פתיחה:מהו הקשר בין המשמעויות השונות של המילה ברית?
א.חוזה ידידות,הסכם שלום
ב.כינוי לברית מילה,טקס כריתת הערלה של בן זכר
(ע"פ אבן שושן)
1.חומש בראשית-מעלתה של ברית בזמנה:
וַיָּמָל אַבְרָהָם אֶת יִצְחָק בְּנוֹ בֶּן שְׁמֹנַת יָמִים כַּאֲשֶׁר צִוָּה אֹתוֹ אֱ-לֹהִים(בראשית כא,ד)
כלומר בשעה שנימול יצחק היה לו השלמה למאהושמונים שעותונגזר עליו שיהיה חי מאה ושמונים שנה בעד כל שעה-שנה וזהו בן שמונת ימים כלומר כל ימי חייו לא היה רק שמונת ימים מכל שעה ושעה נעשה שנה (יען נחשב שהמצות מילה עצמה נעשתה ברציפות במשך כל שמונת הימים מחמת גודל השתוקקותו של אברהם אבינו לקיים את המצווה(יסוד יצחק, ע"פ חיים של תורה הרב שלמה לווינשטיין)
2.חומש שמות- ברית המילה- מימוש הציווי נעשה ונשמע:
וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית וַיִּקְרָא בְּאָזְנֵי הָעָם וַיֹּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר יְ-ה-וָ-ה נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע (שמות כד,ז)
איך ניתן לעשות לפני ששומעים?
וחז"ל פירשו נשמע על ההשכלה, תחלה נעשה ־מבלי חקור אחר הטעם , ועי״כ נשמע להבין טעמי המצוה
וסודותיהם ...והנה התלמוד מביא לידי מעשה והמעשה הוא העקר ופרי התלמוד והתלמוד הוא השומר לפרי, ועל זה אמרו {שבת פח,ע"א} מה תפוח פריו קודם לעליו אף ישראל הקדימו נעשה לנשמע (מלבי"ם,שם)
3.חומש ויקרא- משמעות המספר 8- מעל הטבע:
וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ:(ויקרא יב,ג)
...המספור מתחיל משש. המילה שש היא מלשון ששון, הדרך להגעה למטרה. ששון זו השמחה שיש לאדם כשהוא מתקדם ויודע שהוא צפוי להגיע לדבר משמח. שֶׁבָע זה מלשון שבע; כשהאדם נמצא במצב שיש לו כל צרכיו ולא חסר לו כלום. שמונה זה מלשון שומן, זה כשאוכלים הרבה ונוצר עודף המצטבר כשומן. לאחר שאדם אכל ושבע והעלה שומן, הוא יכול להשתעשע. זה תשע, השלב של מי שכבר יש לו די והוא יכול להנות מהחיים...(ע"פ הרב אורי שרקי שליט"א)
4.חומש במדבר-הברכה של הכהן היא בהיותו כלי להעביר את הברכה ממקור הברכות-ה':
יְבָרֶכְךָ יְ-ה-וָ-ה וְיִשְׁמְרֶךָ:
יָאֵר יְ-ה-וָ-ה פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ:
יִשָּׂא יְ-ה-וָ-ה פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם:
וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרְכֵם:
(במדבר ו כג-כו)
והנה אם כן יוכללו הברכות הקצרות האלה כל מיני טובות איש לא נעדר,ולפי שהכהנים היו בזה מברכים במקרה, מצד שיתפללו לשם על ברכתם של ישראל.והמברך האמיתי להם היה הקב"ה בהשפעתו ולכן אמר להם "וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרְכֵם".רוצה לומר, הנה הכהנים אין בהם אלא הדיבור והתפילה שישימו ויזכירו שמי המיוחד לי "על בני ישראל ואני אברכם" באמת הברכה וההשפעה כי ממני הם ולא מהם (אברבנאל,שם)
5.חומש דברים- ברית (612) המילה- שער לתרי"ג (613) מצוות שקיבלו בהר סיני :
יְ-ה-וָ-ה אֱלֹהֵינוּ כָּרַת עִמָּנוּ בְּרִית בְּחֹרֵב:לֹא אֶת אֲבֹתֵינוּ כָּרַת יְ-ה-וָ-ה אֶת הַבְּרִית הַזֹּאת כִּי אִתָּנוּ אֲנַחְנוּ אֵלֶּה פֹה הַיּוֹם כֻּלָּנוּ חַיִּים (דברים ה,ב-ג)
ישנן בתורה תרי"ג מצוות. הערך בגימטריה של "ברית" הוא 612. למלה "תורה" גימטריה של 611 (תרי"א). מכאן, אנו למדים ששמירת הברית שקולה כנגד כל שאר תרי"ב מצוות. כל נסיון שלנו לשמור את הברית, על-ידי התנהגות בטהרה ובקדושה יגביה אותנו אל תוך תורה וקדושה (ע"פ ברסלב)
סיום: א' סיוון-יום ההולדת של הרך הנולד-היום בו עמדו למרגלות הר סיני באחדות מלאה:
בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי לְצֵאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם בַּיּוֹם הַזֶּה בָּאוּ מִדְבַּר סִינָי: וַיִּסְעוּ מֵרְפִידִים וַיָּבֹאוּ מִדְבַּר סִינַי וַיַּחֲנוּ בַּמִּדְבָּר וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר: (שמות יט,א-ב)
ביום הזה. בראש חדש (שבת פו:). (רש"י,שם)
ויחן שם ישראל. כאיש אחד בלב אחד, אבל שאר כל החניות בתרעומות ובמחלוקת (מכילתא שם):(רש"י,שם)
א.חוזה ידידות,הסכם שלום
ב.כינוי לברית מילה,טקס כריתת הערלה של בן זכר
(ע"פ אבן שושן)
1.חומש בראשית-מעלתה של ברית בזמנה:
וַיָּמָל אַבְרָהָם אֶת יִצְחָק בְּנוֹ בֶּן שְׁמֹנַת יָמִים כַּאֲשֶׁר צִוָּה אֹתוֹ אֱ-לֹהִים(בראשית כא,ד)
כלומר בשעה שנימול יצחק היה לו השלמה למאהושמונים שעותונגזר עליו שיהיה חי מאה ושמונים שנה בעד כל שעה-שנה וזהו בן שמונת ימים כלומר כל ימי חייו לא היה רק שמונת ימים מכל שעה ושעה נעשה שנה (יען נחשב שהמצות מילה עצמה נעשתה ברציפות במשך כל שמונת הימים מחמת גודל השתוקקותו של אברהם אבינו לקיים את המצווה(יסוד יצחק, ע"פ חיים של תורה הרב שלמה לווינשטיין)
2.חומש שמות- ברית המילה- מימוש הציווי נעשה ונשמע:
וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית וַיִּקְרָא בְּאָזְנֵי הָעָם וַיֹּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר יְ-ה-וָ-ה נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע (שמות כד,ז)
איך ניתן לעשות לפני ששומעים?
וחז"ל פירשו נשמע על ההשכלה, תחלה נעשה ־מבלי חקור אחר הטעם , ועי״כ נשמע להבין טעמי המצוה
וסודותיהם ...והנה התלמוד מביא לידי מעשה והמעשה הוא העקר ופרי התלמוד והתלמוד הוא השומר לפרי, ועל זה אמרו {שבת פח,ע"א} מה תפוח פריו קודם לעליו אף ישראל הקדימו נעשה לנשמע (מלבי"ם,שם)
3.חומש ויקרא- משמעות המספר 8- מעל הטבע:
וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ:(ויקרא יב,ג)
...המספור מתחיל משש. המילה שש היא מלשון ששון, הדרך להגעה למטרה. ששון זו השמחה שיש לאדם כשהוא מתקדם ויודע שהוא צפוי להגיע לדבר משמח. שֶׁבָע זה מלשון שבע; כשהאדם נמצא במצב שיש לו כל צרכיו ולא חסר לו כלום. שמונה זה מלשון שומן, זה כשאוכלים הרבה ונוצר עודף המצטבר כשומן. לאחר שאדם אכל ושבע והעלה שומן, הוא יכול להשתעשע. זה תשע, השלב של מי שכבר יש לו די והוא יכול להנות מהחיים...(ע"פ הרב אורי שרקי שליט"א)
4.חומש במדבר-הברכה של הכהן היא בהיותו כלי להעביר את הברכה ממקור הברכות-ה':
יְבָרֶכְךָ יְ-ה-וָ-ה וְיִשְׁמְרֶךָ:
יָאֵר יְ-ה-וָ-ה פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ:
יִשָּׂא יְ-ה-וָ-ה פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם:
וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרְכֵם:
(במדבר ו כג-כו)
והנה אם כן יוכללו הברכות הקצרות האלה כל מיני טובות איש לא נעדר,ולפי שהכהנים היו בזה מברכים במקרה, מצד שיתפללו לשם על ברכתם של ישראל.והמברך האמיתי להם היה הקב"ה בהשפעתו ולכן אמר להם "וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרְכֵם".רוצה לומר, הנה הכהנים אין בהם אלא הדיבור והתפילה שישימו ויזכירו שמי המיוחד לי "על בני ישראל ואני אברכם" באמת הברכה וההשפעה כי ממני הם ולא מהם (אברבנאל,שם)
5.חומש דברים- ברית (612) המילה- שער לתרי"ג (613) מצוות שקיבלו בהר סיני :
יְ-ה-וָ-ה אֱלֹהֵינוּ כָּרַת עִמָּנוּ בְּרִית בְּחֹרֵב:לֹא אֶת אֲבֹתֵינוּ כָּרַת יְ-ה-וָ-ה אֶת הַבְּרִית הַזֹּאת כִּי אִתָּנוּ אֲנַחְנוּ אֵלֶּה פֹה הַיּוֹם כֻּלָּנוּ חַיִּים (דברים ה,ב-ג)
ישנן בתורה תרי"ג מצוות. הערך בגימטריה של "ברית" הוא 612. למלה "תורה" גימטריה של 611 (תרי"א). מכאן, אנו למדים ששמירת הברית שקולה כנגד כל שאר תרי"ב מצוות. כל נסיון שלנו לשמור את הברית, על-ידי התנהגות בטהרה ובקדושה יגביה אותנו אל תוך תורה וקדושה (ע"פ ברסלב)
סיום: א' סיוון-יום ההולדת של הרך הנולד-היום בו עמדו למרגלות הר סיני באחדות מלאה:
בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי לְצֵאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם בַּיּוֹם הַזֶּה בָּאוּ מִדְבַּר סִינָי: וַיִּסְעוּ מֵרְפִידִים וַיָּבֹאוּ מִדְבַּר סִינַי וַיַּחֲנוּ בַּמִּדְבָּר וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר: (שמות יט,א-ב)
ביום הזה. בראש חדש (שבת פו:). (רש"י,שם)
ויחן שם ישראל. כאיש אחד בלב אחד, אבל שאר כל החניות בתרעומות ובמחלוקת (מכילתא שם):(רש"י,שם)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה