יום ראשון, 31 ביולי 2022

שנוי במחלוקת: תשעה באב - נקודת קיצון של המחלוקות בעם ישראל

פתיחה:  מדוע שנאת חינם חמורה יותר מ- ע"ז, ג"ע,ש"ד? ואיך ניתן לקיים גמילות חסדים כשיש שנאת חינם?

מקדש ראשון מפני מה חרב מפני ג' דברים שהיו בו עבודה זרה וגילוי עריות ושפיכות דמים... שפיכות דמים דכתיב (מלכים ב' כ"א ט"ז) 'וגם דם נקי שפך מנשה הרבה מאד עד אשר מלא את ירושלם פה לפה'. אבל מקדש שני שהיו עוסקין בתורה ובמצות וגמילות חסדים מפני מה חרב? מפני שהיתה בו שנאת חינם. ללמדך ששקולה שנאת חינם כנגד שלש עבירות: עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים (יומא ט ע"ב)

הקדמה: 

"אהבת חינם זה בחינם, שנאת חינם זה ביוקר" (סטיקר "לשון הרע לא מדבר אלי")

*בתשעה באב: 

נגזר על אבותינו שלא יכנסו לארץ, 

וחרב הבית בראשונה 

ו(חרב הבית)בשניה, 

ונלכדה ביתר, 

ונחרשה העיר.  ( תענית פרק ד,משנה ו)

1.גלות היא פירוד בין העמים- מידה כנגד מידה של מציאות של מחלוקת לא לשם שמים ושנאה פנימית:

א.חטא המרגלים היה מחלוקת בין עם ישראל(=10 השבטים) מול יהושע וכלב(יהודה ואפרים) ותוצאתה- גלות :

וַיִּמְאֲסוּ בְּאֶרֶץ חֶמְדָּה לֹא הֶאֱמִינוּ לִדְבָרוֹ: {כה} וַיֵּרָגְנוּ בְאָהֳלֵיהֶם לֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹל יְ-ה-וָ-ה: {כו} וַיִּשָּׂא יָדוֹ לָהֶם לְהַפִּיל אוֹתָם בַּמִּדְבָּר: {כז} וּלְהַפִּיל זַרְעָם בַּגּוֹיִם וּלְזָרוֹתָם בָּאֲרָצוֹת: (תהלים קו,כד-כז)


קיים קשר ישיר בין חטא המרגלים לגזירת החורבן. בתורה אמנם לא נכתב במפורש שגזירת החורבן וגזירת הגלות באו כתוצאה מחטא המרגלים , אבל בתנ"ך מפורש הדבר. בתהילים (ק"ו, כ"ד) נאמר: "וימאסו בארץ חמדה". בחטא המרגלים מאסו ישראל בארץ חמדה. ארץ ישראל. בעקבות כך: "וישא ידו להם" (פס' כ"ו), נשבע הקב"ה: "להפיל זרעם בגויים ולזרותם בארצות" (כ"ז). הרי שהגלות לבין הגויים וארצותיהם באה בעקבות חטא המרגלים.

דומה לכך מוצאים אנו אצל הנביא יחזקאל: "ואביאם אל המדבר... גם אני נשאתי את ידי להם במדבר להפיץ אותם בגויים ולזרות אותם בארצות" (כ', י'). נראה מכאן שגזירת הגלות נגזרה עוד בהיות עם ישראל במדבר בצאתם ממצרים. 

ב.מדוע נגזרה הגזירה על עם ישראל שיגלו לבבל? 

בהיות שאברהם הלך לארץ ישראל, הלך בתחילה עם יוצאי תיבת נח במגמה להגיע לארץ ישראל. אלא משהגיעו לבבל מצאו שם בקעה בארץ שנער וישבו שם (בראשית י"א, ב').

בבל הועדפה על ידם ובחרו בה במקום ארץ חמדה. אברהם נטל שכר הליכתם עד בבל, והמשיך ללכת לארץ ישראל כצוויו של הקב"ה. ניתן, אם כך, לראות שבפעם הראשונה מאסו בארץ חמדה ובחרו בבבל. לכן כששוב מאסו – בחטא המרגלים – בארץ, נענשו לגלות לאותה ארץ שכביכול טובה היא להם יותר מארץ חמדה. בלילה זה גלגלו חובה גם לשני בתי המקדש שחרבו ולשאר הדברים שאירעו עם אבותינו ביום זה ...

("מה בין חטא המרגלים לגזרת החורבן?"/ הרב חניאל פרבר)

ג.יהושע(שבט אפרים) וכלב (שבט יהודה) מייצגים שני שבטים שנתפלגו בימי שלמה חורבן מלכות ישראל ואחרי יהודה הוא תוצאה של פילוג זה:

וְיָרָבְעָם בֶּן נְבָט אֶפְרָתִי מִן הַצְּרֵדָה וְשֵׁם אִמּוֹ צְרוּעָה אִשָּׁה אַלְמָנָה עֶבֶד לִשְׁלֹמֹה וַיָּרֶם יָד בַּמֶּלֶךְ:(מלכים א יא כו)

ד.הנסיון לאחות את הקרעים בין ממלכת ישראל לממלכת יהודה נעשה מאוחר מידי וממלכת ישראל חרבה ואחריה ממלכת יהודה כ-138 אחריה:

בִּשְׁנַת שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה לְאָחָז מֶלֶךְ יְהוּדָה מָלַךְ הוֹשֵׁעַ בֶּן אֵלָה בְשֹׁמְרוֹן עַל יִשְׂרָאֵל תֵּשַׁע שָׁנִים: {ב} וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי יְ-ה-וָ-ה רַק לֹא כְּמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הָיוּ לְפָנָיו{ג} עָלָיו עָלָה שַׁלְמַנְאֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיְהִי לוֹ הוֹשֵׁעַ עֶבֶד וַיָּשֶׁב לוֹ מִנְחָה: {ד} וַיִּמְצָא מֶלֶךְ אַשּׁוּר בְּהוֹשֵׁעַ קֶשֶׁר אֲשֶׁר שָׁלַח מַלְאָכִים אֶל סוֹא מֶלֶךְ מִצְרַיִם וְלֹא הֶעֱלָה מִנְחָה לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר כְּשָׁנָה בְשָׁנָה וַיַּעַצְרֵהוּ מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיַּאַסְרֵהוּ בֵּית כֶּלֶא: {ה} וַיַּעַל מֶלֶךְ אַשּׁוּר בְּכָל הָאָרֶץ וַיַּעַל שֹׁמְרוֹן וַיָּצַר עָלֶיהָ שָׁלֹשׁ שָׁנִים: {ו} בִּשְׁנַת הַתְּשִׁיעִית לְהוֹשֵׁעַ לָכַד מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֶת שֹׁמְרוֹן וַיֶּגֶל אֶת יִשְׂרָאֵל אַשּׁוּרָה וַיֹּשֶׁב אֹתָם בַּחְלַח וּבְחָבוֹר נְהַר גּוֹזָן וְעָרֵי מָדָי

(מלכים ב, יז א-ו)

רַק לֹא כְּמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הָיוּ לְפָנָיו- למשפט כללי זה מתקשרת המסורת שהושע בן אלה היה המלך הראשון בממלכת ישראל שהרשה לתושבי הממלכה לבוא לבית המקדש שבירושלים.אף על פי שגם הוא לא ביטל את עגלי ירבעם בדן ובבית אל , הוא נטל מהם את בלעדיותם.אולי בגלל שהיה גדול מקודמיו או שמא בשל מצבההנואש של ממלכת ישראל ,הסיר הושע את שומרי הגבול שמנעו את הקשר עם המקדש בירושלים.מעשיו יכולים היו לסמן התחלה חדשה ביחסי בין שני הממלכות אבל בפועל בתקופה זו הקיץ הקץ על ממלכת ישראל(התנך המבואר/הרב עדין שטיינזלץ,הרחבות,  שם)

ה.בית "טחון טחנת"- חורבן של בית חרב שהחל עם פילוג הממלכות:


אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ הוּא שֶׁהַנָּבִיא מְקַנְתְּרָהּ וְאָמַר לָהּ (ישעיה מז, ב): קְחִי רֵחַיִם וְטַחֲנִי קָמַח, הָא כָּל עַמָּא טָחֲנִין חִטִּין וְאַתְּ אוֹמֵר וְטַחֲנִי קֶמַח, אֶלָּא אָמְרָה יְרוּשָׁלָיִם לְבַת בָּבֶל, אִלּוּ מִמָּרוֹם לֹא עָשׂוּ בִי מִלְחָמָה אַתְּ הָיִית יְכוֹלָה לְהִלָּחֵם בִּי, אִלּוּ מִמָּרוֹם לֹא שָׁלְחוּ בִי אֵשׁ אַתְּ הָיִית יְכוֹלָה לִי, אֶלָּא אַרְיָא קְטִילָא קְטַלְתְּ, קִמְחָא טְחִינָא טְחַנְתְּ, קַרְתָּא יָקִידְתָּא אוֹקִידְתָּא, לְכָךְ אָמַר: מִמָּרוֹם שָׁלַח אֵשׁ בְּעַצְמֹתַי וַיִּרְדֶּנָּה

(איכה רבה פרשה א אות מ"א)

___________________________________________________________________________________

**בתשעה באב: 

נגזר על אבותינו שלא יכנסו לארץ, 

וחרב הבית בראשונה 

ו(חרב הבית)בשניה, 

ונלכדה ביתר, 

ונחרשה העיר.  ( תענית פרק ד,משנה ו)

__________________________________________________________________________

2.חורבן הבית השני מתחיל במלחמת האחים - כפשוטו- הראשונה בין יהודה אריסטובלוס ליוחנן הורקנוס על המלכות:


א.ימי שלומציון כמלכה היו  ימים של שקט ושלווה ופריחה כלכלית:
שנותיה האחרונות של מדינת החשמונאים היו שנים של פריחה ושגשוג:המלכה שלומציון, אלמנתו של ינאי,שלטה במדינה במשך תשע שנים ביד רמה ובתבונה גדולה...בנה יוחנן הורקנוס השני שימש ככהן גדול...שקט ושלווה שררו לאורך הגבולות...המסחר והחקלאות התפתחו ושגשגו...

ב.המאבק שבין בניה של שלומציון הסתיים שניתחונו(הזמני) של יהודה אריסטובלוס:
אבל עם מותה בשנת מאה שלושים ושבע לפני חורבן בית המקדש(67 לפנ"ס) התחילה מהומה גדולה.בניה-הבכור יוחנן הרוקנוס השני ואחיו הצעיר יהודה אריסטובלוס השני- פתחו במאבק ירושה קשה ומכוער, והדברים הגיעו עד למלחמה ממש.
במלחמה זו ניצח יהודה ויוחנן נאלץ לותר על המלוכה.יהודה שזכה למלוכה המשיך את דרכו של ינאי אביו וחיזק את כוחה הצבאי של המדינה.אבל האויב לא בא מבחוץ אלא מבפנים...חכמי ישראל סירבו לתמוך באחד הצדדים ודרשו מהם להפסיק את מלחמתם.כתוצאה מכך הרגו אנשיו של יוחנן את חוני המעג..שסרב להתפלל להצלחתם.

ג.הרומאים מנצלים את המצב כדי לקבל דריסת רגל ודורשים מהאחים להתייצב למשפט שיקבע מי ימלוך:
באותם ימים שהיהודים נלחמו אלו באלו הרחיבה האמפריה הרומית את כיבושיה במזרח הים התיכון.פומפיוס,מפקד הצבא הרומאי,...מששמע על מלחמת האחים בירושלים הבין ששיחקה לו השעה והוא יוכל להשתלט בקלות על ממלכת יהודה.הוא שילח את נציגו לירושלים ודרש משני הצדדים להפסיק את מלחמתם ולהתייצב לפניו למשפט בדמשק....יהודה עזב במהירות את דמשק..

ד.הרומאים משתלטים על ירושלים אבל לא פוגעים במקדש אלא רק ממנים את אנטיפטרוס כנציג מטעמם:
לפי עצתם של אנשי יוחנן ניהלו הרומאים את פעולות המצור בעיקר בשבתות שבהן שבתו היהודים ממלחמה...פומפיוס..השאיר את יוחנן ככהן גדול ...אבל את השלטון נתן לאנטיפטרוס יועצו של יוחנן שהתגלה כמשרתם של הרומאים...

(מגילת החורבן/ד"ר חגי בן ארצי, פרק ראשון)

3.בתוך מציאות של חורבן הבית השני מתגלעת מחלוקת בצורה שלילית בין בית הלל לבית שמאי:

א.יחסי אהבה וכבוד הדדי:

בֵּית שַׁמַּאי מַתִּירִין אֶת הַצָּרוֹת לָאַחִים, וּבֵית הִלֵּל אוֹסְרִין. חָלְצוּ, בֵּית שַׁמַּאי פּוֹסְלִין מִן הַכְּהֻנָּה, וּבֵית הִלֵּל מַכְשִׁירִין. נִתְיַבְּמוּ, בֵּית שַׁמַּאי מַכְשִׁירִין, וּבֵית הִלֵּל פּוֹסְלִין. וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵלּוּ פוֹסְלִין וְאֵלּוּ מַכְשִׁירִין, לֹא נִמְנְעוּ בֵית שַׁמַּאי מִלִּשָּׂא נָשִׁים מִבֵּית הִלֵּל, וְלֹא בֵית הִלֵּל מִלִּשָּׂא נָשִׁים מִבֵּית שַׁמָּאי. וְכָל הַטָּהֳרוֹת וְהַטֻּמְאוֹת שֶׁהָיוּ אֵלּוּ מְטַהֲרִין וְאֵלּוּ מְטַמְּאִין, לֹא נִמְנְעוּ לִהְיוֹת עוֹשִׂים טָהֳרוֹת אֵלּוּ עַל גַּב אֵלּוּ:

(עדויות ד,ח)

ב.כמעט מלחמת אחים:


.. תנא רבי יהושע אונייא: 'תלמידי בית שמאי עמדו להן מלמטה והיו הורגין בתלמידי בית הלל'. תני: 'ששה מהן עלו והשאר עמדו עליהן בחרבות וברמחים'. תני: 'שמונה עשר דבר גזרו ובשמונה עשרה רבו ובשמונה עשרה נחלקו

(ירושלמי שבת א ג)


ג.מה גרם לשינוי היחס בין ב"ה לב"ש?


ב"ה מצד שהיו נוחים ועלובים התכנעו תחת עול סבלם כי  ידעו והתבוננו כי אין כח לעמוד נגד הרומיים על כן דומו לה' והתחללו לו.לא כן ב"ש הם היו מנגדי הממשלה בגלוי ובלי ספק היתה ידם עם הקנאים וזה הדבר גרם להתרחב הפירוד בין הבתים עד שגם מחלקותיהם בדינים הונהגו בנפש מרה ...ובת שמאי שלחו יד בתלמידי בית הלל...

בתחלת ייסוד הבתים נהגו אלה באלה עוד בשלום ורעות ולאחר זמן נבדלו בדעותיהם גם בבחינת מצבם לעומת הממשלה שבית שמאי היו מנגדי הממשלה וידם עם הקנאים ובית הלל השתמרו ממרידה והכנעו לפני הרומיים וחילוק הדעות בזה הוליד איבה בינהם וזאת האיבה התפשטה על מחלוקותיהם בדינים 

(דור דור ויורשיו אייזיק הירש וייס, ע"מ 175)


4.שנאת החינם של שלהי בית שני היתה ביטוי קיצוני למחלוקות שיצאו מפרופורציה:

א.המחלוקת בין חכמים לרבי זכריה בין אבקולס וחוסר יכולתו להכריע- מהגורמים לחורבן:

"אמר רבי יוחנן, מאי דכתיב: (משלי כ"ח) אשרי אדם מפחד תמיד ומקשה לבו יפול ברעה? אקמצא ובר קמצא חרוב ירושלים, אתרנגולא ותרנגולתא חרוב טור מלכא, אשקא דריספק חרוב ביתר. אקמצא ובר קמצא חרוב ירושלים, דההוא גברא דרחמיה קמצא ובעל דבביה בר קמצא, עבד סעודתא, אמר ליה לשמעיה: זיל אייתי לי קמצא, אזל אייתי ליה בר קמצא. אתא אשכחיה דהוה יתיב, אמר ליה: מכדי ההוא גברא בעל דבבא דההוא גברא הוא, מאי בעית הכא? קום פוק! אמר ליה: הואיל ואתאי שבקן, ויהיבנא לך דמי מה דאכילנא ושתינא, אמר ליה: לא. אמר ליה: יהיבנא לך דמי פלגא דסעודתיך! אמר ליה: לא. אמר ליה: יהיבנא לך דמי כולה סעודתיך! א"ל: לא. נקטיה בידיה ואוקמיה ואפקיה. אמר: הואיל והוו יתבי רבנן ולא מחו ביה, ש"מ קא ניחא להו, איזיל איכול בהו קורצא בי מלכא. אזל אמר ליה לקיסר: מרדו בך יהודאי! א"ל: מי יימר? א"ל: שדר להו קורבנא, חזית אי מקרבין ליה. אזל שדר בידיה עגלא תלתא. בהדי דקאתי שדא ביה מומא בניב שפתים, ואמרי לה בדוקין שבעין, דוכתא דלדידן הוה מומא ולדידהו לאו מומא הוא. סבור רבנן לקרוביה משום שלום מלכות, אמר להו רבי זכריה בן אבקולס, יאמרו: בעלי מומין קריבין לגבי מזבח! סבור למיקטליה, דלא ליזיל ולימא, אמר להו רבי זכריה, יאמרו: מטיל מום בקדשים יהרג!
אמר רבי יוחנן: ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס, החריבה את ביתנו, ושרפה את היכלנו, והגליתנו מארצנו.
(גיטין נה,ע"ב)


אָמַר רַ' יוֹחָנָן: מַהוּ שֶׁנֶּאֱמַר:

"אַשְׁרֵי אָדָם מְפַחֵד תָּמִיד וּמַקְשֶׁה לִבּוֹ יִפּוֹל בְּרָעָה" (משלי כח, יד) –  

עַל קַמְצָא וּבַר קַמְצָא חָרְבָה יְרוּשָׁלַיִם,

עַל תַּרְנְגוֹל וְתַרְנְגֹלֶת חָרַב הַר הַמֶּלֶךְ,

עַל יָתֵד שֶׁל מֶרְכָּבָה חָרְבָה בֵּיתָר.

 

"על קַמְצָא וּבַר קַמְצָא חָרְבָה יְרוּשָׁלַיִם". –

 

מַעֲשֶׂה בְּאָדָם שֶׁהָיָה אוֹהֲבוֹ קַמְצָא

וְשׂוֹנְאוֹ – בַּר קַמְצָא.

עָשָׂה סְעֻדָּה.

אָמַר לְשַׁמָּשׁוֹ: לֵךְ וְהָבֵא לִי קַמְצָא.

הָלַךְ וְהֵבִיא לוֹ אֶת בַּר קַמְצָא.

בָּא וּמְצָאוֹ יוֹשֵׁב.

אָמַר לוֹ: הֲרֵי שׂוֹנֵא אַתָּה לִי, וּמָה לְךָ כָּאן? עֲמֹד וָצֵא!

אָמַר לוֹ: הוֹאִיל וּבָאתִי – הַנִּיחֵנִי, וְאֶתֵּן לְךָ דְּמֵי כָּל מָה שֶׁאֹכַל וְאֶשְׁתֶּה.

אָמַר לוֹ: לֹא. – אֶתֵּן לְךָ דְּמֵי חֲצִי סְעֻדָּתְךָ...

– לא!

– אֶתֵּן לְךָ דְּמֵי כָּל סְעֻדָּתְךָ

– לא!

תְּפָסוֹ בְּיָדוֹ, הֶעֱמִידוֹ וְהוֹצִיאוֹ.

 

אָמַר בַּר קַמְצָא: הוֹאִיל וְיָשְׁבוּ חֲכָמִים

וְלֹא מִחוּ בּוֹ –

מִכְּלָל שֶׁנּוֹחַ לָהֶם –

אֵלֵךְ וְאַלְשִׁין עֲלֵיהֶם לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ. 

בָּא וְאָמַר לוֹ לַקֵּיסָר: מָרְדוּ בְּךָ הַיְּהוּדִים.

אָמַר לוֹ: – מִי יֹאמַר?

אָמַר לוֹ: שְׁלַח לָהֶם קָרְבָּן וְתִרְאֶה אִם יַקְרִיבוּהוּ.

 

הָלַךְ וְשָׁלַח בְּיָדוֹ עֵגֶל מְשֻׁלָּשׁ.

בַּהֲלִיכָתוֹ הֵטִיל בּוֹ בַּר קַמְצָא מוּם בְּנִיב שְׂפָתַיִם,

וְיֵשׁ אוֹמְרִים – בְּדֻקִּין שֶׁבְּעַיִן, מָקוֹם שֶׁלָּנוּ הֲרֵי הוּא מוּם וְלָהֶם אֵינוֹ מוּם.

אָמְרוּ חֲכָמִים לְהַקְרִיבוֹ, מִשּׁוּם שְׁלוֹם מַלְכוּת;

אָמַר לָהֶם רַ' זְכַרְיָה בֶּן אַבְקוּלַס: יֹאמְרוּ, בַּעֲלֵי מוּמִים קְרֵבִים לַמִּזְבֵּחַ.

אָמְרוּ לַהֲרֹג אֶת בַּר קַמְצָא, שֶׁלֹּא יֵלֵך וִיסַפֵּר לַמֶּלֶךְ.

אָמַר לָהֶם רַ' זְכַרְיָה: יֹאמְרוּ: מֵטִיל מוּם בְּקָדָשִׁים – יֵהָרֵג.

 

(אָמַר רַ' יוֹחָנָן: עַנְוְתָנוּתוֹ שֶׁל רַ' זְכַרְיָה בֶּן אַבְקוּלַס הֶחֱרִיבָה אֶת בֵּיתֵנוּ

וְשָׂרְפָה אֶת הֵיכָלֵנוּ

וְהֶגְלַתְנוּ מֵאַרְצֵנוּ).


(תרגום ע"פ אתר האגדה https://agadastories.org.il/node/306)

וכאשר תדקדק בלשון 'קמצא', כי השם הזה מורה על חלוק, שקורא 'קמצא' על שם החלוק והפירוד, כי זה הוא לשון קמיצה, כמו (ויקרא ב, ב) "וקמץ משם"

(ספר נצח ישראל - פרק ה )

ב.ההגדרה המשתעמת של שנאת חינם- שנאה לא רציונלית ולא פרופורציונלית  שפוגעת גם בצד השונא:

בסיפור של קמצא ובר קמצא אנו עדים לשנאה כל כך חולנית, שאיננה משקללת אפילו את האינטרס האגואיסטי (הפסול מאוד כשלעצמו!) של השונא. הוא שונא את השני יותר מאשר אוהב את עצמו. לבעל הסעודה הוצע על ידי בר קמצא החזר של דמי כל הסעודה בתמורה לאכילה של אדם אחד. כל איש עסקים מתחיל היה מקבל את ההצעה הזו ברצון, אפילו אם שונאו המושבע היה מציע אותה, בגלל שיש לו אינטרס ברור לקבלה. גם לבר קמצא אמנם הייתה סיבה לעשות מה שעשה, שהרי שפכו את דמו, אבל זו עדיין הייתה שנאת האחר שגדולה מאהבת עצמו. שהרי ברגע שבית המקדש נחרב ועם ישראל נרצחו והוגלו, גם בר קמצא סבל כמו כולם מהגלות. אבל, הוא העדיף נקמה על פני טובתו שלו וטובת היקרים לו.

כלומר, הפירוש המילולי של "שנאת חינם" איננו "שנאה בלי סיבה בעבר", אלא "שנאה בלי אינטרס עתידי", שנאה בלי תכלית עתידית (אפילו לא תכלית אגואיסטית פסולה של השונא עצמו).
(מהי שנאת "חינם"?/הרב אלדד יונה)


ג.המחלוקת של הקנאים שהעדיפו "לשרוף את המועדון":

שדריה עילוייהו לאספסיינוס קיסר אתא צר עלה תלת שני הוו בה הנהו תלתא עתירי נקדימון בן גוריון ובן כלבא שבוע ובן ציצית הכסת נקדימון בן גוריון שנקדה לו חמה בעבורו בן כלבא שבוע שכל הנכנס לביתו כשהוא רעב ככלב יוצא כשהוא שבע בן ציצית הכסת שהיתה ציצתו נגררת על גבי כסתות איכא דאמרי שהיתה כסתו מוטלת בין גדולי רומי חד אמר להו אנא זיינא להו בחיטי ושערי וחד אמר להו בדחמרא ובדמלחא ומשחא וחד אמר להו בדציבי ושבחו רבנן לדציבי דרב חסדא כל אקלידי הוה מסר לשמעיה בר מדציבי דאמר רב חסדא אכלבא דחיטי בעי שיתין אכלבי דציבי הוה להו למיזן עשרים וחד שתא הוו בהו הנהו בריוני אמרו להו רבנן ניפוק ונעביד שלמא בהדייהו לא שבקינהו אמרו להו ניפוק ונעביד קרבא בהדייהו אמרו להו רבנן לא מסתייעא מילתא קמו קלנהו להנהו אמברי דחיטי ושערי והוה כפנא
(גיטין נו, ע"א)

שדריה עילוייהו [שלח עליהם] את אספסיינוס קיסר. אתא, צר עלה תלת שני [בא, צר עליה על ירושלים שלוש שנים]. הוו [היו] בה, בירושלים, הנהו תלתא עתירי [שלושה עשירים אלה]: נקדימון בן גוריון, ובן כלבא שבוע, ובן ציצית הכסת. ומסבירים את שמותיהם: נקדימון בן גוריון — שנקדה לו חמה בעבורו, כמסופר, שזרחה לו השמש שלא בזמנה כדי להצילו מהפסד גדול. בן כלבא שבוע — כך קראו לו, שכל הנכנס לביתו כשהוא רעב ככלב, יוצא כשהוא שבע. בן ציצית הכסת — שהיתה ציצתו נגררת על גבי כסתות, שלא היה הולך ברחוב על הארץ אלא היו שמים לפניו כסתות. איכא דאמרי [יש שאומרים]: שהיתה כסתו מוטלת בין גדולי רומי, שהיה יושב ביניהם.

***בתשעה באב: 

נגזר על אבותינו שלא יכנסו לארץ, 

וחרב הבית בראשונה 

ו(חרב הבית)בשניה, 

ונלכדה ביתר, 

ונחרשה העיר.  ( תענית פרק ד,משנה ו)



10.ונחרשה העיר- סמל לכוונת הרומאים לייר חורבן ארוך טווח( לשיטתם- נצחי):

א.חרישת ההיכל או העיר כולה:

ונחרשה העיר" — חרש רופוס, שחיק עצמות, את ההיכל (ירושלמי, מסכת תענית, דף כ"ה ע"ב)

ב.מנהג הרומאים היה לזרות מלח באדמה של עיר שנכבשה ע"מ למנוע את עיבודה מחדש:

לפי סיפורים שנפוצו לראשונה בסוף המאה ה-19, הרומאים זרעו את הקרקע מלח על־מנת להבטיח שהיא תשאר בלתי פורייה ואיש לא יתיישב בה שוב (אליבא דויקיפדיה)

ג.חרישה כדי למנוע בנייה:


וחרישת איזה מקום היה אצל הרומיים לאות וסימן קללה שלא יבּנה עוד לעולם, וכפי חוקיהם לא היה רשאי עוד אדם לבנותו, על כן, אחרי ראה אדריינוס רב הכוסף של היהודים עוד לבנין ההיכל רצה להראותם שכל תוחלתם מהיום והלאה אפס ואין, וציווה לחרוש ההיכל, למען ידעו ברור כי לא ייבנה עוד

(מתוך ספר "ערך מלין" לר' שלמה יהודה רפפורט)

ד.חרישת העיר(פעולה שהיא ההפך הגמור של חרישה שמטרתה ליצור תנאים לצמיחה)  היא סמל לשנאת החינם(שנאה שמבקשת לעקור ולפגוע ב-2 הצדדים גם יחד)  שביקשה לעקור ולהרוס את עצמה והיא היא סיבת אורך הגלות לכמעט 2000 שנה:

רבות עסקו גדולי החסידות בשאלה למה הגלות הזאת ארוכה כל-כך. רבנו הזקן מסביר (לקוטי תורה מטות פו,א): הבית השני נחרב בגלל שנאת-חינם. לכן גלות זו, שהיא תיקון שנאת-חינם, נמשכת זמן רב. שכן שנאת-חינם אינה נחשבת בעיני האדם גרועה כל-כך, מפני שנדמה לו ששנאתו לחברו היא בגלל סיבה מוצדקת. צריכים זמן רב לבירור שנאה זו ולתיקונה. כמשל הפסולת הדקה, שכדי לבררה דרושה שהות רבה יותר מהפסולת הגסה, שניכר לכול שפסולת היא.
(שיחה השבוע גליון 1333)


סיום: שנאת חינם מפוררת את הכל מבפנים 

אני טוען שמלחמת האחים היא שהכריעה את העיר ואילו הרומאים הכריעו את מלחמת האחים שהייתה קשה הרבה יותר מחוזקן של החומות (מלחמת היהודים/יוסף בן ממתיהו,  ה' 257)

הפירוש המילולי של "שנאת חינם" איננו "שנאה בלי סיבה בעבר", אלא "שנאה בלי אינטרס עתידי", שנאה בלי תכלית עתידית (אפילו לא תכלית אגואיסטית פסולה של השונא עצמו).....
ניתן לעזור לזולת אפילו לפנים משורת הדין ולגמול איתו חסד, לא כי אנו אוהבים אותו, אלא רק כי כך אנו מצווים על ידי התורה, ויחד עם זאת לשנאות אותו או אחרים בלי תכלית. פשוט שנאה לשם שנאה.

(מהי שנאת "חינם"?/הרב אלדד יונה)


אחרית דבר: אהבת חינם  

ואם נחרבנו ונחרב העולם עמנו על ידי שנאת חינם, נשוב להיבנות והעולם עמנו יבנה על ידי אהבת חינם... 
(אורות הקודש, חלק ג' עמוד שכג-שכד)


_________________________________________________________________________

ובאמת כבר אמרו חכמים ששמונה עשר ברכות שבתפילה מכוונות כנגד שמונה עשר אזכרות (=שמות הבורא) שבקריאת שמע. שואל התלמוד, ומה עם ברכת המינים? ועונה שהיא מכוונת כנגד המילה "אחד" שב"שמע ישראל ה' א-להינו ה' אחד", שגם הוא בכלל שמותיו של הקב"ה. אם כן כבר הוכנה מראש האפשרות, שכאשר תהיה פגיעה באמונת הייחוד על ידי המינים - הם הנוצרים הראשונים - אז תהיה אפשרות, ויהיה גם צורך, לקבוע ברכה מיוחדת להרחקתה של המינות מקרב ישראל.

אלא שקביעתה של ברכה כזאת מהווה קושי משתי בחינות. הראשון, הוא שעל מנת לתקן ברכות צריך רוח הקודש של הנביאים – וכך היה בשמונה עשרה ברכות, שתוקנו על ידי הנביאים האחרונים, משום שרק מי ששמע את קול ה', יודע כיצד יש לפנות אליו. אם כן מה יעשו התנאים בזמן שכבר פסקת הנבואה? כיצד יקבעו ברכה נוספת, והלא הם אינם נביאים?

הקושי השני הוא, שתוכן הברכה הזאת הוא שנאה, הרחקה, ויש סכנה שהאדם שיתקן אותה לא יהיה נקי לגמרי מן השנאה הטבעית שבלבו, ויתכן שכאשר יתקן את הברכה, הוא יכוון בברכתו לכלול גם אנשים שאינם צריכים להיות כלולים בברכת המינים. כיצד יִמָּצֵא הגבול הדק המבדיל בין מי שיש באמת לשנאותו, למי שאסור לשנאותו?

עד שמצאו את שמואל הקטן, העונה על שתי הדרישות הללו – הוא נקי מכל שמץ של שנאה, ושרידי הנבואה נשארו אצלו. במסכת אבות (ד,יט) תולים בו את הפסוק 'בִּנְפֹל אוֹיִבְיךָ אַל תִּשְׂמָח וּבִכָּשְׁלוֹ אַל יָגֵל לִבֶּךָ' (משלי כד,יז) כאילו הוא המציא אותו: "שמואל הקטן אומר: 'בנפל אויביך אל תשמח' ", ללמדנו שאישיותו הייתה ביטוי מושלם לפסוק הזה, נטולה כל שנאה טבעית. והוא נקרא "שמואל הקטן" משום שהיה קטן משמואל הרמתי (ירושלמי סוטה פ"ט הי"ג), ללמדנו שיש בו מן הנבואה.

שמואל הקטן הוא היחיד שיכול היה לתקן את ברכת המינים מבלי לכוון בברכתו לשנוא את פושעי ישראל שאינם בכלל המינים, ושאותם יש לקרב באהבה על מנת להשיבם לאיתן התורה, כדברי הרמב"ם (בהלכות ממרים פרק ג).
(שמונה עשרה - ברכת המינים/הרב אורי שרקי שליט"א)

ב.קמצא- רַבִּי זְכַרְיָה בֶּן אַבְקוּלָס , בר קמצא- יש"ו:

"אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: עִנְוְותָנוּתוֹ [כלומר, ההססנות] שֶׁל רַבִּי זְכַרְיָה בֶּן אַבְקוּלָס הֶחְרִיבָה אֶת בֵּיתֵנוּ וְשָׂרְפָה אֶת הֵיכָלֵנוּ וְהִגְלִיתָנוּ מֵאַרְצֵנוּ".


זה לא מובן: בהתחלה של האגדה היה כתוב שעל קמצא ובר קמצא חרבה ירושלים, ופתאום מספרים לנו שלא קמצא ובר קמצא החריבו את ירושלים אלא רבי זכריה בן אבקולס?! צריך להבין מיהו רבי זכריה בן אבקולס. זה אדם, מן הסתם תלמיד חכם, מהתנאים, שמשרת במקדש, אבל מה שחשוב לו זה טכניקה הלכתית יבשה, ה"שולחן ערוך": 'אם אתה עושה כך יחשבו כך, אם אתה עושה כך יחשבו כך. לכן לא עושים כלום' - ומה עם גורל האומה?! כשהדאגה היא רק לטכניקה הלכתית יבשה ולא עושים שיקולים מדיניים, ירושלים חרבה.

עכשיו ברור מי זה קמצא. קמצא זה דמותו של רבי זכריה בן אבקולס. הוא רואה את הדברים בצורה מקומצת, בקטן. ובר קמצא? הוא דמותו של יש"ו. נסביר למה.

בר קמצא עושה מום שפסול לנו וכשר לגויים. הרי היה אפשר להסביר לגוי שיש פה בעיה הלכתית ולכן אי-אפשר להקריב את הקרבן, והגוי היה מקבל את ההסבר. אבל אז הגוי היה שואל: 'למה כשאנחנו מביאים דבר כזה אתם מקריבים, וכשאתם - לא?' - והיה צריכים להסביר לו למה. המהר"ל אומר שדוק שבעין - זו החכמה (הרי "עיני העדה" אלה החכמים), ניב שפתיים - זו הנבואה (הרי נביא הוא מי שמדבר בשם ה'). לפי זה יש משהו שמבדיל בין ישראל לעמים - חכמה ו\או נבואה. תשובה כזאת הייתה מרגיזה את המלך עוד יותר. ה"גזענות היהודית" היא זו שמרגיזה, וזה בדיוק מה שבר קמצא רצה להבליט - שהיהודים הם גזענים, כי הם אומרים שהם עם סגולה, שהם מיוחדים וכו'. זה בדיוק מה שהמלך רוצה לבטל וזה בדיוק מה שיש"ו עשה. הוא רצה לבטל את ההבדל בין ישראל לעמים והביא משום כך לשנאת ישראל גדולה. זה בדיוק בר קמצא. כלומר, הרעיונות האלה שהתחילו אז לעלות - הם החריבו את ירושלים.

(תשעה באב - קמצא ובר קמצא (אגדות החורבן ממסכת גיטין)/הרב אורי שרקי)


https://www.facebook.com/ShlomoAviner/photos/%D7%90%D7%99%D7%9F-%D7%9B%D7%96%D7%94-%D7%93%D7%91%D7%A8-%D7%94%D7%A6%D7%99%D7%91%D7%95%D7%A8-%D7%A9%D7%9C%D7%A0%D7%95-%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%A9%D7%9C%D7%9E%D7%94-%D7%90%D7%91%D7%99%D7%A0%D7%A8%D7%9E%D7%99-%D7%94%D7%A6%D7%99%D7%91%D7%95%D7%A8-%D7%A9%D7%9C%D7%A0%D7%95-%D7%9C%D7%A2%D7%AA%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%93%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%AA%D7%99-%D7%95%D7%9E%D7%A9%D7%AA/740579372694978/

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה