פתיחה: בניגוד ל'אי הבנת הגויים' - מה משמעות המספר 42 ביהדות?
"בסדר," אמר מחשב-העל 'הרהור עמוק', "התשובה לשאלה הגדולה..."
"כן...!""... של החיים, היקום והכל..." אמר 'הרהור עמוק'.
"כן...!"
"היא..." אמר 'הרהור עמוק', ועשה אתנחתא קלה.
"כן...!"
"היא..."
"כן...!!...?"
"ארבעים ושתיים," אמר "הרהור עמוק" בשלווה מלכותית אינסופית.
"בדקתי זאת בקפדנות מרבית," אמר המחשב, "וזוהי לבטח התשובה הנכונה. אני חושב שהבעיה היא, אם אדבר בכנות, שלמעשה לא ידעתם כלל את השאלה"
וַיַּעַשׂ בָּלָק כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר בִּלְעָם וַיַּעַל בָּלָק וּבִלְעָם פָּר וָאַיִל בַּמִּזְבֵּחַ: (במדבר כג,א-ב)
לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצווה אפילו שלא לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה שבשכר ארבעים ושתים קרבנות שהקריב בלק זכה ויצאה ממנו רות (סנהדרין קה,ע"ב)
והנה הפרשה הזאת נקראת תמיד 'בין המיצרים' שהם נחשבים כ"א יום , כמו שפירש רש"י, וכ"א יום וכ"א לילות הם מ"ב, כנגד מ"ב מסעות שצריך לעבור "בין המיצרים" בכמה מסעות, לתקן הכל ולעבוד את ה',הגם שהזמן גרמא להיות עצוב ונאנח על חורבן בית ה' עם כל זה יש לחזק עצמו ולטהר לבבו ולעבוד ה' בתורה ותפילה בשמחה (המגיד מקוזניץ', פרשת מסעי)
6.מ"ב מסעות כנגד מ"ב מסעות שעובר כל אדם במהלך חייו:
אלה מסעי בני ישראל וגו'. שמעתי בשם אא"ז זללה"ה כי כל המסעות היו מ"ב, והם אצל כל אדם מיום הוולדו עד שובו אל עולמו, ולהבין זה כי מיום הלידה והוצאתו מרחם אמו הוא בחינת יציאת מצרים כנודע, ואחר כך נוסע ממסע למסע עד בואו לארץ החיים העליונה, וכמו שזכרנו (בפ' בהעלותך) בפסוק על פי ה' יחנו ועל פי ה' יסעו, כי הוא בחינת קטנות וגדלות, ע"ש בפירוש הפסוק הנ"ל:
(דגל מחנה אפרים [בשם הבעל שם טוב], פרשת מסעי)
7.מ"ב מסעות כנגד שורש ימי ספירת העומר שהם מ"ב:
וגם שמעתי מאיש אחד מיוחד, שמ"ב מסעות הוא בחינת הספירה משם מ"ב, שמלילה ראשונה של פסח עד חג השבועות, שהוא השלימות בקבלת התורה, ואף על פי שהם מ"ט יום, כל שבוע הוא בחינה אחד הכוללת כידוע, ושרשם הם מ"ב, והם מרומזים נגד המ"ב מסעות הנכתבים פה:
8."ויסעו מ... ויחנו ב..."- רמז למ"ב:
כל פעם כתוב "ויסעו מ... ויחנו ב...". בכל פסוק של המסעות יש רמז ל-מב, שכל מסע הוא "ויסעו מ... ויחנו ב...". אצל האבות כתוב שהם "בכל מכל כל" – ה-מ שייך ליצחק וה-ב לאברהם. בכל מסע יש תנועה ורצון להגיע מהמיצר, הצמצום של יצחק, אל המרחב של אברהם. בכל "ויחנו ב..." מרגישים טוב, לפחות לכמה רגעים, ולכן רוצים לחנות. מרגישים שהגעת ממקום שכבר צר ולא נח לך למקום שלפחות לע"ע כן נח לך
מסעות בני ישראל בפרשת מסעי, מתארים את העליה והיציאה ממצריים עד הגיעם לפסגה כניסה לארץ ישראל!, כל מסע קשור לעליה הקשורה לשם מ"ב. תהליך העליה נעשה ע"י גילוי שלש הכוחות של חסד גבורה ותפארת. אשר לכל אחת מהם יש רמז במילה "יד" "היד הגדולה יד ימין מייצגת את מידת החסד המכונה "גדולה". היד החזקה – יד שמאל שהיא מייצגת את כוח הגבורה החזק והתקיף וה"יד הרמה" היד האמצעית כוח התפארת העולה מעלה מעלה. (יד זו רמוזה בגוף האדם בראשו וד"ל) שלוש פעמים "יד" כנגד שלוש הידיים עולה בגימ' 42 (42=3X14)
(אתר נפלא-אות הרב בן ציון בר עמ"י)
12.הקשר בין שם מ"ב למסעות מ"ב ותפילת אנא בכח:
השם הקדוש עליו בנויה תפילת אנא בכח הוא השם בן מ"ב האותיות כמספר מסעות בני ישראל במדבר.השם הזה קשור למעבר ממציאות אחת למציאות אחרת ולכן אומרים את אנא בכח בזמנים השייכים לכך כגון בספירת העומר שהיא זמן בו אנו עוברים תהליך של השתנות של מעבר מגלות לגאולה ולמתן תורה או בתפילת ליל שבת בזמן המעבר בין מציאות של חול למציאות של שבת. (חיי עולם, הרב עדין שטיינזלץ, ע"מ 379)
13. 42 המסעות ברצף אחד
כתוב בצרור המור מ"ב מסעות שבפרשת ואלה מסעי אין להפסיק בהם שהוא נגד שם מ"ב
(מגן אברהם תכח ח)
חלק ב: שם בן מ"ב
1. מ"ב -אחד משמות הקב"ה :
א.מועבר רק ליחידי סגולה:
אמר רבי יהודה אמר רב, שם של מ"ב אותיון אין מוסרין אותו אלא למי שצנוע ועניו ועומד בחצי ימיו ואינו כועס ואינו משתכר ואינו מעמיד על מדותיו (קידושין,עא,ע"א)
שם. בן שתים עשרה ובן ארבעים ושתים לא פירשו לנו:(רש"י,שם)
ב.רש"י התגלה לרשב"ם ולימדו השם הנ"ל:
ובמגלת סתרי מהרח"ו זצ"ל כ"י מכתב ידו ממש כתב וז"ל רבנא שלמה ז"ל לאחר מותו בא בחלום לבן בתו רבנא שמואל והקיצו ז"ל אמר לו מי אתה א"ל אני *שלמה* *זקנך* קום ורחץ בנקיון כפיך ותלמוד ממני קריאת שם הנעלם כי הכל למדתיך חוץ מזה. וכן עשה וישב אצלו בממשות אבל לא ראהו ולמדו וכו' ואמר לו תבין הפירוש בטוב כי אין לי רשות עוד לעכב עכ"ל. וצא ולמד קדושתו ותוקף גדולתו שלא רצה הן בעודנו חי ללמדו עד דשקיל רשותא וידע בעוה"ב דרשב"ם ראוי לזה ואין להאריך:
החיד"א, ספר שם הגדולים - חלק גדולים - מערכת ש אות לה )
ג.שש מידות נדרשות כדי לקבל שם בן מ"ב כי זה שם הנובע ממידת הגבורה שהיא השישית:
אין מוסרין אותו אלא למי שהוא צנוע וכו', פירוש כי השם הזה הוא קדוש בגבורה כאשר ידוע מטהרתו של שם מ"ב, ולפיכך צריך צניעות, כי הצניעות מורה על רוב הטהרה והקדושה, וכן מי שעומד בחצי ימיו, כי מי שהוא ילד הוא נוטה אחר הגוף, ושם הזה קדוש בגבורה שאינו נטבע בגוף. ואינו כועס, שזאת המדה גם כן הוא נוטה אל הגשמיות שיש בו התפעלות כאשר כועס, וההתפעלות הוא גשמי... ושש מדות זכר כאן, כי שם של מ"ב הוא שם היוצא מן מדת הגבורה כאשר ידוע, והיא מדה ששית. וכאשר תתבונן כי כל מדות האלו הם שצריך שיהיה לו קדושה אלקית עד שראוי למסור לו השם הקדוש. (חידושי אגדות למהר"ל, קידושין עא א)
ד.אין מעבירים את השם בע"פ אלא רק בכתב:
הא דנקיט "מוסרין' ולא אמר 'מלמדין' או 'מגידים' או "מודיעין', שמע מינה דאין אומרים אותו להם בפה כי אם רק על ידי כתב, שכותבין להם סודו בכתב, דעל זה יצדק לשון מסירה מיד ליד, וכן כתב הרב 'עיון יעקב" ז'"ליי) עיין שם. וצריך טעם לדבר זה, למה קפדי בהכי שלא לגלות אותו בפה אלא על ידי כתב..דאיתא במדרש (קהלת רבה פ"ג יא) בחכם אחד שהיה יודע סוד שם המפורש, ובא לעיר אחת וחלה שם ונטה למות, ובקש ללמדו לאיש צדיק ונאמן שיזהר בו, ויאמר יבא, ובא אצלו. והנה אדם אחד נחבא שם תחת המטה כדי לשמוע וזה לא ידע, וכשהתחיל להגיד לו אז מן השמים עשו שנתעטש אותו הנחבא, וזה שמע קול העיטוש וידע שיש אדם נחבא שם ושתק, ולא רצה ללמדו לאותו חכם בשום אופן. ובזה מובן הטעם שאמר כאן 'מוסרין' לו בכתב ולא מודיעין בפה, כי שמא יערים אדם אחר שאינו הגון, להיות נחבא באות מקום שמגלין בו את השם ולא ירגישו בו, כאשר עשה אותו הנחבא, שאם לא נתעטש היה שומע ולומד את שם המפורש, לכך עשו קבע למוסרו בכתב, דאז ניצולין מן הרמאין( הבן איש חי, בניהו,שם)
ה.שם מ"ב צריך גניזה בכלי חרס שלא יגיע לידי זרים:
הכתב, כיון שמוסרו לאיש נאמן ישמור אותו וכו', ואחר כך יזרוק הכתב לים בתוך כלי חרס, או יטמון אותו בקרקע, ובזה יהיו בטוחין שלא יפול ביד זרים
( הבן איש חי, בניהו,שם)
[*2 המקורות האחרונים ע"פ הפניית ספר פלאות התורה פרשת מסעי]
2.שם מ"ב- עשר ספירות ול"ב נתיבות חכמה:
3.שם מ"ב אצל האבות ואצל משה רבנו:
א.הסוד של האבות:
שם של מ"ב אותיות הסוד שלו הוא האבות, (שהם חג"ת דז"א שה"ס כ"ב אותיות) המתעטרים בעולם העליון, (שהן עשר ספירות דבינה), ועולם העליון מתעטר במה שעליון (ממנו, שהן עשר ספירות דחכמה שכ"ב של ז"א ועשר דבינה ועשר דחכמה עולים בחשבון מ"ב, ועל כן הוא עולה ואינו יורד... (זוהר תרומה קח, פקודי רסט)
ב.שם מ"ב רמוז במה שהתגלה למשה( אהיה(21) אשר אהיה(21)) ולאברהם(במה אדע..- המ"ב)
א"ר יהודה אמר רב שם בן מ"ב אותיות והוא השם אב"ג ית"צ קר"ע שט"ן, וכוליה קדוש ומקודש, אין מוסרין אותו אלא למי שהוא צנוע ועומד בחצי ימיו, ואינו כועס, ואינו משתכר, ואין מעמיד על מדותיו, ודבורו בנחת עם הבריות, וכל היודעו והזהיר בו והמשמרו בטהרה אהוב למעלה ונחמד למטה, ואימתו מוטלת על הבריות, ותלמודו מתקיים בידו, ונוחל שני עולמות. שם הנכבד זקוף בלשון בפה כל ישראל, ואבינו אברהם קראו בלשון הזה, שנאמר ויאמר ה' אלקים במה אדע כי אירשנה, והוא השם שקראו אדם הראשון, ומה שאמר משה רבינו מה שמו, על שם גבורתו של אלקינו, שאמר ויאמר לו אהי"ה, ועוד אמר לו ה', ולמה אנו כותבין השם הגדול בשלשה יודי"ן, י' על שם יו"ד של ש-די, ויו"ד של אלקים, ויו"ד של אהיה... זה שמי וזה זכרי, לא כשאני נכתב אני נקרא. (לקח טוב שמות ג טו)
אין דורשין. במעשה בראשית: פי' ר''ת הוא שם מ''ב אותיות היוצא מבראשית ומפסוק של אחריו:(תוספות,חגגיה יא, ע"ב)
ויש לך לדעת כי יש בידינו קבלה בפסוק זה של בראשית שממנו יוצא שם בן מ"ב המיוחס למדת הדין עד בי"ת של בהו אך ע"י צרופים רבים, ואם תאיר עיני הלב תמצא בו המנין של בהר"ד שזכרתי למעלה והוא רשום בפרשה ואותיותיו ארבעתם בין כל אות ואות מ"ב אותיות, והמשכיל יבין יוכל להבחין כי אין זה דרך מקרה אבל הוא מופת גמור על חדוש העולם כי בטרם הרים יולדו ולא היה בהר"ד היה מדת דינו של עולם במקום בהר"ד פועל באין כלי ומוציא כלי למעשהו וזהו מבואר
אָנָּא בְּכֹחַ |
---|
אָנָּא בְּכֹחַ גְּדֻלַּת יְמִינְךָ תַּתִּיר צְרוּרָה. (אב"ג ית"ץ): קַבֵּל רִנַּת עַמְּךָ שַׂגְּבֵנוּ טַהֲרֵנוּ נוֹרָא. (קר"ע שט"ן): נָא גִבּוֹר דּוֹרְשֵׁי יִחוּדְךָ כְּבָבַת שָׁמְרֵם. (נג"ד יכ"ש): בָּרְכֵם טַהֲרֵם רַחֲמֵי צִדְקָתְךָ תָּמִיד גָּמְלֵם. (בט"ר צת"ג): חֲסִין קָדוֹשׁ בְּרוֹב טוּבְךָ נַהֵל עֲדָתֶךָ. (חק"ב טנ"ע): יָחִיד גֵּאֶה לְעַמְּךָ פְּנֵה זוֹכְרֵי קְדֻשָּׁתֶךָ. (יג"ל פז"ק): שַׁוְעָתֵנוּ קַבֵּל וּשְׁמַע צַעֲקָתֵנוּ יוֹדֵעַ תַּעֲלוּמוֹת. (שק"ו צי"ת): בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד: |
(אליבא דחבדפדיה)
ב.השם שברא את העולם:
בנוסח זה יש מ"ב תיבות כנגד שם של מ"ב אותיות ובראש כל תיבה יש אות ממנו והם ז' שמות כל שם בן ו' תיבות...והוא שם היוצא מפסוק "בראשית ברא אלוקים" ובכח זה השם נברא העולם. (סדר היום לר' משה בן מכיר)
ג.הקשר בין שם מ"ב למסעות מ"ב ותפילת אנא בכח:
השם הקדוש עליו בנויה תפילת אנא בכח הוא השם בן מ"ב האותיות כמספר מסעות בני ישראל במדבר.השם הזה קשור למעבר ממציאות אחת למציאות אחרת ולכן אומרים את אנא בכח בזמנים השייכים לכך כגון בספירת העומר שהיא זמן בו אנו עוברים תהליך של השתנות של מעבר מגלות לגאולה ולמתן תורה או בתפילת ליל שבת בזמן המעבר בין מציאות של חול למציאות של שבת. (חיי עולם, הרב עדין שטיינזלץ, ע"מ 379)
7.שם מ"ב- השם החקוק על אבן השתייה:
רצה משה ליכנס לארץ ישראל, לפי ששם אבן שתיה שממנו הושתת העולם, וראה ברוח הקודש שדוד יתקן השיתין (כדאיתא בסוכה דף נ"ג.), שנבראו בו' ימי בראשית, כמ"ש בסוכה (דף מ"ט.) שיתין בו' ימי בראשית נבראו, שנאמר (בראשית א א) בראשית בר"א שי"ת, והוא סוד משפטיך תהום רבה (תהלים לו ח), לפי שעל אותו אבן שמצא דוד, היה חקוק שם של מ"ב היוצא מבראשית עד ב' ובה"ו, ה"ו מן בהו בא"ת ב"ש, צ"ף, באותו שעה היה צף התהום. וזה שאמר נוטה צפון על תהו תולה ארץ על בלימה (איוב כו ז), בל"י בגימטריא מ"ב, וכל אותיות יש בו חוץ מן מ"ה, וזה סוד בלי מ"ה
(מגלה עמוקות, פרשת ואתחנן, אופן צ"ז)
8.יוסף הצדיק ושם בן מ"ב:
א.יוסף במצרים התגבר על יצרו בזכות שם בן מ"ב:
רחש לבי דבר טוב להעלות על שלחן מלכים רמז נכבד בענין דמות דיוקנו של יעקב שנראתה ליוסף במצרים, על פי מה שכתב ב“שפתי כהן“ מגורי האריז“ל בפרשתנו, כי יוסף הצדיק התגבר על היצר הרע בכח שם בן מ“ב של "אנא בכח גדולת ימינך" שאנו אומרים בכל יום בתפלת השחר, שיש בו שבעה שמות כנגד ז' ימי השבוע, וכל שם כלול משש אותיות, וביחד הן מ"ב אותיות: אב"ג-ית"ץ, קר"ע-שט"ן, נג"ד-יכ"ש, בט"ר-צת"ג, חק"ב-טנ"ע, יג"ל-פז"ק, שק"ו-צי"ת.
ב.הכנעת יצר הרע וכוחות הטומאה:
והנה שם קדוש זה מסוגל למי שמכוון בו כראוי להתגבר על היצר הרע ולהכניע כל כוחות הטומאה. וזהו שמעיד הכתוב על יוסף (בראשית לט-ג): "וירא אדוניו כי ה' אתו וכל אשר הוא עושה ה' מצליח בידו" - מ'צליח ב'ידו ראשי תיבות מ"ב.
ג.יוסף משתמש בשם מ"ב כששירת את פוטיפר:
והנה הדברים בלשון קדשו: ”במדרש (ב"ר פו-ה) וירא אדוניו כי ה' אתו, היה רואה אותו מלחש ונכנס, מלחש ויוצא, אמר (אדונו) מזוג רותחין והיו רותחין, (מזוג) פושרין והיו פושרין. פירוש מלחש ונכנס, שהיה מלחש שם מ"ב שלמדו אביו והיה משתמש בו,
וכן מ'צליח ב'ידו ראשי תיבות מ"ב, וכן (בראשית שם-כג) אין שר בית הסוהר רואה כל מ'אומה ב'ידו ראשי תיבות מ"ב"
והנה מה שכתב עוד בענין שם קדוש זה (שם ז):
”ויהי אחר הדברים האלה ותשא אשת אדוניו את עיניה אל יוסף. מהו ותשא את עיניה, וכי לא ראתה אותו אלא אותו יום, והלא יש לו שנה אחת שהוא בביתה, שכן אמרו ז“ל (ילקוט שמעוני רמז קמה) ויהי ברכת ה' וגו' בבית ובשדה, ששה חודשים בבית וששה חודשים בשדה... אלא המלאך שהיה עמו היה מכסהו מעין רעה, בפרט שהיה יודע שם בן מ“ב כמו שאמרנו, וזה השם הוא שם הגבורה להציל כל המתגבר וכל המתגרה, שכן אמרו בגמרא (סנהדרין סז:) על רבי חנינא, על ההיא מטרוניתא שהיתה רוצה לקחת עפר מתחת רגליו לעשות לו כישוף, אמר לה שקילי(דברים ד-לה) אין עוד מלבדו כתיב, לבד"ו גימטריא מ"ב. וכשזחה דעתו עליו, שראה עצמו שהכל בידו והוא מושל בכל אשר לו, וכמו שאמרו במדרש (ילקוט שמעוני שם) ויהי אחר הדברים, הרהורי דברים היו שם, שהרהר יוסף אמר כשהייתי בבית אבי היה אבי רואה מנה יפה נותנה לי, והיו אחי מכניסין בי עין הרע, עכשיו שאני כאן אני במנוחה, ברוך המקום שהשכיחני מבית אבא, והיה אוכל ושותה והיה מסלסל בשערו. אמר לו הקב“ה, אביך מתאבל עליך ואתה מסלסל בשערך, גירה בו את הדוב, מיד (בראשית לט-ז) ותשא אשת אדוניו וגו', אם כן כשזחה דעתו עליו נעזב מהמלאך... מיד ותשא את עיניה, ראתה מה שלא ראתה מקודם שהיה כמוס ומכוסה מעיניה, ולכן העזה פניה ותאמר לו".
נמצינו למדים מדבריו הקדושים, כי שם בן מ“ב אותיות מסוגל להתגבר על היצר הרע ולבטל כל כוחות הכשפים, ויוסף הצדיק קיבל מיעקב אביו שם זה כשמסר לו כל חכמתו שלמד בבית מדרשם של שם ועבר, אלא שעם כל זאת התנסה בניסיון הקשה משום שסלסל בשערו ושכח את בית אביו.
(שבילי פנחס פרשת וישב שנת תשע"ח)
9.משה רבנו מכה את המצרי בשם בן מ"ב וכך גם אלישע הנביא:
(יב) ויפן כה וכה. ראה מה עשה לו בבית ומה עשה לו בשדה. וירא כי אין איש, אין איש עתיד לעמוד ממנו שיתגייר. ויך את המצרי, ראוי היה משה מששת ימי בראשית לעשות המעשה הזה להרוג את המצרי כי כוחו של מצרי הוא כוחו של קין שהוא מצד הטומאה, ומזה אמרו חז"ל (חולין יג.) שחיטת נכרי נבלה ומטמאה במשא כי הטומאה מצד כוחו, והבן זה:
ודע כי ההכאה הזאת בלשון היתה כי המית אותו ברוח שפתיו, וכן דרשו חז"ל (שמות רבה א, ל) שהרגו בשם המפורש, והראיה ממה שכתוב הלהרגני אתה אומר באמירה בלבד, ושם המפורש של מ"ב אותיות היה, ויש בכתוב התעוררות על זה,
וכן אמר דוד ע"ה (תהלים מד, ו) בך צרינו ננגח בשמך נבוס קמינו, ואמר זה על מ"ב אותיות,
ועל זה נאמר (שם קמח, יג) כי נשגב שמו לבדו, וזהו כי הוא אמר ויהי (שם לג, ט), וזהו תולה ארץ על בלימה (איוב כו, ז), והבן זה.
ובכח השם הזה אמר משה עלה שור עלה שור, וכן מצינו באלישע הנביא באותם נערים שהתקלסו בו והיו אומרים לו עלה קרח עלה קרח (מלכים ב ב, כג), הזכיר בו הכתוב ויפן אחריו ויראם ויקללם בשם ה', והוא שם בן מ"ב אותיות, ולכך נהרגו מ"ב ילדים, הוא שכתוב (שם, כד) ותצאנה שתים דובים מן היער ותבקענה מהם ארבעים ושני ילדים. ובא לשון ויך את המצרי, כלשון ויצא מלאך ה' ויך במחנה אשור (שם יט, לה), שאין הכוונה הכאת יד כי אם הכאת כח:
(רבנו בחיי על שמות פרק ב פסוק יב )
10.שם מ"ב וקריאת שמע:
לכן מדקדקים בשעת קריאת פרשת :ואהבת" משימים יד שמאל תוך יד ימין , לרמז כי הימין שולטת על השמאל והרחמים כובשים את הכעס כשעושין רצונו של מקום ועובדים מאהבה.
פירוש "עת רצון" מדגיש: והנה עליך לדעת, אהובי, בני, אשר הם מ"ב כלים להמשיך בהם אור וזיו דבקות אהבה בו יתברך, ולעכן המילים "אנכי מצוך היום על" הם סופי תיבות "כלי"ם" שעל ידי שם מ"ב שהם מ"ב כלים, מורידים את האורות העליונים למטה, ולכן תכוון היטב באמרך כל תיבה מפרשת :"ואהבת" כי בזה אתה ממשיך על עצמך צנורות האהבה מרום גבהי מרומים ולא יכילהו הדעת והשכל עומק הסודות שיש בכח זה, ולכן תאמר את התיבות בשמחה ובאהבה גדולה, ותכוון אל פירוש המלות, ויאיר עליך אור עליון מאור האורות.
(אתר נפלא-אות הרב בן ציון בר עמ"י)
בפרשת "ואהבת" יש מ"ב תיבות, כנגד שם מ"ב. שם זה, שהוא שם העלאה שייך לגבורה, בניגוד לתוכן הפרשה שהוא תוכן של חסד ואהבה. תופעה זו מכונה בזוהר אחליפו דוכתייהו, שאור החסד מאיר בכלי הגבורה ואור הגבורה מאיר בכלי החסד
11.שם מ"ב בקדיש:
א. 42 תיבות:
שם מ"ב נוסף הוא "שם מ"ב דהויות", שכנגד שם זה ישנן מ"ב תיבות בקדיש:
ד' תיבות "יתגדל ויתקדש שמיה רבא" הן כנגד ד' אותיות שם הוי"ה,
בְּעָלְמָא דִּי בְרָא, כִרְעוּתֵהּ. וְיַמְלִיךְ מַלְכוּתֵהּ, וְיַצְמַח פֻּרְקָנֵה, וִיקָרֵב מְשִׁיחֵהּ
י' התיבות עד "ויקרב משיחיה" הן כנגד י' אותיות המילוי של שם הוי',
יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרַךְ, לְעָלַם לְעָלְמֵי עָלְמַיָּא יִתְבָּרַךְ וְיִשְׁתַּבַּח וְיִתְפָּאַר וְיִתְרוֹמַם וְיִתְנַשֵּׂא וְיִתְהַדָּר וְיִתְעַלֶּה וְיִתְהַלָּל, שְׁמֵהּ דְּקֻדְשָׁא בְרִיךְ הוּא. (הציבור אומר: אמן) לְעֵלָּא מִן כָּל בִּרְכָתָא, שִׁירָתָא, תִּשְׁבְּחָתָא וְנֶחָמָתָא דַאֲמִירָן בְּעָלְמָא
וכ"ח התיבות שמ"אמן יהא שמיה רבא" עד "דאמירן בעלמא" הן כנגד אותיות המילוי למילוי[8].(ע"פ פרי עץ חיים שער הקדיש פרק ב)
(אליבא דחבדפדיה)
ב. 42 אותיות-
וישתבח. ויתפאר. ויתרומם. ויתנשא. ויתהדר. ויתעלה. ויתהלל
טעם בשמות של שמנה עשרה: ראשונה מי״ח זהו אבות ויש בה מ״א תיבות לבד מאברהם בתרא שאינו מן המנין שכבר הוזכר כנגד ל״ו אותיות שבפסוק ואעשך לגוי גדול וה׳ מאברהם הרי מ״א ועם אברהם יש בו מ״ב תיבות כנגד שם בן מ״ב (כלבו קכב ו)
13.שם מ"ב- השם הטמון בחושן:
וְנָתַתָּ אֶל חֹשֶׁן הַמִּשְׁפָּט אֶת הָאוּרִים וְאֶת הַתֻּמִּים וְהָיוּ עַל לֵב אַהֲרֹן בְּבֹאוֹ לִפְנֵי יְ-ה-וָֹ-ה וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת מִשְׁפַּט בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַל לִבּוֹ לִפְנֵי יְ-ה-וָֹ-ה תָּמִיד (שמות כח,ל)
את האורים ואת התמים. הוּא כְּתַב שֵׁם הַמְּפֹרָשׁ, שֶׁהָיָה נוֹתְנוֹ בְּתוֹךְ כִּפְלֵי הַחֹשֶׁן, שֶׁעַל יָדוֹ הוּא מֵאִיר דְּבָרָיו וּמְתַמֵּם אֶת דְּבָרָיו; וּבְמִקְדָּשׁ שֵׁנִי הָיָה הַחֹשֶׁן – שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְכֹהֵן גָּדוֹל לִהְיוֹת מְחֻסַּר בְּגָדִים – אֲבָל אוֹתוֹ הַשֵּׁם לֹא הָיָה בְּתוֹכוֹ, וְעַל שֵׁם אוֹתוֹ הַכְּתָב הוּא קָרוּי מִשְׁפָּט, שֶׁנֶּאֱמַר (במדבר כ"ז), וְשָׁאַל לוֹ בְּמִשְׁפַּט הָאוּרִים (יומא ע"ג):(רש"י,שם)
תא חזי, כאשר אלו האותיות (של השם מ"ב) שקועות שם (בחשן המשפט) בכח ההוא, (שהיו שקועות) מאירות אותיות אחרות שבשבטים, מאירות אז שנחשבות הכל הוא בסוד ההוא של אלו האותיות של השמות הקדושים שאמרנו, (דהיינו השם מ"ב), ואלו האותיות של שמות הקדושים (דמ"ב), הן באות על סוד התורה, (שהן מתגלות בז"א הנקרא תורה), וכל העולמות נבראו בסוד אלו האותיות, אלו השמות (דמ"ב), היו גנוזים ושקועים שם (בחשן), ושמות השבטים היו בולטות אותיותיהם למעלה, ועל כן הכל הוא מסוד אלו האותיות וכבר העמדנו הכל... (זוהר פקודי רסט)
שם זה היה טמון בתוככי החושן מאחורי האורים והתומים. כוחו היה "להפעיל" את המערכת של האותיות שעל אבני החושן כדי לקבל אותיות שמהן תצורף התשובה ע"י רוח הקודש של הכהן (אתר נפלא-אות הרב בן ציון בר עמ"י)
14. השם שהיה אומר הכהן הגדול בוידוי ביום הכיפורים:
...וכשהיה כהן גדול מתודה ביום הכפורים היה אומר הכתוב הזה בתפלתו, והשם שהיה מזכיר בכתוב הזה הוא שם בן מ"ב, ולכך אנו אומרים בתפלתנו ביום הכפורים לפני ה' תטהרו, כלומר לפני שם בן מ"ב, וכן דעת מורי הר"ש, וכן עקר. כי יום הכפורים יום רחמים בדין, והשם הזה ז' תיבות כל תיבה ותיבה בת ששה אותיות, הששה תיבות מדת רחמים והשביעית מדת הדין, וכהן גדול היה צריך להתחנן אצל הדיין.
וידוע כי השם של מ"ב זה בו נברא העולם, והוא יוצא בראשית ונקודו ידוע, והוא נחקר ממדת הגבורה, ושלש אותיות ראשונות הן הן שלש אותיות ראשונות של אלפא ביתא, ללמדך כי בששה ימים נברא העולם לשש קצוות בששה חותמות, והתיבה השביעית תחלתה שי"ן, שפירושה אש, וזהו שי"ן שורקת שהיא מדת הדין. ומשפט תיבה זו להיותה מנוקדת בשור"ק ונחתם בה השם כלו, כי כן תמצאנה רמוזה בחתימת פרשה זו...
(רבנו בחיי ויקרא טז ל)
15.רבי חנינא בן תרדיון התלמד בשם בן מ"ב בפרהסיה ולכן נענש לשריפה:
אתיוהו לרבי חנינא בן תרדיון אמרו ליה אמאי קא עסקת באורייתא אמר להו כאשר צוני ה' אלהי מיד גזרו עליו לשריפה ועל אשתו להריגה ועל בתו לישב בקובה של זונות עליו לשריפה שהיה הוגה את השם באותיותיו והיכי עביד הכי והתנן אלו שאין להם חלק לעולם הבא האומר אין תורה מן השמים ואין תחיית המתים מן התורה אבא שאול אומר אף ההוגה את השם באותיותיו להתלמד עבד כדתניא {דברים יח-ט} לא תלמד לעשות אבל אתה למד להבין ולהורות אלא מאי טעמא אענש משום הוגה את השם בפרהסיא (עבודה זרה יז ע"ב- יח ע"א)
עליו לשריפה. למה נענש כך לפי שהיה הוגה את השם באותיותיו דורשו בארבעים ושתים אותיות ועושה בו מה שהוא חפץ: (רש"י,שם)
ב.ההוגה את שם מ"ב באותיות אין לו חלק לעולם הבא:
רבי יוחנן בן נורי אומר, אף ההוגה את השם באותיותיו אין לו חלק לעולם הבא(אבות דרבי נתן לו, ו)
כתב רש"י בד׳ ק"א ע״ב ד"ה ובלשון עגה שם בן מ״ב. והרב במשנה כ׳ שם של ד׳ אותיות כמו שהוא נכתב: (בניין יהושע, שם)
6- מייצג את העולם הזה ואת ימות החול
7- מייצג את הקדושה שבטבע
כי נתפורר הכח שירד מלמעלה לרמ"ח איבריו בסוד שם של מ"ב, יצירת הולד וימי הקליטה, לט מלאכות וג' קליטה, וז"ס 'ויהי רעב בארץ'
________________________________________________________________________________________
https://ashdodnet.com/%D7%99%D7%94%D7%93%D7%95%D7%AA/66604
https://nifla-ot.co.il/2016/01/27/%D7%90%D7%A0%D7%90-%D7%91%D7%9B%D7%97/
https://web.nli.org.il/sites/nli/hebrew/collections/jewish-collection/parashat_hashavoa/pages/%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%95%D7%AA/massai.aspx
שופטים יב ו- 42 אלף
מלכים ב י יד- אחי אחזיהו שנרצחו על ידי יהוא
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה