יום שישי, 27 באפריל 2012

אחרי מות : קשוט עצמך*


1.כפילות משולשת:
וְהִקְרִיב אַהֲרֹן אֶת פַּר הַחַטָּאת אֲשֶׁר לוֹ
וְכִפֶּר בַּעֲדוֹ וּבְעַד בֵּיתוֹ:(ויקרא טז,ו)
וְהִקְרִיב אַהֲרֹן אֶת פַּר הַחַטָּאת אֲשֶׁר לוֹ וְכִפֶּר בַּעֲדוֹ וּבְעַד בֵּיתוֹ וְשָׁחַט אֶת פַּר הַחַטָּאת אֲשֶׁר לוֹ:(שם שם,יא)
וְכָל אָדָם לֹא יִהְיֶה בְּאֹהֶל מוֹעֵד בְּבֹאוֹ לְכַפֵּר בַּקֹּדֶשׁ עַד צֵאתוֹ וְכִפֶּר בַּעֲדוֹ וּבְעַד בֵּיתוֹ וּבְעַד כָּל קְהַל יִשְׂרָאֵל:(שם,שם,יז)

2.מטרת הכפילות:
וכפר בעדו וגו'. וידוי שני עליו ועל אחיו הכהנים, (ק) שהם כלם קרוים ביתו (שם פרשתא ג, א.), שנאמר בית אהרן ברכו את ה' וגו' (תהלים קלה, יט.), מכאן שהכהנים מתכפרים בו, ...: (רש"י,שם)

3.סדר הכפרה:
... ואם תאמר למה לא כפר אהרן על אחיו הכהנים בוידוי ראשון שהתודה בעדו ובעד ביתו. ויש לומר משום דכתיב התקוששו וקושו ואמר ריש לקיש קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים לכך התודה אהרן מתחלה בעדו ובעד ביתו לבדו ואחר כך בוידוי שני התודה נמי בעד אחיו ומלת ביתו נאמרה גם על אחיו שנאמר בית אהרן וגו':(שפתי חכמים,שם)

4.קשוט עצמך:
ר' ינאי הוה ליה אילן הנוטה לרשות הרבים הוה ההוא גברא דהוה ליה נמי אילן הנוטה לרשות הרבים אתו בני רשות הרבים הוו קא מעכבי עילויה אתא לקמיה דר' ינאי א''ל זיל האידנא ותא למחר בליליא שדר קצייה לההוא דידיה למחר אתא לקמיה א''ל זיל קוץ א''ל הא מר נמי אית ליה א''ל זיל חזי אי קוץ דידי קוץ דידך אי לא קוץ דידי לא תקוץ את מעיקרא מאי סבר ולבסוף מאי סבר מעיקרא סבר ניחא להו לבני רה''ר דיתבי בטוליה כיון דחזא דקא מעכבי שדר קצייה ולימא ליה זיל קוץ דידך והדר אקוץ דידי משום דריש לקיש דאמר {צפניה ב-א} התקוששו וקושו קשוט עצמך ואח''כ קשוט אחרים
(בבא בתרא,ס ע"א-ס ע"ב)

5.נאה דורש- נאה מקיים:
וחייב המוכיח ליישר דרכיו קודם שיוכיח חברו שאם לא יעשה כן לא יקבל ממנו חברו.שהרי כך אמרו: התקוששו וקושו- קשוט עצמך ואח"כ קשוט אחרים ומי שדבריו ותוכחתו לפני אדם יותר משכלו כלומר שאינו חכם ומשכיל מלעשות כדבריו הטובים יהיו דבריו עליו לקלון שאומרים הושמעים: לכל הטובה אשר מוכיח אותנו הוא נעדר ממנה והוא נאה דורש ואין נאה מקיים (יעלזו חסידים/ר' אליעזר פאפו)

6.מתוך אדם למקום:
הִתְקוֹשְׁשׁוּ וָקוֹשּׁוּ הַגּוֹי לֹא נִכְסָף: (צפניה ב,א)
התקוששו. התלקטו ואספו יחד כמו לקושש קש (שמות ה) : וקושו. מעשיכם השוו מעשיכם לדעת קונכם, ורז''ל דרשו קשוט עצמך ואח''כ קשוט אחרים עשו שניהם לשון היקש אדם המשוה עצמו ומישר דרכו (רש"י,שם)

התקוששו וקושו. חפשו עצמיכם אחר העבירות שבידכם לשוב מהם וגם חפשו עבירת זולתכם להשיב אותם : (מצודת דוד,שם)

התקוששו וקושו. ענין החפוש והלקיטה היטב כמו לקושש קש (שמות ה') : נכסף. ענין חשק וחמוד כמו נכסוף נכספתה (בראשית לא) : (מצודת ציון,שם)

7.נאה דרוש- אין נאה מקיים?
בן עזאי אומר כל מי שאינו עוסק בפריה ורביה הרי זה שופך דמים ומבטל את הדמות שנאמר כי בצלם אלהים עשה את האדם וכתיב ואתם פרו ורבו וגו': אמר לו ר"א בן עזריה נאין דברים כשהן יוצאין מפי עושיהן יש נאה דורש ואין נאה מקיים נאה מקיים ואין נאה דורש בן עזאי נאה דורש ואין נאה מקיים אמר לו מה אעשה חשקה נפשי בתורה ויתקיים העולם באחרים:(תוספתא יבמות פרק ח,ה)

8.חכמים- זהירות כדוגמא אישית:
אַבְטַלְיוֹן אוֹמֵר, חֲכָמִים, הִזָּהֲרוּ בְּדִבְרֵיכֶם , שֶׁמָּא תָחוֹבוּ חוֹבַת גָּלוּת וְתִגְלוּ לִמְקוֹם מַיִם הָרָעִים, וְיִשְׁתּוּ הַתַּלְמִידִים הַבָּאִים אַחֲרֵיכֶם וְיָמוּתוּ, וְנִמְצָא שֵׁם שָׁמַיִם מִתְחַלֵּל: (אבות א,יא)
ואפשר לי לומר שכוונת השלם הזה להזהיר לחכם שיהיה נאה דורש ונאה מקיים ולהיות הוא נזהר תחלה בכל מה שהוא מזהיר לאחרים וז״ש הזהרו בדברכם הזהרו אתם תחלה בדבריכם שאתם מזהירים בהם את אחרים שמא תחובו חובת גלות כי השומע ים את דבריכם כשיראו אתכם שאינכם מקיימים מה שאתם דורשים גם המה יראו כן יעשו ויתחייבו העם גלות עונותיהם וכיון שאתם גרמתם להם שלא ישמעו את דבריכם ובסבתבם חטאו יהיה כל עו ן אותו הג ל ות שלהם על צואריכם וזהו דקאמר מלת חובת מיותרת שהכוונה אתם תתחייבו חובת גלותם כאלו אתם גרמתם הכל וכאלו מידכם היתה זאת להם ועל רוע מעלליכם יכבד עו הג ל ו ת עליכם מאד יותר מכל ישראל (מדרש שמואל,שם)

9.תוכחה שלא לשם שמים:
כשאדם מוכיח את זולתו חובה עליו שתבוא התוכחה מפנמיות לבו שהרי רק דברים היוצאים מן הלב נכנסים אל הלב לכן אם אין תוכחתו נובעת מתוך לבו לא תשפיע על חברו את ההשפעה הראוייה.אולם יש בזה גדר יותר עמוק: אם אין התוכחה נובעת מפנמיותו הרי אינה לשם שמים לגמרי, אלא פניותיו הפרטיות מעורבות בה לכן לא רק שתוכחתו לא תועיל אלא יהא נידון עליה כמזלזל בחברו ומצערו לשם הנאת עצמו ועונשו חמור ח"ו (מכתב מאליהו לר' אליהו דסלר חלק ג)

10.תיקון עצמו- לפני הכל:
בצעירותי ביקשתי להחזיר את כל העולם למוטב ולקרבם אל ה' יתברך. לימים, ראיתי שאת כל העולם לא אוכל לתקן וביקשתי לתקן לפחות את בני עירי. אחר כך אמרתי לעצמי, ולוואי ואוכל לעשות לבני ביתי כאברהם אבינו ולנטוע בלבם יראת שמים, לסוף ראיתי שאני תופס מרובה וכדאי לי להסתפק במועט לגמרי ולחפש לעצמי דרך תשובה, ובעוונותי הרבים, אף בדבר זה אני מתקשה... ולוואי ויעלה בידי לתקן לפחות את עצמי. (ר' חיים מצאנז ע"פ שבעים פנים לתורה/שמחה רז)

*רוב המקורות ע"פ הקו המובא סספר "איש לרעהו" על ויקרא,פרשת אחרי מות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה