יום שבת, 18 במאי 2013

ברכה לברית מילה -אודות השם: דוד מרדכי



                                                                                            י' סיוון תשע"ג


הקדמה בנוגע לברכות ואיחולים:
  יְבָרֶכְךָ יְ-ה-וָ-ה וְיִשְׁמְרֶךָ:
 יָאֵר יְ-ה-וָ-ה פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ:
יִשָּׂא יְ-ה-וָ-ה פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם:  
וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרְכֵם: 
(במדבר ו כג-כו)
והנה אם כן יוכללו הברכות הקצרות האלה כל מיני טובות איש לא נעדר,ולפי שהכהנים היו בזה מברכים במקרה, מצד שיתפללו לשם על ברכתם של ישראל.והמברך האמיתי להם היה הקב"ה בהשפעתו ולכן אמר להם "וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרְכֵם".רוצה לומר, הנה הכהנים אין בהם אלא הדיבור והתפילה שישימו ויזכירו שמי המיוחד לי "על בני ישראל ואני אברכם" באמת הברכה וההשפעה כי ממני הם ולא מהם (אברבנאל,שם)

פתיחה: משמעות השם:
חכמי הקבלה וביניהם האר"י מסבירים שכאשר ההורים קוראים שם לילד כעין רוח הקודש (נבואה) נזרקת (נכנסת) בהם. (ע"פ האתר זוהר הקבלה).

1.מקור השמות: דמויות המייצגות ודאות ונחישות (נלחמו בעמלק שהוא ספק) :

 דוד- דָּוִד, דָּוִד בֶּן יִשַׁי או דָּוִד הַמֶּלֶךְ היה לפי המתואר בתנ"ך מלכהּ השלישי של ממלכת ישראל המאוחדת (אחרי שאול המלך ואיש בושת ) ומייסדה של שושלת בית דוד ששלטה בממלכת יהודה במשך כ-400 שנה עד חורבן הבית הראשון.(אליבא דויקיפדיה)
מרדכי-ממנהיגי עם ישראל בשושן הבירה בתקופת מלכות אחשורוש,מחברי הסנהדרין ומאנשי כנסת הגדולה (ע"פ ויקי-ישיבה)

2.סגולה: 
שלא ישכח שמו ליום הדין יאמר כאן (סוף תפילת עמידה) פסוק מהתנ"ך המתחיל באות הראשונה של שמו ומסיים באות האחרונה של שמו.(מתוך הסידור "עוד יוסף חי")
 
שלושה פסוקים כנגד שלושת עמודי העולם- תורה , עבודה וגמילות חסדים:
א.מָה אָהַבְתִּי תוֹרָתֶךָ כָּל הַיּוֹם הִיא שִׂיחָתִי (תהילים קיט,צז)
ב.דִּרְשׁוּ יְ-ה-וָ-ה וְעֻזּוֹ בַּקְּשׁוּ פָנָיו תָּמִיד(תהילים קה,ד)
ג.דְּרָכֶיךָ יְ-ה-וָ-ה הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:(תהילים כה,ד)


א.חיבור אל ה' דרך לימוד התורה:
מָה אָהַבְתִּי תוֹרָתֶךָ-מאוד מאוד אוהב אני את תורתך
כָּל הַיּוֹם הִיא שִׂיחָתִי-תמיד אני מהרהר בה ומשנן אותה ומדבר בה.,כל היום,- משמע תמיד(דעת מקרא,שם)

ב..חיבור אל ה'-דרך העבודה-התפילה:
דִּרְשׁוּ יְ-ה-וָ-ה וְעֻזּוֹ-פנו אל ה' בתפילה שיגלה את עוזו וגבורתו ויושיעכם
בַּקְּשׁוּ פָנָיו תָּמִיד-התפללו לפניו בכל עת (דעת מקרא,שם)
 ג.חיבור אל בני אדם דרך מידותיו של ה'- גמילות חסדים:
דרכיך, (בענין צרכיו הנפשיים) אבקש לדעת דרכיך, שדרך הוא הקבוע לרבים, הדרך הגדול, והארחות הם המסתעפים מן דרך הגדול אל הצדדים... ובנמשל דרכיך הודיעני הם הדרכים הכוללים שבהם תנהיג את עולמך כגון הרחמים והחנינה ארך אפים ורב חסד, תודיעני למען אתנהג בהם, כמ''ש והלכת בדרכיו מה הוא רחום וכו', וארחותיך למדני הם הפרטים המתפרדים מדרך הגדול, שיתנהג ה' בעתים פרטים ובמקומות פרטים ובאנשים יחידים :(מלבי"ם,שם, באור הענין)


3.הקשר בין 2 השמות:יהודה ובנימין -חיבור של ערבות הדדית:
'ואת ערֻבָּתָם תקח' (שמ"א י"ז, יח) – ערובהון. אמר רבי יודא בר ר' סימון: למוד אותו שבט להיות ערב אלו לאלו, שנאמר 'אנכי אערבנו' (בראשית מ"ג, ט). ...ולא עוד אלא שכל השבטים גולים ושבט יהודה ובנימן אין גולים עמהן, למה? ששני שבטים אלו האמינו בי וקדשו שמי בים, שנאמר 'שם בנימן צעיר רודם שרי יהודה רגמתם' (תהילים ס"ח, כח).( ילקוט שמעוני, שמ"א סימן קכו)

4.גימטריית השם: השם של דוד מרדכי מחבר בגימטריה את שמות שני הוריו!
דוד מרדכי = 288
בנצי=158
ליאת=דוד מרדכי+ בנצי+1= 441

5.רמז השם בתנ"ך: ליאת נולדה בי"ג באדר- תענית אסתר והשם דוד מרדכי רמוז במגילת אסתר:
וּבְהַגִּיעַ תֹּר אֶסְתֵּר בַּת אֲבִיחַיִל דֹּד מָרְדֳּכַי אֲשֶׁר לָקַח לוֹ לְבַת לָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ לֹא בִקְשָׁה דָּבָר כִּי אִם אֶת אֲשֶׁר יֹאמַר הֵגַי סְרִיס הַמֶּלֶךְ שֹׁמֵר הַנָּשִׁים וַתְּהִי אֶסְתֵּר נֹשֵׂאת חֵן בְּעֵינֵי כָּל רֹאֶיהָ (אסתר ב,טו)


6.משמעות תאריך הלידה- טו באייר : יום ההתנתקות ממזון מצרים וההתחברות לשפע הרוחני שב-מן :

וַיִּסְעוּ מֵאֵילִם וַיָּבֹאוּ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל מִדְבַּר סִין אֲשֶׁר בֵּין אֵילִם וּבֵין סִינָי בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי לְצֵאתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם:(שמות טז,א)
בחמשה עשר יום. נתפרש היום של חנייה זו, לפי שבו ביום כלתה החררה שהוציאו ממצרים והוצרכו למן, למדנו, שאכלו משירי הבצק [משירי המצה] ששים ואחת סעודות,  (ק) וירד להם מן בט"ז באייר, ויום א' בשבת היה,  (ר) כדאיתא במסכת שבת (פז:): (רש"י,שם)

סיום-איחול עתידי:
דוד-חי בסמוך לבניית הבית הראשון
מרדכי- חי בתקופת שיבת ציון ובניית הבית השני
דוד מרדכי- במהרה בימנו יזה לחיות בימי בניית הבית השלישי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה