יום רביעי, 26 באוקטובר 2011

נח: עומק חומרת חטא החמס ותיקונו

וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי הָאֱ-לֹהִים וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס: וַיַּרְא אֱ-לֹהִים אֶת הָאָרֶץ וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה כִּי הִשְׁחִית כָּל בָּשָׂר אֶת דַּרְכּוֹ עַל הָאָרֶץ: וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים לְנֹחַ קֵץ כָּל בָּשָׂר בָּא לְפָנַי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס מִפְּנֵיהֶם וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם אֶת הָאָרֶץ: (בראשית ו,יא-יג)

1.מהו החמס?
[פשט:] וְאִתְחַבָּלַת אַרְעָא קֳדָם יְ-יָ וְאִתְמְלִיאַת אַרְעָא חֲטּוֹפִין: (אונקלוס)
[פשט:] חמס. בגזל ועשק וקחת גם הנשים בחזקה: (אבן עזרא)
[פשט:]ותמלא הארץ חמס- גזל(רש"י,שם)
[רמז]נענשו במבול במשך "גזל" ימים:...דקרא אתא לאשמוענין שכל מידותיו של הקב"ה הם מידה כנגד מידה (סנהדרין צ.) דכשם שעברו על עבירת הגזל העולה למספר ארבעים, שהרי גזל בגימטריה ארבעים,לפיכך דנם שתי פעמים של ארבעים...(אהל משה,הגאון רבי משה טולידאנו)
[דרש:]רש"י:גזל-בעצם הרי כל עבירה היא בבחינת גזל, שהרי הכל הוא ממנו יתברך,וכשהאם אינו מכיר זאת אין לך גזל גדול מזה.(שפת אמת,רבי יצחק מאיר מגור)
[דרש]: ... כי מלאה הארץ חמס, אמר רבי לוי חמס, זה עבודת כוכבים. חמס, זה גלוי עריות. חמס, זה שפיכות דמים. חמס, זה עבודת בוכבים, שנאמר: כי מלאה הארץ חמס. חמס, זה גלוי עריות, שנאמר (ירמיה נא, לה): חמסי ושארי על בבל. חמס, זה שפיכות דמים, שנאמר (יואל ד, יט): מחמס בני יהודה אשר שפכו דם נקיא. חמס, כמשמעו. (מדרש רבא,לא,ו)
[רמז]חמס.בגימטריה מי נח,מלמד שפרע להם מידה במידה.(בעל הטורים,שם)
ונראה שכוונת רבנו כמו שהם חמסו והעבירו זה מזה ,כן ה"מי נח"שטף והעביר הכל ממקום למקום (יד אהרון)
[רמז]חמס- בגימטריה גיהנם, מלמד שברותחין נידונו.(בעל הטורים,שם) (ביאור: שהיו מי המבול רותחין ע"י הגיהנם)
[רמז]כי מלאה הארץ חמס מפניהם- בגימטריה גלוי עריות(בעל הטורים,שם)

2.מה בין חמס לגזל?
אפשרות ראשונה:
כי מלאה הארץ חמס מפניהם, איזהו חמס ואיזה הוא גזל, אמר רבי חנינא חמס אינו שוה פרוטה וגזל ששוה פרוטה, וכך היו אנשי המבול עושים, היה אחד מהם מוציא קפתו מלאה תורמוסים והיה זה בא ונוטל פחות משוה פרוטה, וזה בא ונוטל פחות משוה פרוטה, עד מקום שאינו יכול להוציאו ממנו בדין, אמר להם הקדוש ברוך הוא אתם עשיתם שלא כשורה אף אני אעשה עמכם שלא כשורה, הדא הוא דכתיב (איוב ד, כא): הלא נסע יתדם בם ימותו ולא בחכמה, בלא חכמת התורה. (שם שם, ב): מבקר לערב יכתו מבלי משיב לנצח יאבדו, ואין משים אלא דין, היך מה דאת אמר (שמות כא, א): ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם.(מדרש רבא,לא,ה)
אפשרות שניה:
מה בין גזלן לחמסן א''ל חמסן יהיב דמי גזלן לא יהיב דמי א''ל אי יהיב דמי חמסן קרית ליה והאמר רב הונא תלוה וזבין זביניה זביני לא קשיא הא דאמר רוצה אני הא דלא אמר רוצה אני: (בבא קמא,סב,ע"א)
3.מה הראיה שחטאו בפחות משווה פרוטה?
לכאורה תיבת "בא לפני" שבמקרא צריכים ביאור מה באו לומר והרי עיקר אמירת הקב"ה הוא כי נידונים הם למיתה, ומהי הוספת "בא לפני".והנה איתא במד"ר שהיו דור המבול גוזלים פחות משווה פרוטה וקי"ל שאין בי"ד נזקקים לפחות משווה פרוטה והוא אשר אמר הקב"ה כי קיצם ועושנם"בא לפני"היינו הקב"ה בעצמו דנם כי אינו שייך שיידונו בבי"ד על גזלתו שהיא פחות משווה פרוטה... (חנוכת התורה)

4.מדוע פירש רש"י חמס במשמעות גזל?

חמס -גזל. אף על גב שחילוק גדול יש בין גזל לחמס דאמרינן מה בין גזלן לחמסן גזלן לא יהיב דמי חמסן יהיב דמי.
ונ"ל שהיקשה לרש׳י וכי אנשי דור המבול היו יראים את ה׳ שהיו נותנים דמים דודאי לא היו יראים א-להים אלא האי ממש הוא שגזל ממנו בלא דמים ומה שכתיב בקרא חמס היינו שלפי אמת היה חמס שמכח שכל אחד היה גוזל את חבירו ואם גזל אחד מן חבירו וחבירו היה ג״כ גוזל אותו הרי היה לו דמים תחת מה שלקח ממנו. והרי הוא חמס וזהו שנאמ׳ ותמלא
הארץ חמס שהרבה היו חומסין זה מזה וזה מזה עד שהיה הגזל חמס. ומה שכתב רש׳י גזל היינו שהגוזל לא כיון שיהיה זה חמס שגזל ממנו בי ן שהיה לו תמורת אותו חפץ דמים או שלא היה לו, לעולם היה גוזל ולפיכך קרא גזל אלא שהאמת היא שהיה זה חמס בלא כוונתו (גור אריה,שם)

5."מפניהם"-מפני מי מלאה הארץ חמס ?

[דרש] כי מלאה הארץ חמס מפניהם- בשעה שהאחד אינו יכול להסתכל בפני חברו בגלל שנאת חינם-מפניהם- אזי : קץ כל בשר.(גנזי יוסף,רבי יוסף מסטנוב)

[סוד]וְיִשִׁ אוֹמְרִים שֶׁלֹּא הִתְמַלְּאָה סְאָתָם אֶלָּא בְּחֵטְא הֶחָמָס שֶׁהָיוּ חוֹמְסִים זֶה אֶת זֶה, שֶׁהָיוּ רָעִים לַשָּׁמַיִם וְלַבְּרִיּוֹת בֹּא רְאֵה כַּמָּה מְמֻנִּים מִלְמַעְלָה שֶׁמֻּפְקָדִים עַל קוֹלוֹת אֵלּוּ שֶׁמּוֹסְרִים הַדִּין עַל חַבְרֵיהֶם עַל מַה שֶּׁעָשׂוּ לָהֶם, וְעַל זֶה כָּתוּב כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס מִפְּנֵיהֶם. וְלָכֵן כָּתוּב וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם אֶת הָאָרֶץ.(זוהר ,דף סז,ע"א)

6.מדוע נחתם דינם על החמס ולא על שאר העבירות?

כי מלאה הארץ חמס. לא נחתם גזר דינם אלא על הגזל (שם,יג,רש"י)

מכל העבירות מציינת התורה רק אחת: חמס! כנראה שהחמס בניין אב לכולן. אבוהון דכולהו גזל. התחיל הדבר עוד בחטאו של אדם הראשון: "פן ישלח ידו" - והוא שלח ידו בדבר שאינו שלו. ומשהאדם מתחיל לשלוח ידו, אין לדבר סוף... הוא מגיע עד "מין בשאינו מינו", ואז העולם הגדול והרחב, אשר מקום בו לכל יצורי עולם, נעשה פתאום צר וקטן - "כי מלאה הארץ חמס"...(נר למאור,פרשת נח,הרב משה צבי נריה)

אילו היו מעוררים רחמנות איש על רעהו היתה מתעוררת אצלם גם למעלה מידת הרחמים עליהם אך כאשר גזלו וחמסו איש מרעהו נגזר דינם.(תפארת שלמה, ר' שלמה מרדומסק)

...דהנה אמרו חז"ל "אין בעל הרחמים נוגע בנפשות תחילה וכאשר מושת עונש על האדם נפרעין ממונו תחילה ורק אח"כ אם אינו שב בתשובה נפרעין מגופו ונפשו....כיוון שהממון שהיה תחת ידם גזול היה , ולא היה בכלל קניינם,ועל כן לא ניתן היה להענישם בממונם כי לא היה להם ממון משלהם...ורק מפני הגזל נחתם גזר דינם מיד ומיתה (מלא העומר)

ותשחת הארץ לפני האלהים ותמלא הארץ חמס (ו' י"א). וברש"י על ותשחת לשון ערוה ועבודת כוכבים ועל חמס פירש רש"י גזל. ולהלן על ויאמר אלהים לנח קץ כל בשר בא לפני כי מלאה הארץ חמס מפניהם וכו' (ו' י"ג) פי' רש"י לא נחתם גזר דינם אלא על הגזל. ולבאר למה באמת רק נחתם גזר דינם על הגזל ולא על שאר העבירות שהיו בידם היינו על העריות ועבודה זרה נקדים מה שאי' בירושלמי (ב"מ פ"ד ה"ב) וכן במדרש שהיו נוטלין פחות פחות משוה פרוטה דבר שאינו יוצא בדיינים. ולפי זה על שאר העבירות שיודעים שחוטאים בזה אפשר שישובו ועדיין לא נחתם גזר דינם אבל על עבירה שהם סוברים שאין חוטאים כלל היינו על הגזל כיון שנטלו פחות פחות משוה פרוטה כסבורים שאין בידם עבירה ואין להם על מה לעשות תשובה הרי אף שנמתין להם לא ישובו לכן נחתם גזר דינם על עבירה זו.(יגל יעקב,שם)

7.מדוע מערכת המשפט לא עצרה את החמס?

חמס הוא גזל שאיינו יוצא בדיינים,איש חמס אינו חייב בידי אדם אך הוא הורס את חברו לאט לאט -בחמס חוזר ונשנה..חמס קרוב לחמץ,אין היין מתקלקל בבת אחת,אך לאט לאט הוא נעשה חומץ.וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי הָאֱ-לֹהִים -וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס,תחילה היתה זו השחתנה מוסרית- פשעים שאין החברה האזרחית חוששת להם,אם הנוער פרוץ וחיי הנישואים רקובים-עדיין-כך סבורים הבריות-יכול המסחר לשגשג ומשא ומתן יתנהל ביושר...לעולם לא תימלא הארץ גזל,החברה תתגונן מפני הגזלנים בכח ענשים ומאסר אך החברה תאבד בחמס-בעוול הנעזר בערמה,אין הגנה מפני חמס אם אין מצפון האדם מייסרו לפני ה'ההשחתה המוסרית הורסת את המצפון ועמו נהרס גם השלום האזרחי....בחמס תאבד החברהףבעטיו של החמס היא נעשית חמץ- וסופה להחמיץ ולהרקיב (רש"ר הירש,שם)

8.מה הרמז לכך שמעשי החמס היו בערמה ?

[רמז] חילו מפניו כל הארץ ראשי תיבות חכמה דתכלית החכמה שנתן הקב"ה לבריותיו היא להשתמש בה ליראת שמים ועבודת ה'.וזו היתה טענה ותביעה גדולה על דור המבול שלא זו בלבד שלא השתמשו בחכמה ליראת שמים אלא השתמשו בחכמה לדעת איך לגזול ולחמוס בתחבולות מתוחכמות..."כי מלאה הארץ חמס" ראשי תיבות חכמה ,דור המבול השתמשו בחכמה אך לא לצורך הסיבה שבשבילה נתן הקב"ה חכמה לבריותיו אלא למטרה ההפוכה למלאות את הארץ במעשיהם הרעים(מפי השמועה, חיים של תורה,הרב שלמה לוונשטיין ע"מ ס')

9.מדוע ה' מזכיר לנח רק את חטא החמס ולא את השחתת הארץ?

חמס. הוא הגזל והעושק ונתן לנח הטעם בחמס ולא הזכיר השחתת הדרך כי החמס הוא החטא הידוע והמפורסם ורבותינו אמרו (סנהדרין קח) שעליו נתחתם גזר דינם והטעם מפני שהוא מצוה מושכלת אין להם בה צורך לנביא מזהיר ועוד שהוא רע לשמים ולבריות והנה הודיע לנח החטא שעליו בא הקץ הגיע הצפירה (רמב"ן,שם)

10.מי חטא בחמס?
כי מלאה הארץ חמס מפניהם: שכלם גוזלים זה את זה הבעלים גוזלים את האריס בכח והאריס גוזל את הבעלים במרמה באופן שהארץ נותנת כל פירותיה לגזלנים (ספורנו)

11.מדוע לא נשאר פליט מהמבול(פרט לנח) ואילו בדור הפלגה נותרו כולם בחיים?
...למה בדור המבול לא נשאר שריד ופליט ובפלגה נשארו ונתפזרו.וי"ל דבמבול נחתם גזר דינם על הגזל ולא היה שלום בינהם ובהפלגה היה שלום בינם ולכן בעדת קרח לא נשאר מהם שריד ....נמצא במבול לא היה שלום בינהם והנה שלום עם ד' אותיותיו עולה ש"פ ולכן התיבה ארכה ורוחבה וקומתה עולה ש"ף יען לא עשו שלום ...הוצרכו לתיבה שיש בה ש"פ אמות (הגה"ק,ר' רפאל אוחנה,פרשת רא"ה)

12.מדוע חטא הגזל הביא להכחדה דווקא?
ראיתי כי בספר באר שבע...פירש שכיון שדור המבול היו כולם גזלנים, נמצא שלא היה בינהם האמת,השלום והדין שהעולם קיים עליהם,ובנפילת היסוד יפול כל הבניין ארצה( פירוש הטור,שם)
[רמז]חמס.בגימטריה מי נח,מלמד שפרע להם מידה במידה.(בעל הטורים,שם)
ונראה שכוונת רבנו כמו שהם חמסו והעבירו זה מזה ,כן ה"מי נח"שטף והעביר הכל ממקום למקום (יד אהרון)

13.כיצד התיבה היא תיקון החמס?
האנשים אשר זכו להישאר ולהינצל ממי המבול, קיבלו חינוך מיוחד של הצטמצמות וזהירות מדוקדקת, שלא להיכנס לתחום הזולת. בתיבה קטנה נדחסו אדם ובהמה, זאב עם כבש, נמר עם גדי יחדיו - ואיש לא דחף את חברו. כל אחד שמר בקפדנות על תחומו, כי ידעו והרגישו - דחיקת רגלי הזולת תביא מיד להריסת התיבה, כל באי התיבה ייפלו ישר לזרועות המבול.
וזאת תורת התיבה, העולם הקטן: להעמיק בלב את ההכרה, כי אף העולם הגדול אינו אלא תיבת נח. כל הדוחף את רגלי חברו, וכל המשיג גבול חברו, סופו שהוא מביא את העולם כולו לאבדון. ברם, אם נשמור על זאת התורה כי אז "חסד ה' מלאה הארץ".(נר למאור,פרשת נח,הרב משה צבי נריה)



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה