו חכמים להזכיר ואם בא להזכיר מזכיר מ''ט א''ר חנינא לפי שאין נעצרין וטל מנלן דלא מיעצר דכתיב {מלכים א יז-יג/יט/כג/א/יא/כא ??} ויאמר אליהו התשבי מתושבי גלעד אל אחאב חי ה' אלהי ישראל אשר עמדתי לפניו אם יהיה השנים האלה טל ומטר כי אם לפי דברי וכתיב {מלכים א יח-א} לך הראה אל אחאב ואתנה מטר על פני האדמה ואילו טל לא קאמר ליה מאי טעמא משום דלא מיעצר וכי מאחר דלא מיעצר אליהו אשתבועי למה ליה הכי קא''ל אפילו טל דברכה נמי לא אתי וליהדריה לטל דברכה משום דלא מינכרא מילתא (תענית ב,ע"ב-ג,ע"א)

ב.יתרונות המטר על פני הטל:

ב1.המשמעות כלפי מימד הזמן-  דבר בעתו מה טוב:
אמר ר' יוחנן ג' מפתחות בידו של הקב''ה שלא נמסרו ביד שליח ואלו הן :
מפתח של גשמים ומפתח של חיה ומפתח של תחיית המתים
מפתח של גשמים דכתיב {דברים כח-יב} יפתח ה' לך את אוצרו הטוב את השמים לתת מטר ארצך בעתו
מפתח של חיה מנין דכתיב {בראשית ל-כב} ויזכור אלהים את רחל וישמע אליה אלהים ויפתח את רחמה
מפתח של תחיית המתים מנין דכתיב {יחזקאל לז-יג} וידעתם כי אני ה' בפתחי את קברותיכם


ב2.המשמעות כלפי האדם-הגשם קובע את פרנסתו של האדם:
במערבא אמרי אף מפתח של פרנסה דכתיב {תהילים קמה-טז} פותח את ידך וגו' ור' יוחנן מאי טעמא לא קא חשיב להא אמר לך גשמים היינו פרנסה (תענית ב,ע"א-ב,ע"ב) 

3.בין טל למטר- בין יחיד לרבים:
תוכחה הנאמרת בחומרה ובסערה נקראת מטר שזה ר"ת משאכם טרחכם ריבכם , ואילו התוכחה הנאמרת בנחת ובלשון רכה נקראת טל שזה ר"ת טוב לכל לפעמים ראוי להוכיח בלשון חמורה וחריפה ולפעמים בלשון רכה ותמונה.כמטיפים מוסר לרבים-יש לנקוט בד"כ בלשון חמורה ואילו כשמטיפים ליחיד יש לנקוט בלשון רכה ומתונה (ע"פ תורת משה מתוך ספר ליקוטי אליהו)
 

סיום:יערוף כמטר לקחי- מים שקטים חודרים עמוק:
דברי תורה תועלתם כמו הגשם,מה הגשם בשעה שהוא יורד עדיין אין רואים את השפעתו על הצמחים,ורק לאחר זמן כאשר השמש מגיחה מאחורי העננים וזורחת על האדמה,רואים את התוצאות הגשם- כך דברי תורה אף בשעה ששומעים אותם אין מבחינים מיד בהשפעתם,בכל זאת סופם לעשות את פעולתם (ע"פ ר' בונם מפשיסחה,מתוך  ספר ליקוטי אליהו,שם)


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה