יום שלישי, 5 באוקטובר 2021

נח: אתגר השותפות הזוגית - החלום ושברו

פתיחה: מדוע נעמה - אשת נח- האמא של כל האנושות-  מוזכרת באגביות בלבד?!

 וְצִלָּה גַם הִוא יָלְדָה אֶת תּוּבַל קַיִן לֹטֵשׁ כָּל חֹרֵשׁ נְחשֶׁת וּבַרְזֶל וַאֲחוֹת תּוּבַל קַיִן נַעֲמָה:(בראשית ד,כב)

נעמה. היא אשתו של נח, בבראשית רבה (כג, ג.)(רש"י,שם)

וא"ת מנא ליה לרש"י, י"ל דהוכחתו דהא לכך נקראת נעמה על שם שמעשיה נעימים והיתה צנועה, והואיל וכן היא אם כן למה מתה במבול ולא ניצלה כנח, אלא כל כרחך היא אשת נח וניצלה מן המבול,

 ועוד י"ל דהוכחתו הוא דלמה נזכרה נקבה זו יותר משאר נקיבות, אלא ודאי משום זה לפי שמצינו שלנעמה היו ג' אחין ותובל קין היה רשע, כמו שפרש"י שהיה עושה כלי זיין לרוצחים, ויבל היה צדיק יושב אוהלים לפי פירש א' שפרש"י ויובל ג"כ צדיק היה, ונמצא דשנים היו צדיקים ואחד היה רשע, וגם לנח היו שלשה בנים, ושם ויפת היו צדיקים כמו שפרש"י בפרשת נח ואחד היה רשע כדמשמע ג"כ שם, ואם כן אל יקשה לך למה היו שניהם צדיקים ואחד רשע, לכן פירש נעמה היא אשתו של נח ורוב בנים אחר אחי האם (ב"ב ק"י.) וק"ל: (שפתי חכמים,שם)

הקדמה: שותפות האמונה- האדם ב-אלוהים וא-להים באדם

כך מסביר מדרש ההלכה הִתנְאִי ספרי את הביטוי "אֶל אַמוּנָה" בשירת האזינו: "שהאמין בעולם וּבַרְאו".*
‏המסתורין הדתי האמיתי, אומרת היהדות, איננו אמונתנו באלוהים - אלא אמונתו ‏של אלוהים בנו.

‏‏רעיון יוצא דופן זה מזדהר מן התנ"ך כולו. אלוהים תולה את תקוותיו ואת ‏ציפיותיו מן העולם ביצור המוזר, קשה העורף, חם המזג, כפוי הטובה והמנוון ‏לעיתים הקרוי הומו ספיינס, שחלקו עפר הארץ וחלקו רוח אפו של אלוהים, שמעשיו ‏מאכזבים תדיר את בוראו ולפעמים אף מעוררים את חמתו. ובכל זאת,לעולם‏ אין ‏אלוהים מוותר. הוא מנסה שוב ושוב - עם אדם, עם נח, עם אברהם, יצחק, יעקב, ‏משה, יהושע, ושלשלת של שופטים ומלכים. הוא מנסה לזמן אל המשימה הגדולה ‏גם נשים, וכאן מצליח הרבה יותר. הן נאמנות יותר, אלימות פחות, נוהות פחות אחר ‏הכוח. אבל אלוהים מסרב לוותר על הגברים. קרובים במיוחד הם יחסיו עם הנביאים.‏הם מבינים אותו, ונעשים נושאי דברו לעולם. אך רובם, סופם שהם מתאכזבים מקהל בני האדם, כשם שאלוהים מתאכזב ‎מהם.

‏‏הנושא האמיתי של התורה איננו אמונתנו באלוהים, שלעיתים קרובות היא ‏מגומגמת, אלא אמונתו המתמדת של אלוהים בנו. התורה איננה ספרו של האדם על ‏אלוהים. היא ספרו של אלוהים על האדם. רק 34 פסוקים מתארים בה איך אלוהים ‏ברא את העולם, אך יותר מ-500 פסוקים מתארים איך בנו בני ישראל מבנה קטן,
‏ארעי ונייד שנקרא המשכן . אלוהים אינו חדל לעולם להאמין בנו, לאהוב אותנו, ‏ולצפות מאיתנו לטוב ביותר. לרגעים הוא כמעט מתייאש. כבר בפרשתנו מסופר על ‏רגע כזה: "וַיְרָא ה' כִּי רַבָּה רְעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ וְכָל יצר מחֶשבת לְבוּ רק רע כָּל הַיום, ‏וַינְּחֶם ה' כּי עָשָה אֶת הָאָדֶם בָּאָרֶץ וַיִתְעַצָב אֶל לְבּוּ" (בראשית ו, ה-ו). אבל נח, איש ‏טוב, תם וישר, מנחם אותו. ולמען אדם טוב אחד אלוהים מוכן להתחיל מחדש...

‏ידינו רפות לפעמים; לעולם לא יד אלוהים. אנו עלולים לומר נואש; לא כן ‏ז", הנותן לנו תקווה. אלוהים מאמין בנו גם כשאנו איננו מאמינים בעצמנו. אנו ‏עלולים לחטוא ולאכזב פעם אחר פעם, אך אלוהים אינו חדל לסלוח לנו כשאנו ‏כושלים ולרוממנו בנופלנו. האמינו אפוא באמונתו של אלוהים בנו - ותמצאו את ‏הדרך מאפלה לאורה.

(רעיונות משני-חיים/הרב יונתן זקס זצ"ל, פרשת בראשית)

חלק א: נח והשותפות במעשה בראשית

0. נח חיבר עליונים ותחתונים אבל רק כלפי עצמו{ענ"ד} :

‏ומדוע כתוב"נח נח"? - מביא האדמו"ר מאווריטש בספרו "בת עין" בשם הזוהר ‏- "נייחא בעילאי ונייחא בתתאי", כלומר שעשה נחת בעליונים ובתחתונים. 
‏משמעות הדברים היא שנח חיבר תתאה ועילאה: חיבר את מלכות תתאה, את ‏הגילוי המפורט ביותר של האלוקות, אל מלכות עילאה - הבינה, הגילוי האלוקי ‏הראשוני ביותר. ולכן אומרת התורה "נח איש צדיק" - האות צ' מורכבת מאות ‏י" שרוכבת על אות נ', ‎עילאה‏ חיבור יו"ד עילאה (חכמה - י" דשם הוי"ה) עם נו'ן ‏עילאה (בינה - חמישים שערי בינה).

(הדרך פנימה בפרשה, הרב אליהו עובדיה, פרשת נח ע"מ סח)

1.חטאו של נח -שלא התפלל על דורו 

א. היה צריך להקדים את מידת  הרחמים(התפילה) לפני שתבוא מידת הדין שהיתה מתוחה:

אָמַר רַבִּי יְהוּדָה, אַף עַל גַּב שֶׁצַּדִּיק הָיָה נֹחַ, אֵינוֹ כְּדַאי [כדי] שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יָגֵן עַל הָעוֹלָם בִּשְׁבִילוֹ.בֹּא רְאֵה, מֹשֶׁה לֹא תָלָה הַדָּבָר בִּזְכוּתוֹ, אֶלָּא בִּזְכוּת הָאָבוֹת הָרִאשׁוֹנִים, אֲבָל לְנֹחַ לֹא הָיָה לוֹ בְּמַה שֶּׁיִּתְלֶה בִּזְכוּת כְּמוֹ מֹשֶׁה. אָמַר רַבִּי יִצְחָק, וְעִם כָּל זֶה, כֵּיוָן שֶׁאָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי אִתָּךְ, הָיָה לוֹ לְבַקֵּשׁ עֲלֵיהֶם רַחֲמִים. וְהַקָּרְבָּן שֶׁהִקְרִיב אַחַר כָּךְ - שֶׁיַּקְרִיב אוֹתוֹ מִקֹּדֶם לָזֶה, אוּלַי יִשְׁכַּךְ הַכַּעַס מֵהָעוֹלָם.

(זוהר בראשית סח,ע"א)

ב.נח לא האמין שה' יקבל תפילתו וזו קטנות האמונה שהיתה לו:

ויבא נח ואשתו' וגו'. ופירש רש"י, אף נח מקטני אמנה היה כו'. לכאורה יפלא לומר כן כאשר מכל מקום דבר ה' עמו פעם בפעם, ואיך יהיה מקטני אמנה?
אך הנה נודע כי שגגה גדולה היתה לו, שלא התפלל על הדור, אולי הועיל להציל אותם משחת. והחסרון היה לו, שהיה בדעתו שהוא קטן בעיני ה' יתברך ולא עלה על לבו שיהיה הקדוש ברוך הוא חפץ בתפלתו, ולא האמין זאת שה' יתברך ישמע אליו ויעתר לו אחרי שכבר נגזרה הגזירה. אבל חשב בלבבו שזה יהיה נגד רצון ה' יתברך לבטל גזירתו.
והאמת הוא להיפך, כי זה חפץ ה' וזהו רצונו, שיהיה הצדיק מבטל כל הגזירות. וכמו שעמד אברהם אבינו ע"ה ואמר: 'חלילה לך מעשות כדבר הזה'. וכן משה רבינו אמר: 'למה יאמרו מצרים'. וכן הוא המדה מתחילת בריאת העולם, כמאמרם ז"ל: בתחילה עלה במחשבה לבראו במידת הדין וכו' ושתפו מידת הרחמים למידת הדין

(תפארת שלמה/האדמו"ר מרדומסק , פרשת נח, ד"ה ויבוא נח)

ג.אילו היה מתפלל היה הופך דין לרחמים כי הצדיק שבתפלתו מהפך את הגזירה הוא שותף לקב"ה כמו שהוא שיתף הרחמים עם הדין בבריאת העולם:

2.התיבה מידת הרחמים בתוך מידת הדין(המבול):

 וְזֶה אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה אֹתָהּ שְׁלשׁ מֵאוֹת אַמָּה אֹרֶךְ הַתֵּבָה חֲמִשִּׁים אַמָּה רָחְבָּהּ וּשְׁלשִׁים אַמָּה קוֹמָתָהּ(בראשית ו,טו)

וזה אשר תעשה אותה. בא לרמז שה' יפרוש על העולם החדש סוכת שלום כמו שבאר בתקוני זוהר. שהוא יחוד הוי"ה ואדני. ששם הוי"ה מורה על שמהוה ומחדש, ושם אדני מורה על השמירה והשגחה, ועת יסכך הוי"ה על אדני שמנינו עולה סוכה, יצא מספר שלום, כיצד כשתכפול יו"ד של הוי"ה עם א' של אדני הוא עשרה וה"א של הוי"ה עם ד' של אדני הוא עשרים והם שלשים אמה קומתה. וא"ו של הוי"ה עם נו"ן של אדני הם שלש מאות אמה אורך התיבה. וה"א אחרונה של הוי"ה עם יו"ד של אדני הם חמשים אמה רחבה, ס"ה מספר שלום עם הכולל (מלבי"ם,שם)

3.הקב"ה מכין את הרחמים לפני ביצוע גזר הדין:

אמרות ה' אמרות טהורות (תהילים י"ב, ז) - מהו טהורות? אלא כל מאמרו של הקב"ה בקדושה ובטהרה. אתה מוצא בשעה שנתחייב דורו של נח שהביא מבול עליהם אמר הקב"ה לנח, נח נתחייב דורך כלייה ואני עתיד להחריב את העולם ואעפ"כ עתיד אני להסיב על עולמי ברחמים ולהפרותו ולהרבותו. מניין הוא פרה ורבה? אלא עמוד עשה את התיבה וקח לך מכל מין ומין לתיבה, שבשעה שתצא מן התיבה יהא לעולם מוכן להתקיים ומוכן להפרות ולרבות" (פסיקתא רבתי פרה פי"ד, מהד' איש שלום נז ע"ב).

4.בתוך התיבה נח התפלל והפך את מידת הדין למידת הרחמים וכך נפסק המבול:

וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת נֹחַ וְאֵת כָּל הַחַיָּה וְאֶת כָּל הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר אִתּוֹ בַּתֵּבָה וַיַּעֲבֵר אֱלֹהִים רוּחַ עַל הָאָרֶץ וַיָּשֹׁכּוּ הַמָּיִם (בראשית ח ,א)

ויזכור אלהים. זה השם מדת הדין הוא, ונהפכה למדת רחמים על ידי תפלת הצדיקים, ורשעתן של רשעים הופכת מדת רחמים למדת הדין, שנאמר וירא ה' כי רבה רעת האדם וגו' (בראשית ו, ה.) ויאמר ה' אמחה (שם ז.), והוא שם מדת רחמים (רש"י,שם)

יש להבין דברי רש"י שמידת הדין נהפכה לרחמים ע"י תפילת הצדיקים ולכאורה כוונתו שנח התפלל שיפסק המבול והוא פלא היכן מצינו קודם לכן שנח ‏התפלל וזה נכון שיש לומר שמסתמא נח התפלל על זה, אך היכן מצינו לכל הפחות ‏רמז לזה.

‏ויש לומר דהנה כתוב קודם לכן "וישאר אך נח", והביא רש"י מדרש אנדה, "גונח ‏וכוהה דם מטורח הבהמות והחיות". ולכאורה נח היה איש צדיק ומאמין ובוטח בהשי"ת, ואם קיבל את התפקיד הזה לדאוג לחיות ולבהמות, מה לו להלין ולהאנח ‏ולזעוק, לכאורה היה צריך לקבל הכל באהבה ובדומיה. 

‏על כרחך שבשכואב וקשה לבן אדם, מותר לו ואדרבה הוא צריך לזעוק ולהאנח, אבל ‏למי, להשי"ת שיגאלנו ויוציאו ממצבו. וזה בדיוק מה שעשה נח, שאכן נאנח וזעק, ‏אך היה זה תפילה לה' שיפסיק את המבול ויוציאם מהתיבה וירחם עליהם, ממילא יש ‏לנו הוכחה ולו ברמז דק שנח התפלל בתיבה. 

ועוד רמז רק יש להוסיף על זה ‏"אתו בתבה", תיבה מרמזת על מילים ותיבות, דהיינו תיבות תפילה ובקשה.

‏ועוד רמז יש לומר דהנה, "וישאר אך נח", "וישאר אך" עם התיבות, עולה בדיוק 545 ‏כמנין התפלל, כלומר התפלל נח, ואז מיד, "ויזכר אלוקים את נח".

(טעמי המקרא/הרב אברהם מרדכי פלדמן, בראשית ע"מ מה-מו)

5.עומק סוד משמעות הפיכת הדין לחסד והחסד לדין:

יש להבין מה הכוונה שמידת הדין נהפכת לרחמים על ידי תפילת הצדיקים, ומאידך ‏מידת הרחמים נהפכת למידת הדין על ידי רשעתן של הרשעים. מה הכוונה בזה ‏וכיצד היא נהפכת, ומדוע שלא נאמר שהקב"ה עומד מכסא דין ויושב בכסא רחמים ‏ולהיפך, מדוע צריך שמידת הדין בעצמה תהפוך למידת הרחמים וכן להיפך.
ויש לבאר בדרך אפשר שהרי הקב"ה הוא טוב ומטיב וכולו רחמים וחסדים, ומאתו ‏לא תצא הרעות. וכידוע שכל הדין הוא גם רחמים אלא שהם מוסתרים בדין, כי ‏הדין הוא חסד לחוטאים שתהיה להם כפרה ותיקון ובכך יש זכות קיום לעולם. וכבר ‏הבאנו (לעיל בפרשתנו ובעוד כמה מקומות) שזה הביאור בפסוק, "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד"   שגם "ה" מידת הרחמים וגם "אלוקינו" מידת הדין, הכל "ה' אחד" מידת הרחמים
‏בגלוי ובסתר.
‏לכן באמת כל הנהגת השי"ת בעולם היא ברחמים, אלא שיש לפעמים שהרחמים ‏מוסתרים בדין בשביל הדינים שיוצרים הרשעים והצורך לכפר ולתקן העולם, אך ‏על ידי תפילת הצדיקים שמעוררים זכות ורחמים, הדין הופך להיות מה שהוא באמת, ‏רחמים נסתרים, והם מתגלים ומתגברים על כל ההסתר פנים של הדין, ובכך הדין עצמו ‏נהפך להיות רחמים. 
ואילו הרשעים גורמים להיפך, שכל הנהגת השי"ת ברחמים גלויים,‏צריכים כעת להתהפך ח"ו ולהיות מוסתרים בעצמם בדין, כיון שהרשעים מעוררים ‏ההסתר פנים, שבו הרחמים צריכים להתהפך ולהיראות בדין.

(טעמי המקרא/הרב אברהם מרדכי פלדמן, בראשית ע"מ מז)

6.משמעות הקשת- לחבר שמים וארץ- קשת היא סמל לדין(מלחמה) וכאן היא הפוכה ומשמשת לשלום(רחמים):

האות נתונה, ומשמעותה מפורשת; בכך אין להטיל ספק, אך עלינו להבין את הקשר שבין האות ובין משמעותה. המפרשים הלכו כאן בדרכים שונות: האות היא קשת הפוכה, והיתר פונה אל הארץ; הוה אומר, הקשת היא אות של שלום: תמו חצים משמים. - הקשת נראית כמחברת שמים וארץ; הוה אומר: היא מסמלת את הקשר שבין שמים וארץ. - הקשת ארוגה מאור ומים. האור מתגלה בעיצומו של הענן, המשפיע חיים ומות; הוה אומר: העולם מתקיים בחסד, אפילו מידת הדין מתוחה.

(רש"ר הירש בראשית פרק ט פסוק טו)

7.המבול- בריאת העולם מחדש וממילא נח הוא השותף החדש למעשה בראשית המחודש:

א.פתיחה:
...וַיַּעֲבֵר אֱ-לֹהִים רוּחַ עַל הָאָרֶץ וַיָּשֹׁכּוּ הַמָּיִם(בראשית ח,א)
...וְרוּחַ אֱ-לֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם (בראשית א,ב)

ב.הפרדת המים העליונים והתחתונים:

וַיִּסָּכְרוּ מַעְיְנֹת תְּהוֹם וַאֲרֻבֹּת הַשָּׁמָיִם(שם,ח,ב) 
וַיַּבְדֵּל בֵּין הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ וּבֵין הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַ(בראשית א,ז) 

ג.כינוס המים מביא לראיית הארץ:

וְהַמַּיִם הָיוּ הָלוֹךְ וְחָסוֹר עַד הַחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי בָּעֲשִׂירִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ נִרְאוּ רָאשֵׁי הֶהָרִים (שם,ח,ה)
...יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל מָקוֹם אֶחָד וְתֵרָאֶה הַיַּבָּשָׁה...(שם,א,ט)

ד.פרו ורבו:
וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת נֹחַ וְאֶת בָּנָיו וַיֹּאמֶר לָהֶם פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ(שם,ט,א)
וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל הָאָרֶץ(שם,א,כח)


(ע"פ הרב אמנון בזק,נקודת פתיחה,שנה ראשונה,פרשת נח, מאמר "שכרותו של נח")

חלק ב: השותפות בין איש לאישה כממשיכת מעשה בראשית


0.בדור המבול השותפות בין איש לאישה היתה מקולקלת:

וַיִּקַּח לוֹ לֶמֶךְ שְׁתֵּי נָשִׁים שֵׁם הָאַחַת עָדָה וְשֵׁם הַשֵּׁנִית צִלָּהוַתֵּלֶד עָדָה אֶת יָבָל הוּא הָיָה אֲבִי ישֵׁב אֹהֶל וּמִקְנֶה: וְשֵׁם אָחִיו יוּבָל הוּא הָיָה אֲבִי כָּל תֹּפֵשׂ כִּנּוֹר וְעוּגָב:  וְצִלָּה גַם הִוא יָלְדָה אֶת תּוּבַל קַיִן לֹטֵשׁ כָּל חֹרֵשׁ נְחשֶׁת וּבַרְזֶל וַאֲחוֹת תּוּבַל קַיִן נַעֲמָה:(בראשית ד,כב)

שתי נשים. כך היה דרכן של דור המבול, אחת לפריה ורביה ואחת לתשמיש, זו שהיא לתשמיש  (ק) משקה כוס של עקרין (ס"א אינו) כדי שתעקר, ומקושטת ככלה ומאכילה מעדנים, וחברתה נזופה ואבלה כאלמנה, ... עדה. היא של פריה ורביה, ועל שם שמגונה עליו ומוסרת מאצלו (ס"א ממאכלו), עדה תרגום של סורה: צלה. היא של תשמיש, על שם שיושבת תמיד בצלו, דברי אגדה הם בבראשית רבה (שם): (רש"י,שם)

1.עזר כנגדו או נגד עזרתה ?

מדוע לא קראה חווה לעץ הדעת בשמו? 
מדוע היה הנחש צריך לגלות לה את טיבו- יודעי טוב ורע? 
ומדוע אם הוסיפה מדעתה איסור נגיעה הסיקה שהעץ לא מזיק באכילה אחרי שהנחש זרק אותה על העץ?

א.האישה נבראה כדי לעזור לאדם הראשון להתמודד עם יצרו בעקבות הציויי על האכילה מעץ הדעת:

וַיְצַו יְ-הֹ-וָ-ה אֱ-לֹהִים עַל הָאָדָם לֵאמֹר מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל: וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת:  וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֱלֹהִים לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ אֶעֱשֶׂה לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ:... וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁמוֹת לְכָל הַבְּהֵמָה וּלְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל חַיַּת הַשָּׂדֶה וּלְאָדָם לֹא מָצָא עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ: ... וַיִּבֶן יְ-הֹ-וָ-ה אֱלֹהִים אֶת הַצֵּלָע אֲשֶׁר לָקַח מִן הָאָדָם לְאִשָּׁה וַיְבִאֶהָ אֶל הָאָדָם
(בראשית ב טז-יח,כ,כב)

‏שניים-עשר פסוקים מפרידים בין בריאת האיש לבין בריאת האישה. בניגוד ‏‎למה‏ שהיה מתבקש, לא ברא הקב"ה את האיש והאישה באותו זמן ואף ‏לא מיד בזו אחר זה. אלא הקב"ה :
(1) ברא את האדם, (2) שם אותו בגן  ‏עדן, (3) ציווה אותו "וּמַעַץ הַדַּעַת טוב וָרֶע לא תאכל מִמָנוּ", ורק אז (4) ‏הכריז כי "לא טוב הָיות הָאָדֶם לְבַדו" (5) והביא לפניו את החיות. ובסופו ‏של דבר (6) ברא את חוה.

ב.אסמכתאות לכך שלא ראוי לצוות על האדם כשהוא לבדו:

ב1.לא טוב למשה לשפוט לבד את העם:
"לא טוב הַדְּבֶר אֶשָר אַתָּה עשָה" (שמות יח יז), 

ב2.ביקורת של דוד על אבנר בשמירה על שאול:
לֹא טוֹב הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר עָשִׂיתָ חַי יְ-ה-וָ-ה כִּי בְנֵי מָוֶת אַתֶּם אֲשֶׁר לֹא שְׁמַרְתֶּם עַל אֲדֹנֵיכֶם עַל מְשִׁיחַ יְ-ה-וָ-ה וְעַתָּה רְאֵה אֵי חֲנִית הַמֶּלֶךְ וְאֶת צַפַּחַת הַמַּיִם אֲשֶׁר מְרַאֲשֹׁתָיו (שמואל א כו,טז)

ג.אין הכרח שזוגיות תועיל(כפי שאכן לא ממש הצליח לאדם וחווה)  אבל יש הכרח שלבד האדם יכשל באתגריו:
לא ‏יעמוד אדם בלא אישה (יבמות סא ב). 
לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ 

‏ד.עזר כנגדו- שקולה לו - עצם מעצמיו- כדי לסייע לו בקיום המצווה :
"תלמוד תורה כנגד ‏כולם" (פאה א א) 
ה.התוספת של חווה בדבריה לנחש- לא לגעת בעץ הדעת - שנבע מזלזול האדם בחווה:

וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה...וּמִפְּרִי הָעֵץ אֲשֶׁר בְּתוֹךְ הַגָּן אָמַר אֱלֹהִים לֹא תֹאכְלוּ מִמֶּנּוּ וְלֹא תִגְּעוּ בּוֹ פֶּן תְּמֻתוּן: (בראשית ג ג)

ו.האדם הוא זה שהוסיף לחווה את איסור הנגיעה:

איזהו סייג שעשה אדם הראשון לדבריו, הרי הוא אומר, (בראשית ב) "ויצו ה' אלהים על האדם לאמר מכל עץ הגן אכול תאכל ומעץ הדעת טוב ורע לא תאכל ממנו, כי ביום אכלך ממנו מות תמות". לא רצה אדם הראשון לומר לחוה כדרך שאמר לו הקדוש ברוך הוא, אלא כך אמר לה, ועשה סייג לדבריו יותר ממה שאמר לו הקדוש ברוך הוא: "ומפרי העץ אשר בתוך הגן אמר אלהים לא תאכלו ממנו ולא תגעו בו פן תמותון". שרצה לשמור את עצמו ואת חוה מן העץ אפילו בנגיעה (אבות דרבי נתן א,ה)

(לעומת בראשית רבה יט ג, שהאישה הוסיפה איסור זה על דעת עצמה. פרשנות זו של אבות
‏דרבי נתן משתלבת יפה עם דברי רש"י (בראשית ג ד) שהנחש דחפה עד שנגעה בעץ וראתה
‏שלא מתה; שהרי אם היא זאת שהמציאה את איסור הנגיעה בעץ, לא הייתה משתכנעת מכך
‏שלא מתה מחמת נגיעה)

ה.אדם הראשון לא גילה לחווה את שם העץ האסור:

ועוד, האישה תארה בעקיפין את העץ”‏ אָשָר בְּתוךָ הַגֶן". למה לא קראה לעץ בשמו? ועוד, הנחש הוא זה ‏שגילה לה את טיבו של העץ, באמרו: "והְיִיתֶם.. ידְעִי טוב וְרַע", ומכאן ‏שהאישה אף את שם העץ לא ידעה, שהרי טיבו מפורש בשמו  "עַץ ‏הַדּעַת טוב וְרַע".
ו.אדם הראשון התייחס לחוה בעליונות והסתיר ממנה מידע ולכן נכשל על ידה:
‏מדוע לא ידעה האישה את שמו של העץ? היא לא ידעה מכיוון שהאדם ‏לא סיפר לה. האדם התייחס אליה בעליונות וסיפר לה על הציווי תוך ‏העלמת פרטים ובידוי פרטים. הוא ערבב אמת ושקר מתוך הנחה שהמידע
‏המלא והמדויק יזיק לה. הנחש גילה לה את המידע שבעלה הסתיר ממנה, ‏ובכך קנה את אִימוּנה. וכיוון שאדם זלזל בחוה והכשיל אותה, לפיכך הוא ‏נכשל על ידה, מידה כנגד מידה

‏(מהלכים במקרא/ הרב יהודה הרצל הנקין זצ"ל  ע"מ 23-26)

2.התקלה של נח ביציאה מהתיבה:

וַיֹּאמֶר יְ-הֹ-וָ-ה לְנֹחַ בֹּא אַתָּה וְכָל בֵּיתְךָ אֶל הַתֵּבָה כִּי אֹתְךָ רָאִיתִי צַדִּיק לְפָנַי בַּדּוֹר הַזֶּה...
וַיָּבֹא נֹחַ וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ וּנְשֵׁי בָנָיו אִתּוֹ אֶל הַתֵּבָה מִפְּנֵי מֵי הַמַּבּוּל...
צֵא מִן הַתֵּבָה אַתָּה וְאִשְׁתְּךָ וּבָנֶיךָ וּנְשֵׁי בָנֶיךָ אִתָּךְ...
וַיֵּצֵא נֹחַ וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ וּנְשֵׁי בָנָיו אִתּוֹ...
(בראשית ז,א-ח,יח)

נח ובניו. האנשים לבד והנשים לבד, לפי שנאסרו בתשמיש המטה,  (מ) מפני שהעולם שרוי בצער:(רש"י,שם)
אתה ואשתך וגו'. איש ואשתו, כאן התיר להם תשמיש המטה:(רש"י,שם)

וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל נֹחַ וְאֶל בָּנָיו וגו' וַאֲנִי הִנְנִי מֵקִים (בראשית ט, ח ט), רַבִּי יְהוּדָה וְרַבִּי נְחֶמְיָה, רַבִּי יְהוּדָה אָמַר לְפִי שֶׁעָבַר עַל הַצִּוּוּי לְפִיכָךְ נִתְבַּזָה
(וְרַבִּי נְחֶמְיָה אָמַר הוֹסִיף עַל הַצִּוּוּי וְנָהַג בִּקְדֻשָּׁה, לְפִיכָךְ זָכָה הוּא וּבָנָיו לְדִבּוּר וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל נֹחַ וְאֶל בָּנָיו)
(בראשית רבה לה א)

...ס"א לפי שעבר על הצווי. שצויתיו צא מן התיבה אתה ואשתך והזהרתיו על פריה ורביה דכתיב ופרו ורבו על הארץ כשתצאו מן התיבה ותהיו על הארץ פרו ורבו והוא לא עשה כן אלא ויצא נח ובניו ואשתו ונשי בניו והמתין לשמש עד שנטע כרם ושתה ממנו לפיכך נתבזה בתשמיש שאינו הגון וישכר ויתגל בתוך אהלה:
(רש"י,שם)

3.השותפות היותר גבוהה- בין שלשה- ולכן שותפות בריאה בין איש לאשתו משפיעה גם על תוצר השותפות- דור ההמשך:

עַל כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד (בראשית ב,כד)

לבשר אחד. הולד נוצר על ידי שניהם, ושם נעשה  בשרם אחד (שם נח.)(רש"י,שם)

ת''ר שלשה שותפין הן באדם הקב''ה ואביו ואמו בזמן שאדם מכבד את אביו ואת אמו אמר הקב''ה מעלה אני עליהם כאילו דרתי ביניהם וכבדוני( קידושין ל,ע"ב)

חלק ג: החיבורים המקולקלים בין אנשי דור מהבול ובין מידת הדין והחסד:

1.תוצאת מעשי דור המבול ע"פ התבוננות במידת הדין והחסד:

א.מצב של תוהו- איבוד הגבולות- כמו בגזל ועריות שהיו מושרשים בהם:
עיקר יסוד תיקון העולם הוא דווקא בחיבור של אור ושפע, אך בגבול ומידה, ‏ומי רוצה לצאת מהגבול דומה לזכר ללא נקבה, לאורות ללא כלים, לחסד ללא גבורה, זה ממש המצב של תוהו
חז"ל אומרים שגזר דינם של דור המבול נחתם ‏מפני הגזל והעריות (סנהדרין קח א-ב). למעשה, כל העניין של גזל ועריות הוא זלזול ‏וכפירה ביסוד הדין והגבול בעולם. והיינו שמי שגוזל הרי הוא כמי שאומר שאין גבול ‏בעולם, ואני ועצמותי מתפשטים בלא גבול, ולכן הכל שייך לי. יסוד הגבול הוא ‏המעמיד כל דבר במקומו, ומבחין היטב בין דבר שבבעלותו ובין דבר שאינו בבעלותו ‏של האדם. דור המבול כפר בסוד הגבול וביטל אותו לגמרי. וכן הוא עניין העריות, ‏שלא התנהלו בעולם במצב מתוקן שבו כל אחד מתייחד בבת זוגו, בסוד "לשבת ‏יצרה", בתיקון של זכר ונקבה, אלא היו לוקחים להם נשים מכל אשר בחרו, ואף ‏אשת איש. ועניין הנישואין הוא שהאדם קרוי 'בעל' והיינו שהאישה היא בבעלותו, ‏וכל המושג בעל נובע מיסוד הדין והגבול, שכל אחד אמון ובעלים על נכסיו וענייניו,‏ודור המבול כפרו וזלזול ביסוד זה, ולכן פגמו ולקחו את נשי חבריהם.
‏והנה כל זה בא להם מפני שהיו מיוסדים רק על יסוד התוהו בלי תיקון כלל, והיינו ‏על יסוד משיכה אל האין סוף, בלי רצון כלל להתנהל בתוך כלים וגבול ומידה, ובחרו ‏להתנהג על פי אין סוף ואין גבול, גם בתוך העולם הזה שהוא מוגבל. ולכן הביאו ‏להרס ולקלקול גדול והשחיתו את העולם בטומאה וזוהמה רבה. שכן אין העולם הזה ‏מתייסד ומתייפה ומתפתח אלא בשמירת הגבולות דווקא ולא בהריסתם.

ב.פעולות בני האדם בעולם השפיעו בצורה של שיקוף גם על מה שוקרה בעליונים:
‏מעשיהם של דור המבול פעלו למעלה, והגבירו מאוד את יסוד החסד והיעדר גבול ‏מעל בחינת הגבול והגבורה והצמצום. שכך היא דרכו של עולם, שהאדם בפעולותיו ‏משפיע על העליונים, ובשעה שבני אדם אינם מתנהגים במידה מסוימת, הם פוגמים ‏במידה זו בשמי מרום, וגורמים לה שלא תוכל לעשות את תפקידה ועניינה בעולם.‏והנה כל יסוד מידת הגבורה והצמצום והגבול הוא לשמור ולהגביל את כוח השפע,
‎שלא‏ ישפיע בצורה מוגזמת, וימחק את העולם. שכן העולם המוגבל אינו יכול לעמוד ‏בשפע אין סופי ללא גבול, וכמעשה דחוני המעגל, שהוריד גשמים מרובים שאין ‏העולם יכול לעמוד בהם (תענית יט א). מידת הגבורה היא המווסתת את ההשפעה ‏שתהיה מותאמת ומתוקנת וראויה אל העולם. וכמו מנגינה נאה, שאם תִישָמע
‏בעוצמה גדולה מדי היא  תחריש את האוזנים ותבקע את עור התוף ותטיל מום באדם,‏כך הוא בכל דבר ועניין, שכן יסוד השפע בא לעולם דווקא במידת הגבורה והצמצום, ‏‏וזה תיקונו של עולם ממש וייסודו. ששפע בלי
‏‏‏כלים לקבלו הריהו כמי שאינו, ואף ‏יכול להזיק. כמי שיוצק ע‏‏ל אדם צמא את כל מימי האוקיינוס בבת אחת, ואינו אלא ‏חונקו במים רבים. "טְבַעְתִיבִּיִֶן מְצוּלֶה. . וֶשֶבלֶת שטְפַתְנִי"‏‏(תהילים סט ג).

ג.הסיבה שנקראים הגשמים  "גבורות גשמים" וברכת הגשם בברכת הגבורות:

‏מכאן נשכיל ונבין מדוע ברכת הגשמים נמצאת דווקא בברכה השנייה בשמונה ‏עשרה. והיינו שידוע שהברכה הראשונה היא בסוד החסד, כמו שמסיים 'מגן אברהם', ‏הוא החסד‏ וברכה השנייה היא סוד הגבורה, וכמו שמתחיל 'אתה גיבור'. והנה דווקא בברכה זו מובא  עניין הגשמים. והלא לכאורה הגשמים הם המים, ומים הם חסד גדול ‏עלינו, ומדוע מובאים בברכת הגבורה? וכן ברכה זו כוללת עניינים נוספים של ברכה ‏ושפע - 'מחיה מתים אתה, רב להושיע, משיב הרוח ומוריד הגשם, מכלכל חיים ‏בחסד, מחיה מתים ברחמים רבים, סומך נופלים ורופא חולים ומתיר אסורים ומקים ‏אמונתו לישני עפר'. והנה דווקא בברכה זו מתוארות פעולות רבות של שפע וחסדים,  ‏מה שלא מצינו בברכה הראשונה, והדבר אינו ברור, הלא ברכה זו היא ברכת ‏הגבורה, ודברים אלו היו צריכים להיות דווקא בחסד!
ד.השפע הגדול בעולם- בא מצד מידת הדין!

‏אלא כפי שאמרנו - כל השפע שבא לעולם, בא במידת הדין דווקא, וכך כתב מפורשות ‏המהר"ל (גבורות השם סוף פרק עא). והיינו מצד ששפע צריך להיות ניצוק לכלים המתאימים, ‏אחרת אינו ברכה אלא קללה, בסוד 'שפע' ההופך ל'פשע' (ראה גם שיחת פרשת תולדות)

‏והנה זה ממש מה שהתגלגל על דור המבול, והיינו שמעשיהם הרעים פגמו ביסוד  ‏הגבורה והצמצום, שכן כפרו ביסוד זה ולא חיזקוהו במעשיהם ולא העמידוהו על ‏מתכונתו. מעשיהם שהיו רק על פי החסד והיעדר גבול, בחינת התוהו, - השפיעו כל ‏כך ברום שמים, עד שביטלו והרסו את יסוד הגבורה, שממנו הושתת ונברא העולם
‏הזה בסוד הגבול, כפי שידוע שמעשה בראשית התחיל דווקא בסוד אלהים "בַּרְאשִית  ב‏ָּרָא אֶלהִים" (בראשית א א)", כי הכל התייסד על שפע הנתון בגבול ומידה דווקא.
‏והנה הם במעשיהם הרסו זאת ממש, ומחקו את יסודות הגבורה והצמצום, וממילא ‏פעל החסד לבדו באין גבול ומידה, והוא סוד עניין החזרת העולם לתוהו, והוא הוא ‏עניין המבול, שהיה שפע אדיר של חסדים בלי גבולות כלל, והציף את העולם כולו ‏בריבוי מים אדירים בלי צמצום ובלי גבולות.
ה.המבול - שפע של גשם ללא גבולות -היה תוצאה טבעית של הדור שנהג בחסד ללא גבולות קרי גזל ועריות:

‏ונמצא שהמבול היה תוצאה טבעית ממעשיהם, והיינו כחוק טבע של המכניס ידו ‏לאש ונכווה, כן מי שהתנהגו בחייהם על יסוד התוהו בלבד, בלי תיקון ובלי גבול, ‏גרמו ממש להרס יסודות הגבול, ועוררו עליהם את השפע העליון שיבוא באין גבול ‏ומידה, וכמו לפני שנברא עולם התיקון, בסוד התוהו לבדו, וטבעו באין מעמד כלל.
‏ולא היה זה נקמה ח"ו מ מנו יתברך, אלא תוצר טבעי ממעשי בני האדם. וכל זאת ‏מפני כוחו של האדם ושיעור קומתו, שמעשיו עולים לרום שמים ופועלים בעליונים, ‏וכשחוטא, הוא מגלגל עליו את כל הפגמים של המידות העליונות, שיתנהגו אתו ‏כדוגמת מעשיו, והוא עניין המבול, שההנהגה העליונה פעלה אף היא ללא גבול, כמו ‏שהם פעלו ללא גבול בבחינת הגזל והעריות, וממילא נמחק העולם כולו ממש.

(טללי חיים בראשית/הרב חיים כהן("החלבן"), בעריכת הרב ראובן ששון, ע"מ קכא-קכג)

2.שחיתות המלאכים-עוזא ועזאל:

ארז"ל, בשעה שברא הקב"ה את האדם ברא אותו בגן עדן, וצוהו על ז' מצות, חטא בעץ הדעת ונגרש מגן עדן, ב' מלאכי שמים עזא ועזאל אמרו לפני הקב"ה, אילו אנחנו היינו בארץ, כמו האדם, היינו צדיקים, אמר להם הקב"ה וכי יכולים אתם להתגבר על יצר הרע השולט בארץ, אמרו לפניו, אנו יכולים. מיד הפיל אותם הקב"ה משמים לארץ, וזה שאמר הנפילים וגו' וכתוב הגבורים וגו', ובשעה שירדו לארץ נכנס בהם יצר הרע, שנאמר, ויקחו להם נשים וגו', חטאו ונעקרו מקדושתם. (זוהר בראשית  תסח)

3.שחיתות האדם והבהמה:

א.משכב בעלי חיים עם מי שאינו בן מינם:

כי השחית כל בשר. אפילו בהמה חיה ועוף נזקקין   לשאינן מינן (רש"י,שם)

ב.משכב זכור ומשכב בהמה:

וצוה אותם ג"כ שיפרו וירבו ר"ל שלא ישחיתו דרכם כמו שעשו אנשי דור המבול אבל יעשו זאת הפעולה לפרות ולרבות ולה נמנע מהם הזכור והבהמה (רלב"ג,שם)

ג.השחתת הזרע:

כאילו מביא מבול לעולם. שמתחמם ובא לידי קרי וזה קלקולו של דור המבול מוציאים שכבת זרע לבטלה דכתיב כי השחית כל בשר וגו' (בראשית ו)(רש"י,שבת מא, ע"א)

4.שחיתות והשחתת עולם הצומח:

 והנה נשחתה כי השחית וגו'. הכי מיבעי וירא אלהים כי השחית כל בשר. אלא ה"פ שראה כי גם אדמת הארץ נשחתה מטבעה שהטביע הבורא ית' להספיק מזון לכל הברואים והנה אבדה כחה. ופי' הטעם משום שהשחית כל בשר את דרכו וטבעו. כי כל בריה יש לה טבע מיוחדת במזונותיה ואויר הראוי לה. וכך טבע האדמה אשר הם עליה וכמש"כ לעיל ב' ז' י"ט. אבל כאשר השחיתו בדור הלז כל המינין ע"י הרכבות זרות את טבעון ודרכן על הארץ ממילא נשחתה האדמה לפניהם. וע"ע מש"כ לעיל ה' כ"ט:

(העמק דבר על בראשית פרק ו פסוק יב )

5. הבהמות ששמרו על מינם  התעלו מעל בני אדם שלא חיו כאיש ואישה

מִכֹּל הַבְּהֵמָה הַטְּהוֹרָה תִּקַּח לְךָ שִׁבְעָה שִׁבְעָה אִישׁ וְאִשְׁתּוֹ וּמִן הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר לֹא טְהֹרָה הִוא שְׁנַיִם אִישׁ וְאִשְׁתּוֹ:(בראשית ז,ב)
‏יש להבין מה שייך להשתמש על בהמות בלשון, "איש ואשתו", לכאורה "איש ואשתו" ‏שייך רק בבני אדם, וכמדומני שאין עוד לשון כזו בכל התורה כולה, אלא כתוב ‏תמיד כמו שכתוב כאן בפרשה כמה וכמה פעמים "זכר ונקבה יהיו".

‏ויש לומר שכיון שבל האנושות קילקלה וחטאה באופן שנידונו למיתה, ואף הבהמות ‏והחיות חטאו, וחלק מחטא כל הבריות היה שלא שמרו על מינם והאנשים לא ‏שמרו על בני זוגם. אם כן הם איבדו את המשמעות של "איש ואשתו", ורק הבהמות ‏והחיות שלא חטאו זכו להיכנם לתיבה, כי הם היו היחידים ששמרו על מינם. על כן
‏הפסוק קורא להם בשם "איש ואשתו", להראות שהתעלו אף מעל כל בני האדם וחיו ‏באיש ואשתו, יותר מבני אדם שבגדו איש באשתו וחיו כבהמות וחיות הארץ. ‏
‏ואחר כותבי זאת מצאתי שקושייתנו כבר נכתבה ב מסכת סנהדרין (קח), דאיתא שם ‏בזה"ל: "מכל הבהמה הטהורה תקח לך שבעה שבעה איש ואשתו, אישות ‏לבהמה מי אית לה, א"ר שמואל בר נחמני א"ר יונתן מאותם שלא נעבדה בהם עבירה". 
‏והנה דברינו יבארו היטב את התירוץ שכתב רבי שמואל בר נחמני בשם רבי יונתן ‏והבן היטב.

(טעמי המקרא/הרב אברהם מרדכי פלדמן, בראשית ע"מ מא)

6.הדגים לא חטאו כלל:

בדור המבול לא נגזרה גזרה על דגים שבים, שנאמר מכל אשר בחרבה מתו ולא דגים שבים (קידושין יג, ע"א)

ב. משום כך נהגו לאכול דגים בשולחן שבת:

"מכל אשר בחרבה מתו, וברש"י ולא דגים שבים. בשם החידושי הרי"מ זצ"ל, מפני מה הדגים יש להם חן שעולים על שלחן מלכים, מפני שלא השחיתו דרכם בדור המבול. והבן כי עמוק הוא

("שיח שרפי קדוש" פרשת נח ד"ה מכל אשר בחרבה)

 נראה לפרש בזה טעם שנבחרו הדגים למאכל שבת, להורות דאין אש גהינם שולט בשבת, כמו כן הדגים לא שלט בהם אש הפורענות של המבול שנידונו ברותחין

( בן יהוידע, סנהדרין קח)

ג.עין הרע של דור המבול לא הגיעה לדגים:

יומתק להבין בזה מה שבירך יעקב אבינו את אפרים ומנשה (בראשית מח טז): "וידגו לרוב בקרב הארץ". ופירש רש"י: "וידגו, כדגים הללו שפרים ורבים ואין עין הרע שולטת בהם". ויש לומר שנתכוון לברכם שלא יסתובבו בין בני אדם רשעים המשחיתים דרכם של הבריות, אלא יהיו "כדגים הללו שפרים ורבים" בדרך היתר מין במינו, "ואין עין הרע" של דור המבול אשר השחיתו דרכם של כל בעלי חיים "שולטת בהם" לקלקלם, מחמת היותם בים מופרשים מבני אדם.

(תבלין לשבת, הרב פנחס פרידמן, מאמר "לקח נשגב מהדגים שלא השחיתו דרכם בחטא עץ הדעת ובדור המבול!")

7.העורב נשלח לפני היונה על אף שהוא דין והיא רחמים- כי העולם היה עדיין מצוי במידת הדין :

מצינו בזוהר(נח סח:) צריך לו לאדם שלא יראה לפני המשחית כאשר שורה על העולם שלא יסתכל בו שהרי כל אלו שיראו לפניו יש לו רשות להשיחת ומצינו שם (סג.) שזה הטעם אצל בני ישראל במכת בכורות שהיו צריכים להיות בתוך הבתים דהמשחית היה בחות וזה הטעם שהקב"ה ציווה את נח לבנות תיבה לא רק שיגן עליו ממי המבול שלא כיוון ששרה דין על העולם ונתנה רשות למשחית להשחית היה נח צריך להסתתר בתוך התיבה כדי השמשחית לא ישחית אותו , דהמשחית כל מי שנמצא לפניו בגלוי ואינו מבחים בין צדיק לרשע.כתוב "(בראשית ח,ז) "וישלח את הערב" נראה שלגן שלח דוקא את העורב דהעורב מידתו אכשריות..וכן העורב הוא שקרן...ויש לשון במדרש שהעורב הוא רשע גנב ומזיק וכיון שהתכונות בעורב שיכות לצד הרע שבעולם הרי גם אם עדיין המשחית נמצא בעולם לעורב הוא לא יזיק... (סוד החשמל חלק ג ע"מ תקכח)

8.היונה סמל לנאמנות לבן הזוג- תיקון של כל חטאי בעלי החיים בדור המבול שעירבבו מין שאינו במינו:

ובן יונה או תור. בכ''מ מקדים תורים לבני יונה חוץ מכאן לפי שאינו מביא אלא אחד שאם ימצא יונה לא יקח תור לפי שבן זוגו מתאבל עליו ואינו מזדווג לאחר (בעל הטורים,שם)

בתרבויות רבות מיוחס ליונים אורח חיים מונוגמי והרמוני, ובשפה העברית הביטוי "זוג יונים" מתאר בני זוג החיים בהרמוניה ומאוהבים זה בזה. לדימוי זה יש בסיס מוצק במציאות, מפני שיונים הן מונוגומיות כמו עופות אחרים כגון תורים. (אליבא דויקיפדיה, ערך יונה)

סיום: נעמה נמצאת בצילו של נח( כמו אימה- צילה) ולכן לא ניתנת ההזדמנות עבורה לתקן את מידת הדין שלו מה שהיה מביא אותו להתפלל על דורו ואולי כך להציל את העולם מהמבול ולהמשיך ולתקן את מעשה בראשית

א.נח ונעמה במודל רבי מאיר וברוריה
הנהו בריוני דהוו בשבבותיה דר''מ והוו קא מצערו ליה טובא הוה קא בעי ר' מאיר רחמי עלויהו כי היכי דלימותו אמרה לי' ברוריא דביתהו מאי דעתך משום דכתיב {תהילים קד-לה} יתמו חטאים מי כתיב חוטאים חטאים כתיב ועוד שפיל לסיפיה דקרא ורשעים עוד אינם כיון דיתמו חטאים ורשעים עוד אינם אלא בעי רחמי עלויהו דלהדרו בתשובה ורשעים עוד אינם בעא רחמי עלויהו והדרו בתשובה
(ברכות י ע"א)

ב.נח לא הצליח להוריד את השכינה חזרה אל הארץ:
עִקַּר שְׁכִינָה בַּתַּחְתּוֹנִים הָיְתָה, כֵּיוָן שֶׁחָטָא אָדָם הָרִאשׁוֹן נִסְתַּלְּקָה שְׁכִינָה לָרָקִיעַ הָרִאשׁוֹן, חָטָא קַיִן נִסְתַּלְּקָה לָרָקִיעַ הַשֵּׁנִי, דּוֹר אֱנוֹשׁ לַשְׁלִישִׁי, דּוֹר הַמַּבּוּל לָרְבִיעִי, דּוֹר הַפְלָגָה לַחֲמִישִׁי, סְדוֹמִיִּים לַשִּׁשִּׁי, וּמִצְרִיִּים בִּימֵי אַבְרָהָם לַשְּׁבִיעִי. 
וּכְנֶגְדָן עָמְדוּ שִׁבְעָה צַדִּיקִים, וְאֵלּוּ הֵן, אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב לֵוִי קְהָת עַמְרָם משֶׁה, עָמַד אַבְרָהָם וְהוֹרִידָהּ לַשִּׁשִּׁי, עָמַד יִצְחָק וְהוֹרִידָהּ מִן שִׁשִּׁי לַחֲמִישִׁי, עָמַד יַעֲקֹב וְהוֹרִידָהּ מִן הַחֲמִישִׁי לָרְבִיעִי, עָמַד לֵוִי וְהוֹרִידָהּ מִן הָרְבִיעִי לַשְּׁלִישִׁי, עָמַד קְהָת וְהוֹרִידָהּ מִן הַשְּׁלִישִׁי לַשֵּׁנִי, עָמַד עַמְרָם וְהוֹרִידָהּ מִן הַשֵּׁנִי לָרִאשׁוֹן, עָמַד משֶׁה וְהוֹרִידָהּ מִלְּמַעְלָה לְמַטָּה. (בראשית רבה, יט,ז)

ג.זכו - שכינה בינהם- דרך זוגיות מתוקנת מורידים את השכינה למטה:

שני הצדדים צריכים להיות במדרגה שווה של זכו ואז מורידים חזרה את השכינה אל העולם הזה(התחתון) ומשרים שכינה בינהם :

דריש ר' עקיבא, איש ואשה, זכו שכינה ביניהן, לא זכו אש אוכלתן (סוטה יז,ע"א)
זכו. ללכת בדרך ישרה שלא יהא הוא נואף ולא היא נואפת: שכינה ביניהם. שהרי חלק את שמו ושיכנו ביניהן יו''ד באיש וה''י באשה: לא זכו אש אוכלתן. שהקב''ה מסלק שמו מביניהן ונמצאו אש ואש (רש"י,שם)

ד.נעמה היתה צדקת:
א"ר יצחק מאי דכתיב ואחות תובל קין נעמה אלא א"ר יצחק צדקת היתה ונעימה במעשיה... (זוהר חדש כרך א (תורה) פרשת בראשית דף לג עמוד ב*)

ה.נעמה מלשון נחמה ואז בוודאי שהיא מחוברת עם נח שבלידתו נאמר עליו "זה ינחמנו מעצבון ידנו ומן האדמה":

במשמעות השם מעבר למשעות הפשוטה של נועם ונעימות, מביא שמעוני גרטי (בדף הקשר 1041 של ישיבת הר עציון) שיתכן שמשמעותו של נעמה הוא נחמה, כי אין הבדל רב בין הגיית העי"ן הגרונית והחי"ת הגרונית
(אתר דעת, ערך נעמה)

ו.נעמה - היתה משוררת - בעלת קינות ושירים:
וְצִלָה אַף הִיא יְלֵידַת יַת תּוּבָל קַיִן רַב לְכָל אוּמַן דִידַע בַּעֲבִידַת נְחָשָׁא וּפַרְזְלָא וְאַחְתֵיהּ דְתוּבַל קַיִן נַעֲמָה הִיא הֲוַת מָרַת קִינִין וְזִמְרִין (תרגום יונתן,שם)

ז.נעמה-חלק טוב שבקין:
נעמה - הלכה בשטת קין אחרי צרכי החיים ההכרחיים, וזו נעימות האשה שלא תבקש מותרות, נמצא חלק טוב שבקין הושתת בעולם על ידי נעמה. (העמק דבר,שם)


אחרית דבר: עשרה דורות מנח ועד אברהם 
נח הצדיק התמים מזרעו של שת ונעמה - החלק הטוב מזרעו של קין היו אמורים בשותפות שלהם להקים את העולם החדש שאחרי המבול ולהמשיך להוליד צאצאים נוספים שיהיו התיקון השלם ככל הנראה אבל משהו בשותפות בינהם כנראה לא צלח(וכראייה שנעמה לא מדברת וגם שמה מזוכר כבדרך אגב)  ועל כן נח השתכר ונפל לאן שנפל בגלל כנען ושם. לכן נדרשו עוד 10 דורות עד אברהם כדי שיוולד מי שיאיר את העולם ויוביל אותו אל ייעודו.(ענ"ד)




______________________________________________________________________________

בריאת העולם - פן זכרי, אחרי המבול- פן נקבי

http://www.herzog.ac.il/vtc/tvunot/mega34_hershkowitz.pdf



לימוד זכות על נח:
https://www.biu.ac.il/sites/default/files/inline-files/%D7%A0%D7%97%20%D7%99%D7%95%D7%A0%D7%94%20PDF.pdf


6.כריתת ברית בין ה' לאבות ולעם ישראל- מיסוד השותפות:

המשמעות הפשוטה של ברית היא: ההסכמה של שני גורמים לשתף את רצונותיהם ולהפוך אותם לרצון אחד. זהו עניין מופלא, שקיים באופן ראשוני בכל חברה, על ידי מה שרוסו כינה "האמנה החברתית". עצם ההסכמה של בני אדם לחיות ביחד, לקבל את הרלוונטיות של הרצון של זולתו, בנויה על הנחה סמויה שכל אחד ויתר על האוטונומיה המוחלטת של רצונו לטובת הרצון של הכלל. הביטוי המושלם של ההתקשרות בין בני אדם הוא ברית הנישואין, שבה כל צד תורם חלק מהאנרגיה שלו לבניין הזהות המשותפת "והיא חברתך ואשת בריתך" (מלאכי ב, יד). אין פלא אפוא, שהדימוי המועדף אצל הנביאים לברית בין ה' לבין בעלי בריתו הוא הזוגיות של הדוד והרעייה.

שלוש עשרה בריתות כרת הקדוש ברוך הוא עם בני האדם, ואלו הן:


א. הברית על קיום העולם. נאמר לנוח: "והקימותי את בריתי אתך". תמוה הדבר שהברית מוצגת כאן כעניין שידוע מכבר, אע"פ שלא הוזכר מקודם. נראה שברית זו כלולה כבר בדברי ה' בראשית האנושות: "מלאו את הארץ וכבשוה" שכולל את כל הפיתוח התרבותי והטכנולוגי-מדעי של העולם, כביאור הרמב"ן על אתר. שלא כבמיתולוגיה היוונית, המציגה את הצלחתו של האדם בעקבות השימוש באש כמתחרה באלים, עין טובה יש לבורא על שותפות האדם בהשלמת מעשה בראשית.

ב. הברית על מידת הרחמים. ברית הקשת, השומרת על האנושות מכליה. אם כרת ה' ברית עם בני האדם שלא יהיה עוד מבול, אנו מבינים שהאנושות הגיעה לשלב של אל-חזור בהתעלותה המוסרית. מצב זה הוא שאיפשר את קבלת שבע המצוות היסודיות של בני נוח, בימי נוח.

ג. הברית עם אברהם על הארץ, בבין הבתרים ובמילת הבשר, במידת החסד.

ד. הברית עם יצחק, על הארץ, במידת הדין.

ה. הברית עם יעקב, על הארץ, במידת האמת. ....


ו. הברית עם לוי, על החיים והשלום: "בריתי היתה אתו, החיים והשלום" (מלאכי ב, ה). נראה שבכתוב הזה נמצא המקור לדברי הרמב"ם שיעקב אבינו מינה את לוי לראש ישיבה, כלומר לממשיך דרכו. הברית על החיים תואמת את אופיו של יעקוב כאבי נצחיות האומה "יעקב אבינו לא מת – מה זרעו בחיים אף הוא בחיים". והברית על השלום בא לקבוע את ערך האחדות באומה שכמעט ונתפרדה בימי לוי על ידי מחלוקת יוסף ואחיו.

ז. הברית עם עם ישראל בסיני ובאוהל מועד, להיות סגולה מכל העמים, ממלכת כהנים וגוי קדוש. ברית זו מורה על כך שאין תפקידו עם ישראל מושלם כל עוד אין הוא נושא בשורה לכל העמים, "כי מציון תצא תורה".

ח. הברית עם אהרון, לקיומה הנצחי של הכהונה. הכהונה משמשת בתור נציגות של העולם הבא בעולם הזה, ומפרנסת את הציפיה לעולם אידיאלי.

ט. הברית עם פינחס, על השלום. ללמדנו שהשגת השלום תלויה במוכנות למסירות נפש הנראית לפעמים כנוגדת את השלום, כבמעשהו של פינחס.

י. הברית עם עם ישראל בערבות מואב, על הערבות ההדדית. התלמוד מבאר שבמעמד ערבות מואב קיבלו בני ישראל להיות ערבים זה לזה ולשאת כל אחד באחראיות על מעשי זולתו. האהבה עוברת משלב של איכפתיות לגורל זולתו למצב של המוכנות לשאת בתוצאות של הערבות ההדדית.

י"א. הברית בהר גריזים והר עיבל, על תורת ארץ ישראל. בעוד שבסיני נותר העם בתחתית ההר, וקול מאיים נשמע מפסגת ההר, בבחינת תורה מן השמים במובן הקיצוני של הביטוי, הרי שבגריזים ועיבל, עולה העם על ההר, וקול אנושי מפי הלויים עולה אליו מן הארץ. זו תורה מן הארץ, טבעית, המשלימה את התורה מן השמיים.

י"ב. הברית עם מלכות בית דוד, על גאולת העולם. קיומה של השושלת המשיחית, מבטיח את האחרית הטובה של ההיסטוריה. כאן היסוד לאופטימיות ביחס לעתידם של ישראל ושל האנושות כולה.

י"ג. הברית בימי יאשיהו, על התשובה. מדובר במאורע של תשובה אל ה' ואל תורתו בקנה מידה לאומי, הנוסך בנו ביטחון שגם תקופות ארוכות של הנהגה לאומית כושלת, כשל מנשה ואמון, ניתנות לתיקון.

ריבוי הבריתות מורה על הערך הרב של כריתת הברית כדרך רצויה להתנהלות החיים. מה הסוד המסתתר מאחורי העדפה זו? מפני מה רוצה הקדוש ברוך הוא בבריתות? נראה שכאן טמון היסוד של האידיאליזם האמיתי. אם אני מסוגל לכרות ברית עם הזולת, זה ההוכחה לכך שאני יודע לצאת מתחום האינטרסים הצר של אישיותי ולהצטרף לאישיות אחרת ממני שאין לי שליטה עליה. היכולת לכרות ברית היא לפי זה מדד למוסריותו של האדם...

(מאמר "חודש הברית", הרב אורי שרקי שליט"א)


על האחדות קדש את בש דבק:
https://files.yadmeir.co.il/leaflet/sod/71/1-2.pdf

חסד ודין פרשת וירא:
http://ravsherki.org/index.php?option=com_content&view=article&id=267:267267-267&catid=492



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה