יום רביעי, 3 בפברואר 2021

יתרו: שמות ה' יציאת מצרים ומתן תורה

 פתיחה: מה הקשר בין גאולת מצרים ומתן תורה לבין שם ה' ?

וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָאֱ-לֹהִים הִנֵּה אָנֹכִי בָא אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתִּי לָהֶם אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיכֶם שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם וְאָמְרוּ לִי מַה שְּׁמוֹ מָה אֹמַר אֲלֵהֶם: {יד} וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים אֶל מֹשֶׁה אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה וַיֹּאמֶר כֹּה תֹאמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶהְיֶה שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם:(שמות ג,יג-יד)

וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה מִי יְ-ה-וָֹ-ה אֲשֶׁר אֶשְׁמַע בְּקֹלוֹ לְשַׁלַּח אֶת יִשְׂרָאֵל לֹא יָדַעְתִּי אֶת יְ-הֹ-וָ-ה וְגַם אֶת יִשְׂרָאֵל לֹא אֲשַׁלֵּחַ:(שמות ה,ב)

וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל יְ-ה-וָֹ-ה וַיֹּאמַר אֲ-דֹנָי לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה לָמָּה זֶּה שְׁלַחְתָּנִי: {כג} וּמֵאָז בָּאתִי אֶל פַּרְעֹה לְדַבֵּר בִּשְׁמֶךָ הֵרַע לָעָם הַזֶּה וְהַצֵּל לֹא הִצַּלְתָּ אֶת עַמֶּךָ:(שמות ה,כב-כג)

וַיְדַבֵּר אֱ-לֹהִים אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי יְ-ה-וָֹ-ה: {ג} וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקֹב בְּאֵל שַׁדָּי וּשְׁמִי יְ-הֹ-וָ-ה לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם: {ד} וְגַם הֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי אִתָּם לָתֵת לָהֶם אֶת אֶרֶץ כְּנָעַן אֵת אֶרֶץ מְגֻרֵיהֶם אֲשֶׁר גָּרוּ בָהּ: {ה} וְגַם אֲנִי שָׁמַעְתִּי אֶת נַאֲקַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר מִצְרַיִם מַעֲבִדִים אֹתָם וָאֶזְכֹּר אֶת בְּרִיתִי: {ו} לָכֵן אֱמֹר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲנִי יְ-ה-וָֹ-ה וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים: {ז} וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי יְ-ה-וָֹ-ה אֱלֹהֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם: {ח} וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָּׁאתִי אֶת יָדִי לָתֵת אֹתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה אֲנִי יְ-ה-וָֹ-ה:(שמות ו,ב-ח)

הקדמה: תוספת  אות  והורדת אות בדמויות התורה כנגד שם י-ה-ו-ה

1.שבע שמות יתרו כנגד אומות העולם:

וישמע יתרו. שבעה שמות נקראו לו: יתר, יתרו, חובב, רעואל, חבר, פוטיאל, קני. יתר, שהותיר פרשה אחת בתורה. יתרו, שייתר במעשים טובים. חובב, שהיה חביב למקום. רעואל, שהיה כריע למקום. חבר, שנעשה כחבר למקום. פוטיאל, שנפטר מעבודה זרה. קני, שקנא לשמים וקנה לו תורה.

(מכילתא,יתרו,א)

2.תוספת אות כנגד שם י-ה-ו-ה:

יתרו- תורת ישראל:

וישמע יתרו - מתחלה לא היו קוראין לו אלא יתר, שנאמר: וילך משה וישב אל יתר חותנו, וכשעשה מעשים טובים הוסיפו לו אות אחת. (ו)

אברהם ושרה- עם ישראל:
וכן אתה מוצא באברהם, שמתחלה לא היו קוראים אותו אלא אברם, וכשעשה מעשים טובים הוסיפו לו אות אחת ונקרא שמו אברהם. (ה)
וכן אתה מוצא בשרה, שמתחילתה היו קוראין אותה שרי, וכשעשתה מעשים טובים הוסיפו לה אות אחת גדולה ונקראת שמה שרה. (ה)

יהושע- (הכובש של ) ארץ ישראל:
וכן אתה מוצא ביהושע, שנאמר: ויקרא משה להושע בן נון יהושע (י)(מכילתא,יתרו,א)


י- של יהושע:

 ויקרא משה להושע וגו'. התפלל עליו, יה יושיעך  (ו) מעצת מרגלים (במ"ר טז, ט. יח, כא): (רש"י,במדבר יג,טז)

ו- של יתרו:
ומה שהוסיפו לו אות וי"ו בהתחברו לשכינה שנתגייר, ולא הוסיפו לו אות ה"א או יו"ד שכולם משמות הוי"ה ב"ה, הטעם דהתורה נקראת ו', כמ"ש בזוהר הקדוש פעמים רבות מאד, וכן בב"ב (י"ד, ב) אמרו הלוחות אורכן ו' טפחים ורוחבם ו' טפחים, והיקף הס"ת ו' טפחים, וע"כ כשנתגייר וקיבל על עצמו עול תורה הוסיפו לו ו'. והוא ו' החיבור המחברת לישראל עם קוב"ה ע"י התורה, וגם יתרו נתחבר עם ישראל ועם השכינה ע"י שקיבל עליו עול תורה

(הרב עמאר שליט"א, מאמר "בענין שבע שמות שהיו ליתרו")

ה של אברהם ושל שרה:

לָמָּה יָדִיד? שֶׁשָּׁנִינוּ, אַהֲבָה רַבָּה הָיְתָה לַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא בּוֹ שֶׁלֹּא נַעֲשָׂה טֶרֶם שֶׁנִּמּוֹל אַבְרָהָם אָבִיו, וְנִקְרָא שָׁלֵם, וְנוֹסְפָה לוֹ הֵ''א לְהַשְׁלִימוֹ, וְכֵן לְשָׂרָה הֲרֵי נִתְּנָה לָהּ הֵ''א הַ את. כָּאן יֵשׁ לְהִתְבּוֹנֵן, ה' לְשָׂרָה זֶה יָפֶה, אֲבָל לְאַבְרָהָם לָמָּה הֵ''א וְלֹא יוֹ''ד? יוֹ''ד הָיָה צָרִיךְ לִכְתֹּב, שֶׁהֲרֵי הוּא הָיָה זָכָר. אֶלָּא סוֹד עֶלְיוֹן הָיָה [הוא] סָתוּם אֶצְלֵנוּ אַבְרָהָם עָלָה לְמַעְלָה, וְנָטַל סוֹד מֵהֵ''א הָעֶלְיוֹנָה שֶׁהִיא הָעוֹלָם שֶׁל הַזָּכָר. הֵ''א הָעֶלְיוֹנָה וְהֵ''א הַתַּחְתּוֹנָה, זוֹ תְּלוּיָה בַּזָּכָר וְזוֹ וַדַּאי בַּנְּקֵבָה. וּמִשּׁוּם כָּךְ אַבְרָהָם עָלָה בַּהֵ''א שֶׁלְּמַעְלָה, וְשָׂרָה יָרְדָה בַּהֵ''א שֶׁלְּמַטָּה.
(זוהר מתורגם בראשית צו, ע"א)

הא משמו של ה' והיא ההפרש בין שם א-היה לשם י-ה-ו-ה:
וה' של אברהם לא היה כתוב בדגלים, אלא על ארון הקדש במחנה לויים, וה' משמו של הקב"ה, שאמר הקב"ה לאברהם ויוצא אותו החוצה (בראשית טו ה), כלומר ארון הקודש בענן הולך לפני ישראל, והענן היתה נעשית כמו ה', וכל זמן שה' עומדת היו ישראל חונים. וכשהיתה מסתלקת היו ישראל נוסעים, והיינו דכתיב לנחותם הדרך (שמות יג כא), וכתיב להנחותם (הדרך) [בהדרך] (נחמי' ט יט), על ידי ה' מורה להם הדרך, ועוד כתיב ובהאריך הענן של המשכן (במדבר ט כד), על ידי ה' מאריך הענן. ובהעלות הענן, על ידי ה' עלות הענן, וזהו הה' הוסיף הקב"ה לאברהם, שנאמר לא יקרא עוד את שמך אברם והיה שמך אברהם כי אב וגו' (בראשית יז ה). ה' מנין אותיותיו עולין כ"ו לפיכך אמר הקב"ה אהיה אשר אהיה (שמות ג יד), מניין אהיה כ"א, נשתיירו מן המניין ה' שהוסיף הקב"ה לאברהם, ובעבור אותו הה' שהוא משמו של הקב"ה, לכך היתה על ארון הקדש בענין:

(מדרש אגדה במדבר ב ב)


3.הורדת אות בשל מעשה רע- מתוך אותיות שם ה':

 ויש אחרים שפחתו מהם; יש לך ללמד מעפרון, שמתחלה היו קוראין אותו עפרון, וכששקל הכסף מיד אברהם פחתו אות אחת משמו, שנאמר וישמע אברהם אל עפרון וישקול אברהם לעפרן את הכסף, עפרן כתיב. וכן אתה מוצא ביונדב, שמתחלה היו קוראין אותו יהונדב, וכשבא לאותו מעשה, פחתו לו אות אחת ונקרא יונדב, שנאמר (דה"ב כ) בהתחברך לרשע פרץ ה' מעשיך. מכאן אמרו חכמים, אל יתחבר אדם לרשע אפילו לקרבו לתורה.

(מכילתא יתרו פסוק א)

עשו היה אמור להיקרא עשוי ואולי ירדה י שזה אות של שם ה' שאיבד בשביל יעקב (ענ"ד):

ותירץ בדברי קדשו על פי מה שפירש רש"י (שם שם-כה) הסיבה שקראו שמו עשו: "לפי שהיה נעשה ונגמר בשערו כבן שנים הרבה". וביאר הרשב"ם כי "עשו" הוא מלשון "עשוי", כי היה עשוי ונגמר כבן שנים הרבה. אך לפי זה קשה מדוע נקרא "עשו" בחסרון י' ולא "עשוי" עם אות י'. אך לפי האמור הביאור בזה, כי מתחילה אכן היה ראוי להקרא "עשוי" עם י', אולם אחרי שיעקב לקח ממנו האות י' וצירפה לשמו נשאר רק בשם "עשו". וזהו רמז הכתוב: "וידו אוחזת בעקב עשו" - "עקב" הוא לשון סוף, כלומר ידו של יעקב אחזה "בעקב עשו" - בסוף שמו של "עשו", שהיא האות י' של "עשוי" להוציאה משם, וזהו הרמז בתיבת יד"ו שהיא אותיות יו"ד שהוציא מעקב עשו, על כן "ויקרא שמו יעקב", הקב"ה קרא שמו "יעקב" שהיא צירוף אות י' עם "עקב" שהוציא יעקב מעקב עשו עכדה"ק. 

(מאמר "המאבק בין שרו של עשיו ליעקב אבינו על המצוות שאדם דש בעקביו", שבילי פנחס, הרב פנחס פרידמן)


........

10.הקשר בין שם ה'- י-ה-ו-ה לבין השם המפורש המבוטא במספר 72:


א. צירוף החיבורים י+ י-ה+ י-ה-ו+ י-ה-ו-ה:

מספר ע"ב מהווה צורה של כתיבה הדרגתית של שם הוי"ה16 .ההדרגתיות באה באופן שכל חלק מוסיף משהו שלא בא בחלק הקודם לו. שם י-ה-ו-ה יכול להיקרא בחלקים כך: יו"ד, ולאחריו יו"ד ה"א, ולאחריו יו"ד ה"א וא"ו, ולאחריו יו"ד ה"א וא"ו ה"א. שם ה' הבא בהדרגה כזאת עולה בגימטריה ע"ב )י + י-ה + י-ה-ו + י-ה- ו-ה = 72 .)ההדרגתיות הזאת מלמדת שהגילוי האלוקי לא מגיע בבת אחת, אלא קמעא קמעא. כמו שהשמש לא זורחת בבת אחת אלא מאירה בהדרגה, כך ההופעה האלוקית באה בהדרגה, כדי שבני אדם יוכלו להתרגל אליה ולקלוט אותה. בצורה הזאת הופיע שם ה' תחילה לאבות בשם א-ל ש-די, עד שעלה והתעלה בגילוי אל משה ב'שם המפורש'. 

ב. מילוי האותיות של י-ה-ו-ה:

מילוי אותיות הוי"ה עשוי להשתנות ממקום למקום, בהתאם לאפשרויות השונות של כתיבת האותיות. האות ה יכולה להתמלא בשלוש אפשרויות: ה"א, ה"ה או ה"י. האות ו יכולה להתמלא גם היא בשלוש אפשרויות: ו"ו, וא"ו או וי"ו. נמצא שיכולים להיות שמות בערכים מספריים שונים: שם שערכו הגימטרי 45 ונקרא שם מ"ה . שם שערכו הגימטרי 52 הנקרא שם ב"ן. שם שערכו הגימטרי 63 והוא שם ס"ג. ויש שם בן ע"ב אותיות הנוצר ממילוי האותיות יו"ד ה"י וי"ו ה"י שמספרו הוא 72.

(השמות בתורה/הרב אהרון בורנשטיין, ע"מ 156)

11.רמזים הקשורים לשם המפורש:

א.עדות בקידוש:

בקידוש בליל שבת, לפני אמירת 'וַ יְ כֻ ּלּו', המנהג להוסיף את המילים 'יום השישי', שהן המילים הקודמות ל'וַ יְ כֻ ּלּו'. מה טעם מוסיפים פסוק מקוטע, בניגוד למקובל בדרך כלל, שפסוק שלא פסקו משה אנן לא פסקינן ?אלא שאמירה זו באה לחתום את שם ה' על העדות הזו: "יוֹם הַ ּשִּׁשִׁי. וַ יְ כֻ ּלּו הַ שָׁמַ יִ ם" – ר"ת י-ה-ו-ה. חתימת העדות היא במילים: "ּבָ רָ א אֱ ֹלהִ ים לַ עֲ ׂשֹות." – סופי תיבות אמת. אכן זוהי העדות: י-ה-ו-ה אמת. זאת ועוד: לא רק ה' אמת רמוז בעדות 'וַ יְ כֻ ּלּו', אלא גם שם ע"ב אותיות. שהרי המילה 'וַ יְ כֻ ּלּו' בגימטריה שווה 72 ,והיא רומזת לטבלת 72 השמות. והנה ראש הקטע 'וַ יְ כֻ ּלּו הַ ּׁש ָ מַ יִ ם וְ הָ אָ רֶ ץ' הוא ראשי תיבות 'והו', שהוא ראש השמות מפסוקי השבעים ושניים. (השמות בתורה/הרב אהרון בורנשטיין, ע"מ 157)


ג.בת פרעה רואה שכינה  אצל משה- רמז לשם המפורש:

על בת פרעה שירדה ליאור לרחוץ ומצאה את תיבת משה נאמר: "וַ ּתִ פְ ּתַ ח וַ ּתִ רְ אֵ הּו אֶ ת הַ ּיֶ לֶ ד"21 .אמרו חז"ל והובא ברש"י: "ראתה שכינה עמו"22 .היכן כתוב או רמוז דבר כזה בפסוק? אלא שהיה נכון לכתוב 'ותפתח ותראה', ומשכתבה התורה 'ותראהו' היא צירפה את האות ו' לאות ה' ונרמז: 'הו'. מכאן שראתה שכינה עמו. בדרשת אותיות הא"ב המובאת בגמרא23 ,מבואר שהאותיות ה"א וא"ו רומזות לשם ה'. לכן במילה 'ותראהו' טמון רמז: ותראה הו, ותראה שכינה עמו. אמנם שם ה' רמוז בצירוף שלוש אותיות: 'והו', לכן ביאר רש"י: "ה"ו - כמו אני והו )במסכת . סוכה( שמות הם". למדנו מדבריו ש'הו' במילה 'ותראהו' שווה לצירוף 'והו'24 בעניין לידת יששכר נאמר25” :וַ ּיִ ׁשְ ּכַ ב עִ ּמָ ּה ּבַ ּלַ יְ לָ ה הּוא” דרשו על כך חז“ל26“ :מלמד שהקב“ה סייע באותו דבר“. ביאר בעל ה‘תורה תמימה‘ את מקור לימודם של חז“ל: כפי חוקי הלשון היה צריך להיכתב ’בלילה ההוא‘, ומכיוון שנכתב ’הוא‘, משמע שזה מתייחס לקב“ה על פי הדברים שהבאנו לעיל.

ד.סוד השם חבקוק:

בספר מלכים אנו לומדים אודות האשה השונמית שאלישע החייה את בנה. חכמינו מגלים שהבן הזה הוא הנביא חבקוק, הקרוי על שם ההבטחה: "לַ ּמֹועֵ ד הַ ּזֶה ּכָ עֵ ת חַ ּיָ ה אַ ּתְ חֹבֶ קֶ ת ּבֵ ן" .רבותינו בעלי הסוד חושפים שאלישע החייה את הילד בשלוש שמות ע"ב, היוצאים מהפסוקים "ויסע-ויבא-ויט". אנו רואים שכל שם מורכב 
משלושה אותיות, ושלוש פעמים ע"ב עולה למספר רי"ו )=216 ,)ולכן נקרא שמו חבקוק העולה גם הוא ל-216 

ה.סוד ה"אני":

מצאנו בכמה מקומות בתלמוד את הניסוח: "רבי אומר: אומר אני"29 .ניסוח זה אומר דורשני, כי הגמרא משבחת את רבי יהודה הנשיא על מידת הענווה שלו.
כמו ששנינו: "משמת רבי פסקה ענווה"30 ,ועוד שבחים מעין אלו. ואיך יאמר בעל ענווה לשון שיש בה אבק של גאווה? אלא ש'אני' הכוונה לשם ה' המופיע במרכז טבלת השמות לעיל. כוונת רבי לומר ברוב ענוותנותו: הדעה שאמרתי איננה דעתי האישית, אלא הקב"ה הוא ה'אני' המפיח בי את כל חיותי ואת כל תורתי, ולכן קבלו את דברי כי אלו הם דברי אלוקים חיים. על פי הבנה זו נוכל להבין אמירה סתומה שקדמה לדברי רבי. הלל הזקן שהיה מצויין במידת הענווה31 ,אמר את המשפט: "אם אני כאן – הכל כאן"32 .משפט זה לא מתאים למי שמצטיין במידת הענווה. על פי דברינו ההסבר מובן. הלל כיוון לשם 'אני' הנמצא במרכז שבעים ושניים השמות, והרי הוא כאומר: אם המרכז של שם ה' נמצא כאן, אזי כל שאר הצירופים גם נמצאים כאן, ה'כל' - שלימות .

(השמות בתורה/הרב אהרון בורנשטיין, ע"מ 158-159)



חלק ג: שם מ"ב

1.שם מ"ב- מעשה בראשית:


אֵין דּוֹרְשִׁין בַּעֲרָיוֹת בִּשְׁלֹשָׁה {א}וְלֹא בְמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית בִּשְׁנַיִם. וְלֹא בַמֶּרְכָּבָה בְּיָחִיד, אֶלָּא אִם כֵּן הָיָה חָכָם וּמֵבִין מִדַּעְתּוֹ. כָּל הַמִּסְתַּכֵּל בְּאַרְבָּעָה דְּבָרִים, רָאוּי לוֹ כְּאִלּוּ לֹא בָּא לָעוֹלָם, מַה לְּמַעְלָה, מַה לְּמַטָּה, מַה לְּפָנִים, וּמַה לְּאָחוֹר. וְכָל שֶׁלֹּא חָס עַל כְּבוֹד קוֹנוֹ, רָאוּי לוֹ שֶׁלֹּא בָּא לָעוֹלָם: (חגיגה פרק ב משנה א)

אין דורשין. במעשה בראשית: פי' ר''ת הוא שם מ''ב אותיות היוצא מבראשית ומפסוק של אחריו:(תוספות,חגגיה יא, ע"ב)


ויש 
לך לדעת כי יש בידינו קבלה בפסוק זה של בראשית שממנו יוצא שם בן מ"ב המיוחס למדת הדין עד בי"ת של בהו אך ע"י צרופים רבים, ואם תאיר עיני הלב תמצא בו המנין של בהר"ד שזכרתי למעלה והוא רשום בפרשה ואותיותיו ארבעתם בין כל אות ואות מ"ב אותיות, והמשכיל יבין יוכל להבחין כי אין זה דרך מקרה אבל הוא מופת גמור על חדוש העולם כי בטרם הרים יולדו ולא היה בהר"ד היה מדת דינו של עולם במקום בהר"ד פועל באין כלי ומוציא כלי למעשהו וזהו מבואר

(רבנו בחיי בראשית א,ג)

2.שם מ"ב- אנא בכח:

א.ר"ת אנא בכח:

שם מ"ב הוא משמותיו של הקב"ה, הנקרא בשם זה משום שיש בו מ"ב אותיות. מ"ב אותיות אלו הם ראשי התיבות של תפילת "אנא בכח". ענינו של שם זה הוא העלאה. שם זה גבוה יותר משם ע"ב.

אָנָּא בְּכֹחַ

אָנָּא בְּכֹחַ גְּדֻלַּת יְמִינְךָ תַּתִּיר צְרוּרָה. (אב"ג ית"ץ):

קַבֵּל רִנַּת עַמְּךָ שַׂגְּבֵנוּ טַהֲרֵנוּ נוֹרָא. (קר"ע שט"ן):

נָא גִבּוֹר דּוֹרְשֵׁי יִחוּדְךָ כְּבָבַת שָׁמְרֵם. (נג"ד יכ"ש):

בָּרְכֵם טַהֲרֵם רַחֲמֵי צִדְקָתְךָ תָּמִיד גָּמְלֵם. (בט"ר צת"ג):

חֲסִין קָדוֹשׁ בְּרוֹב טוּבְךָ נַהֵל עֲדָתֶךָ. (חק"ב טנ"ע):

יָחִיד גֵּאֶה לְעַמְּךָ פְּנֵה זוֹכְרֵי קְדֻשָּׁתֶךָ. (יג"ל פז"ק):

שַׁוְעָתֵנוּ קַבֵּל וּשְׁמַע צַעֲקָתֵנוּ יוֹדֵעַ תַּעֲלוּמוֹת. (שק"ו צי"ת):

בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד:


(אליבא דחבדפדיה)

ב.השם שברא את העולם:
בנוסח זה יש מ"ב תיבות כנגד שם של מ"ב אותיות ובראש כל תיבה יש אות ממנו והם ז' שמות כל שם בן ו' תיבות...והוא שם היוצא מפסוק "בראשית ברא אלוקים" ובכח זה השם נברא העולם. (סדר היום לר' משה בן מכיר)


ג.הקשר בין שם מ"ב למסעות מ"ב ותפילת אנא בכח:
השם הקדוש עליו בנויה תפילת אנא בכח הוא השם בן מ"ב האותיות כמספר מסעות בני ישראל במדבר.השם הזה קשור למעבר ממציאות אחת למציאות אחרת ולכן אומרים את אנא בכח בזמנים השייכים לכך כגון בספירת העומר שהיא זמן בו אנו עוברים תהליך של השתנות של מעבר מגלות לגאולה ולמתן תורה או בתפילת ליל שבת בזמן המעבר בין מציאות של חול למציאות של שבת. (חיי עולם, הרב עדין שטיינזלץ, ע"מ 379)

 שם מ"ב הוא שם השייך למידת הגבורה העולה מלמטה למעלה. לכן משתמשים בשם זה כחלק מעליית הנפש לעולמות נעלים יותר. כגון בליל שבת לאחר סיום ששת ימי המעשה אנו עולים לדרגה על(אית ב)קבלת שבת
(אתר נפלא-אות הרב בן ציון בר עמ"י)


3.שם מ"ב כנגד מ"ב מסעות בני ישראל:

מ"ב המסעות שעשו בני ישראל במדבר הם כנגד שם מ"ב, שהוא בחינת עליה מדרגה לדרגה.

(אליבא דויקיפדיה)


מסעות בני ישראל בפרשת מסעי, מתארים את העליה והיציאה ממצריים עד הגיעם לפסגה כניסה לארץ ישראל!, כל מסע קשור לעליה הקשורה לשם מ"ב. תהליך העליה נעשה ע"י גילוי שלש הכוחות של חסד גבורה ותפארת. אשר לכל אחת מהם יש רמז במילה "יד" "היד הגדולה יד ימין מייצגת את מידת החסד המכונה "גדולה". היד החזקה – יד שמאל שהיא מייצגת את כוח הגבורה החזק והתקיף וה"יד הרמה" היד האמצעית כוח התפארת העולה מעלה מעלה. (יד זו רמוזה בגוף האדם בראשו וד"ל) שלוש פעמים "יד" כנגד שלוש הידיים עולה בגימ' 42 (42=3X14)
מכאן הסיקו מסקנה הלכתית . ארבעים ושתים מסעות שבפרשת ואלה מסעי אין להפסיק בהם שהוא נגד שם מ"ב.

 

(אתר נפלא-אות הרב בן ציון בר עמ"י)


4.שם מ"ב וקריאת שמע:


קריאת שמע: פרשה ראשונה , החל מהמילה "ואהבת" עד סיום הפרשה הראשונה :"ובשעריך" יש בדיוק 42 מילים, והם כנגד שם הגבורה, שם של ארבעים ושתיים שבו נבראו שמים וארץ, השל"ה הקדוש מסכת תמיד פרק נר מצוה סימן כ"ז מסביר:והכוונה היא לכלול את השמאל בימין למען תהיה הימין שולטת, וזה כי הפרשה עצמה של ואהבת" היא הימין , ומנין תיבותיה שם מ"ב בשם הגבורה היא שמאל. נמצא שהימין נגלה והשמאל נסתר כמנין התיבות.

לכן מדקדקים בשעת קריאת פרשת :ואהבת" משימים יד שמאל תוך יד ימין , לרמז כי הימין שולטת על השמאל והרחמים כובשים את הכעס כשעושין רצונו של מקום ועובדים מאהבה.


פירוש "עת רצון" מדגיש: והנה עליך לדעת, אהובי, בני, אשר הם מ"ב כלים להמשיך בהם אור וזיו דבקות אהבה בו יתברך, ולעכן המילים "אנכי מצוך היום על" הם סופי תיבות "כלי"ם" שעל ידי שם מ"ב שהם מ"ב כלים, מורידים את האורות העליונים למטה, ולכן תכוון היטב באמרך כל תיבה מפרשת :"ואהבת" כי בזה אתה ממשיך על עצמך צנורות האהבה מרום גבהי מרומים ולא יכילהו הדעת והשכל עומק הסודות שיש בכח זה, ולכן תאמר את התיבות בשמחה ובאהבה גדולה, ותכוון אל פירוש המלות, ויאיר עליך אור עליון מאור האורות.


(אתר נפלא-אות הרב בן ציון בר עמ"י)


בפרשת "ואהבת" יש מ"ב תיבות, כנגד שם מ"ב. שם זה, שהוא שם העלאה שייך לגבורה, בניגוד לתוכן הפרשה שהוא תוכן של חסד ואהבה. תופעה זו מכונה בזוהר אחליפו דוכתייהו, שאור החסד מאיר בכלי הגבורה ואור הגבורה מאיר בכלי החסד[1].

(אליבא דויקיפדיה)


5.שם מ"ב בקדיש:

 א. 42 תיבות:



שם מ"ב נוסף הוא "שם מ"ב דהויות", שכנגד שם זה ישנן מ"ב תיבות בקדיש


ד' תיבות "יתגדל ויתקדש שמיה רבא" הן כנגד ד' אותיות שם הוי"ה,


בְּעָלְמָא דִּי בְרָא, כִרְעוּתֵהּ. וְיַמְלִיךְ מַלְכוּתֵהּ, וְיַצְמַח פֻּרְקָנֵה, וִיקָרֵב מְשִׁיחֵהּ


י' התיבות עד "ויקרב משיחיה" הן כנגד י' אותיות המילוי של שם הוי', 
יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרַךְ, לְעָלַם לְעָלְמֵי עָלְמַיָּא יִתְבָּרַךְ וְיִשְׁתַּבַּח וְיִתְפָּאַר וְיִתְרוֹמַם וְיִתְנַשֵּׂא וְיִתְהַדָּר וְיִתְעַלֶּה וְיִתְהַלָּל, שְׁמֵהּ דְּקֻדְשָׁא בְרִיךְ הוּא. (הציבור אומר: אמן) לְעֵלָּא מִן כָּל בִּרְכָתָא, שִׁירָתָא, תִּשְׁבְּחָתָא וְנֶחָמָתָא דַאֲמִירָן בְּעָלְמָא
וכ"ח התיבות שמ"אמן יהא שמיה רבא" עד "דאמירן בעלמא" הן כנגד אותיות המילוי למילוי[8].(ע"פ פרי עץ חיים שער הקדיש פרק ב)


(אליבא דחבדפדיה)


ב. 42 אותיות- 
וישתבח. ויתפאר. ויתרומם. ויתנשא. ויתהדר. ויתעלה. ויתהלל 


6.השם  הטמון בחושן:

שם זה היה טמון בתוככי החושן מאחורי האורים והתומים. כוחו היה  "להפעיל" את המערכת של האותיות שעל אבני החושן כדי לקבל  אותיות שמהן תצורף התשובה ע"י רוח הקודש של הכהן (אתר נפלא-אות הרב בן ציון בר עמ"י)

7.קרטריון ללימוד שם מ"ב:

אמר רב יהודה אמר רב שם בן ארבעים ושתים אותיות אין מוסרין אותו אלא למי שצנוע ועניו ועומד בחצי ימיו ואינו כועס ואינו משתכר ואינו מעמיד על מדותיו וכל היודעו והזהיר בו והמשמרו בטהרה אהוב למעלה ונחמד למטה ואימתו מוטלת על הבריות ונוחל שני עולמים העולם הזה והעולם הבא (קידושין עא, ע"א)


8.רבי חנינא בן תרדיון התלמד בשם בן מ"ב בפרהסיה ולכן נענש לשריפה:

אתיוהו לרבי חנינא בן תרדיון אמרו ליה אמאי קא עסקת באורייתא אמר להו כאשר צוני ה' אלהי מיד גזרו עליו לשריפה ועל אשתו להריגה ועל בתו לישב בקובה של זונות עליו לשריפה שהיה הוגה את השם באותיותיו והיכי עביד הכי והתנן אלו שאין להם חלק לעולם הבא האומר אין תורה מן השמים ואין תחיית המתים מן התורה אבא שאול אומר אף ההוגה את השם באותיותיו להתלמד עבד כדתניא {דברים יח-ט} לא תלמד לעשות אבל אתה למד להבין ולהורות אלא מאי טעמא אענש משום הוגה את השם בפרהסיא (עבודה זרה יז ע"ב- יח ע"א)

עליו לשריפה. למה נענש כך לפי שהיה הוגה את השם באותיותיו דורשו בארבעים ושתים אותיות ועושה בו מה שהוא חפץ: (רש"י,שם)


נספח:עוד על שם י-ה-ו-ה 

1.שם ה' ברמז- ישר והפוך

2.כתיבת אותיות של שמות במשמעות אחרת:

לכל אחד מן השמות הקדושים יש גם משמעות חולין שאינה קודש, ומי שכתב אותיות אחד השמות במשמעות אחרת, אין בכתיבתו שום קדושה. לדוגמא, אחד מן השמות הוא ‘א-ל’, ומילה זו יכולה לשמש גם כמילת יחס, כגון: “משה הלך אל אהרן”. ברור שבמילה ‘אל’ במשמעות זו אין קדושה, ומותר לכותבה ולמוחקה בלא שום חשש.

כמו כן אחד מן השמות הוא ‘צבאו-ת’, וניתן להשתמש במילה זו במשמעות חולין, כגון: “צבאות האויב ערכו את חייליהם אל מול העיר”. ושוב ברור שבמשמעות זו אין כל קדושה.

וכן בשם ‘שד-י’, אם יתכוונו לכתוב שָֹדִי, כלומר שדה שהיא שלי, יצא שנכתוב את אותן האותיות במשמעות אחרת, ואין בזה שום קדושה. וכן ישנו ספר חשוב שנקרא ‘שְֹדֵי-חמד’ ושוב מדובר על אותן האותיות במשמעות אחרת של ריבוי שדות, ואין בכתיבה זו שום קדושה, ואין לחוש להשתמש במילה זו כאשר ההקשר מבהיר שמדובר כאן על מילה אחרת שאינה שם השם (וכתב על זה בעל ה’שדי-חמד’ קונטרס ארוך שנקרא ‘באר-בשדי’ בו באר דין זה והביא אסופת פסקים של רבנים שחיזקו את דבריו).

וכן לגבי השם ‘אדנ-י’, אפשר לכותבו במשמעות אחרת כגון: “יסד מכונו על אַדְנֵי פז”, ואין במשמעות זו קדושה.

וכן הדין לגבי שמות אנשים שמסתיימים בשם השם, כגון: ישראל, שמואל, אריאל, או: ידידיה, טוביה. שהואיל ושמות אלו הפכו לשמות אנשים, אף שנקראו על שם ה’, אין בכוונת כתיבתם קדושה, ומותר לזרוק דפים שכתובים בהם שמות אלו. וכן כאשר כותבים שם ידידיה אין צורך לכתוב קו מפריד בין ה’י’ ל’ה’
(ידידי-ה), ואין צורך להשמיט את ה’ה’ שבסוף המילה (ידידי’), שהואיל והכוונה לשם של אדם אין בזה קדושה (תשב”ץ ח”א קע”ז). וקל וחומר שכאשר כותבים גרמניה או אנגליה אין לעשות שום שינוי, שכן ברור שאין שם כל כוונה לרמוז לשם השם.

וכן הדין לגבי שם הישוב ‘בית-אל‘, שכיוון שהכוונה להזכיר שם מקום ולא לקרוא בשם השם, מותר לומר בית-אל, וכן מותר לכתוב ולמחוק את שם הישוב בית-אל. (עיין פסחים קיז, א, ומהרש”א שם. וב’שדי-חמד’ קונטרס ‘באר-בשדי’ במכתב ב’ מהרה”ג יוסף זכריה שטרן. ועיין מכתב י”ב שנוטה להחמיר לעניין בית אל).

אפילו לשם המפורש, הוא השם המורכב מארבע אותיות הללו: ‘י’ ‘ה’ ‘ו’ ‘ה’ יש משמעות נוספת, שאם ירצה לכתוב מילה שמשמעותה מהווה בלשון עתיד יצא שיכתוב את אותיות השם המפורש, ומצד הדין משמע שאין בזה איסור, אבל אין ראוי לעשות כן משום שזהו השם המפורש, המקודש מכל השמות, וכל כתיבה שלו במשמעות אחרת יש בה משום חילול השם. במקום שיש הכרח להשתמש במילה זו, יכתבנה בכתיב מלא ‘יהווה’, וכך לא יצא שיכתוב את אותיות השם המפורש.

(פניני הלכה ליקוטים א 
סיום: גילוי שם ה' וגאולת מצרים- הא בהא תליא

עם  ישראל אינם נפרדים מה' כלל ועיקר, ובאמת כל מהותם היא הופעת ה' בעולם. זהו המבואר 
בספרים, שנשמת עם ישראל היא השכינה, והשכינה היא התגלות הא - להות בעולמות 
התחתונים. נמצא ששמו של הקב"ה ושמם העצמי של עם ישראל הוא אחד ממש, "ושמנו  קראת בשמך". לכן, ההתגלות השלמה של עם ישראל, בכל מלוא אורם וכוחם, היא למעשה התגלות ה'. ואי אפשר לדבר כלל על שלמות עם ישראל בלי הופעת קדושת ה' עלינו, כי כל חיינו וכל עצמיותנו הם ניצוץ ואור מאורו הגדול של מלך מלכי המלכים.זאת היא התורה, שהיא סוד שמו של הקב"ה, והיא המפתחת את עם ישראל, עד שיוציאו את כל כוחותיה ם אל הפועל. לכן הגאולה תלויה בשלמות התגלות התורה בעם ישראל. כי בכך יצאו אל הפועל כל העוצמות הכלולות באומה היקרה והחביבה והנפלאה הזו, האומה הישראלית. "אורייתא וישראל חד הוא", וישראל הוא ראשי תיבות – 'יש שישים ריבוא אותיות לתורה'. להורות לנו שהעצמיות הגמורה של ישראל חקוקה בתורה, ובלי שתאיר התורה בקרבנו, לא נבוא אל השלמות העצמית שלנו. אי אפשר לאיש ישראל לחיות חיים שלמים ומלאים בלי אור התורה, ובלא הופעת נשמה וקודש בחייו. והגאולה השלמה היא דווקא בהופעת התורה בכל אורה, והתגלותה בכל רבדי החיים שלנו, בסוד המשכן, שבו באה נוכחות התורה בתוך חיי עם ישראל.

ויש לדעת, שהיחס בין שמו של הקב"ה ובין השם של עם ישראל הוא דו צדד –י מצד אחד, בלי שמו של הקב"ה אין לעם ישראל שום מהות ועצמיות. ומצד שני, בלי עם ישראל, אין התגלות של הקב"ה בעולם. כדי שאור ה' יופיע בעולם, עם ישראל צריך להיות בשלמותו ובאורו, כלומר – שהשם של עם ישראל יתגלה ויופיע בכל כוחו. כל עוד עם ישראל משועבד לזרים, בזוי ושפל, וכוחותיו מכונסים בהעלם, אזי גם שם ה' מתחלל בעולם, נסתר ומוכחש. זהו שאמר פרעה (שמות ה ב) " – לֹא יָ דַ עְ תִּ י אֶ ת ה' וְ גַ ם אֶ ת יִ שְׂ רָ אֵ ל לֹא אֲ שַׁ לֵּ חַ ". רק בשעה שעם ישראל יבריא ויופיע בכל שלמותו ומילואו, יהיה גילוי שלם לשמו של הקב"ה. הרי זה כמשל הגוף, שבשברונו, גם הנשמה פורחת למרומים.

מכאן נבין, שגאולת עם ישראל היא גאולת שמו של הקב"ה. זהו שאמר ה' ליעקב בירידתו לשעבוד (בראשית מו ד) " – ָ אָ נֹכִ י אֵ רֵ ד עִ מְּ ך ָ מִ צְ רַ יְ מָ ה וְ אָ נֹכִ י אַ עַ לְ ך גַ ם עָ לֹה". עומק הכוונה בא 
להורות שכשישראל בגלות, גם ה' כביכול בגלות. 'אנכי', שהוא התורה, שמו של הקב"ה, 
נמצא בהעלם ובהסתר, בשעה שעם ישראל בגלות. ומשעה שישראל יוצאים לחירות, אזי ָיך גם התורה ושמו של ה' מתגלים, כפי שהופיע במעמד הר סיני – "אָ נֹכִ י ה' אֱ - לֹהִֶ ".

ויש כאן שלושה שלבים – השלב הראשון, יציאת מצרים, שהוא חירות עם ישראל בגופם, שיצאו ממאסר מצרים. שלב זה מבטא את שמותם של עם ישראל. לאחר מכן, מעמד הר סיני, הוא הופעת שמו של הקב"ה עלינו. ובשלב השלישי, במשכן, נעשו הקישור והדבקות המוחלטת בין שמו של הקב"ה לשמות בני ישראל, והוא נרמז בבגדי הכהן הגדול, בסוד שמו יתברך שנמצא בציץ, ושמותינו שבאפוד, ולמטה, במקום הלב, נעשה חיבור מוחלט –האורים והתומים, שהם שמו יתברך, חבויים בפנים, ושמות השבטים על החושן נמצאים בחוץ, כחיבור הגוף והנשמה יחדיו. 

(באור פניך הרב ראובן ששון, פרשת שמות)


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה