יום שלישי, 10 בנובמבר 2020

חיי שרה: רבקה כממשיכת אברהם ושרה והראויה ליצחק

# לע"נ יצחק משולם בן צבי אריה ודבורה ז"ל #

פתיחה:  מדוע המתינה בשורת לידתה של רבקה עד לאחר הרהורו של אברהם אחרי העקידה ?

וַיְהִי אַחֲרֵי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַיֻּגַּד לְאַבְרָהָם לֵאמֹר הִנֵּה יָלְדָה מִלְכָּה גַם הִוא בָּנִים לְנָחוֹר אָחִיךָ:  אֶת עוּץ בְּכֹרוֹ וְאֶת בּוּז אָחִיו וְאֶת קְמוּאֵל אֲבִי אֲרָם:  וְאֶת כֶּשֶׂד וְאֶת חֲזוֹ וְאֶת פִּלְדָּשׁ וְאֶת יִדְלָף וְאֵת בְּתוּאֵל:  וּבְתוּאֵל יָלַד אֶת רִבְקָה שְׁמֹנָה אֵלֶּה יָלְדָה מִלְכָּה לְנָחוֹר אֲחִי אַבְרָהָם: (בראשית כב כ-כג)

אחרי הדברים האלה ויגד וגו'. בשובו מהר המוריה היה אברהם מהרהר ואומר, אלו היה בני שחוט כבר, היה הולך בלא בנים, היה לי להשיאו אשה מבנות ענר אשכול וממרא, בשרו הקב"ה שנולדה רבקה בת זוגו, וזהו אחר הדברים האלה,  (י) הרהורי דברים שהיו על ידי עקידה (רש"י,שם)

׳ויען לבן ובתואל ויאמרו מה׳ יצא הדבר׳ - מהיכן יצא? רבי יהושע בר נחמיה בשם ר׳ חנינא בר יצחק: מהר המוריה יצא. 

(בראשית רבה, פרשה ס-י)


הקדמה: בת כמה היתה רבקה כשפגשה באליעזר:

1. בת 3:

 בן ארבעים שנה. שהרי  (ג) כשבא אברהם מהר המוריה נתבשר שנולדה רבקה, ויצחק היה בן ל"ז שנה, שהרי בו בפרק מתה שרה, ומשנולד יצחק עד העקידה שמתה שרה ל"ז שנה, דבת צ' היתה כשנולד יצחק, ובת קכ"ז כשמתה, שנאמר ויהיו חיי שרה וגו', הרי ליצחק ל"ז שנים, ובו בפרק נולדה רבקה,  (ד) המתין לה עד שתהא ראויה לביאה ג' שנים,  (ה) ונשאה:(רש"י,שם)

....ואל תתמה איך יצאה לשאוב מים שהרי דורות ראשונים בת שלוש כבת עשר של דורות הללו ומכל מקום בת ג' ראויה לביאה (מדרש שכל טוב,שם)

2.בת 14:

וכן הוא אומר והנערה טובת מראה מאד. תימה דהכא משמע דרבקה נערה היתה ובסדר עולם (פ''א) תניא בהדיא שהיתה בת שלש כשנשאה יצחק ואי אפשר להגיה דהא תניא התם יצחק אבינו כשנעקד על גבי המזבח היה בן שבעה ושלשים שנה ובו בפרק נולדה רבקה וכתיב ויהי יצחק בן ארבעים שנה וגו' נמצאת שהיתה בת ג' וה''ר שמואל חסיד משפיר''א הוכיח שהיתה בת י''ד מדתניא בספרי ו' זוגות שנותיהן שוות וקחשיב קהת ורבקה וקהת חיה קל''ג כדכתיב בקרא ואם היתה בת י''ד כשנשאה אז החשבון מכוון דכשנולד יעקב היתה בת ל''ד ויעקב היה בן צ''ט כשמתה רבקה הרי קל''ג שהרי כשנתברך היה בן ס''ג שאז מת ישמעאל וכל שנותיו של ישמעאל קל''ז כדכתיב וישמעאל (גדול מיצחק י''ד שנה ויצחק בן ס' שנה בלדת אותם א''כ ישמעאל) בן ע''ד ונשאר מלידת יעקב עד סוף שני ישמעאל ס''ג וי''ד נטמן בבית עבר כדאמרינן במגילה (דף יז.) ועשרים שנה בבית לבן ושתי שנים בדרך ואז מתה רבקה כדדרשינן (מדרש רבה קהלת פ''ב) אלון בכות שתי בכיות של רבקה ומניקתה הרי צ''ט וצריך לומר דמדרשות חלוקים זה על זה

(תוספות יבמות דף סא ע"ב)

3.יישוב הסתירה בין השיטות:

זה לדעת סדר עולם שנשאת לגיל ג שנים אולם תלמודא דידן שהיתה בת י"ג...
ואפשר לבאר ששתי הדעות שניהם אמת ...דיצחק אבינו תיקן ברכת מחיה המתים בשעת העקידה דפרחה נשמתו וחזרה.ומבואר בזוה"ק שהיה לו מתחילה נשמה מסיטרא דנוקבא  ובעקידה פרחה ובאה לו נשמה מסיטרא דדכורא והנשמה מסטרא דנוקבא שפרחה ממנו נכנסה באיל  וזהו פירוש "אילו של יצחק" ובאותה שעה קיבלה רבקה נשמה מסיטרא דנוקבא כי הנשמות הן זוגות והשתא אתי שפיר שתי הדעות שיטת התוספות הנ"ל שהיתה כבת י"ג שנים כן הוא האמת

(שארית נתן,ר' נתן לוברט נולד בשנת תרע"ז בווילנה, ראש פרשת תולדות)

וזה פירוש 'והנערה טובה עד מאוד' שהגיעה לגיל נערה שהוא אחר י"ב שנה אלא דעד עשר שנים לא היתה מיוחדת עבורו והיו הרבה כמותה ועכשיו קיבלה נשמה חדשה ולכן בשנת י"ג דידה היתה בת ג' מהנשמה החדשה כשאיתא בסדר עולם... (אוצר פלאות התורה בראשית ע"מ שפב)

 חלק א: רבקה - ממשיכתו של אברהם

1.מידת הצניעות:

א.אברהם- ידיעה בין איש לאשתו - מתוך צניעות:

וַיְהִי כַּאֲשֶׁר הִקְרִיב לָבוֹא מִצְרָיְמָה וַיֹּאמֶר אֶל שָׂרַי אִשְׁתּוֹ הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי כִּי אִשָּׁה יְפַת מַרְאֶה אָתְּ:(בראשית יב,יג)

הנה נא ידעתי. מדרש אגדה, עד עכשיו לא הכיר בה, מתוך צניעות שבשניהם, ועכשיו הכיר בה על ידי מעשה. (רש"י,שם)

ב.רבקה- ואיש לא ידעה- כהנגדה כנראה לשאר סביבתה:

וְהַנַּעֲרָ טֹבַת מַרְאֶה מְאֹד בְּתוּלָה וְאִישׁ לֹא יְדָעָהּ ...(בראשית כד,טז)

 בתולה. ממקום בתולים (ב"ר ס, ה.)ואיש לא ידעה. שלא כדרכה, לפי שבנות הכנענים היו משמרות מקום בתוליהן, ומפקירות עצמן ממקום אחר, העיד על זו שנקייה מכל (רש"י,שם)

2.עשיית חסד -  בזריזות:

א.אברהם- זריזות כלפי אורחים גם אחרי ברית המילה:

וַיְמַהֵר אַבְרָהָם הָאֹהֱלָה אֶל שָׂרָה וַיֹּאמֶר מַהֲרִי שְׁלֹשׁ סְאִים קֶמַח סֹלֶת לוּשִׁי וַעֲשִׂי עֻגוֹת: וְאֶל הַבָּקָר רָץ אַבְרָהָם וַיִּקַּח בֶּן בָּקָר רַךְ וָטוֹב וַיִּתֵּן אֶל הַנַּעַר וַיְמַהֵר לַעֲשׂוֹת אֹתוֹ(בראשית יח,ו-ז)

וטעם ואל הבקר רץ אברהם. להגיד רוב חשקו בנדיבות כי האדם הגדול אשר היו בביתו שמונה עשר ושלש מאות איש שולף חרב והוא זקן מאד וחלוש במילתו הלך הוא בעצמו אל אהל שרה לזרז אותה בעשיית הלחם ואחרי כן רץ אל מקום הבקר לבקר משם בן בקר רך וטוב לעשות לאורחיו ולא עשה כל זה על יד אחד ממשרתיו העומדים לפניו (רמב"ן,שם)

וימהר- וימהרהו להכינו(רס"ג,שם)

ב.רבקה- מהירות וזריזות לזר גמור:

וַתֹּאמֶר שְׁתֵה אֲדֹנִי וַתְּמַהֵר וַתֹּרֶד כַּדָּהּ עַל יָדָהּ וַתַּשְׁקֵהוּ...וַתְּמַהֵר וַתְּעַר כַּדָּהּ אֶל הַשֹּׁקֶת וַתָּרָץ עוֹד אֶל הַבְּאֵר לִשְׁאֹב וַתִּשְׁאַב לְכָל גְּמַלָּיו (בראשית כד,יח-כ)

ותמלא כדה. בידה ולא בחבל: ותעל. מלמד שהיתה זריזה במלאכתה: 

(שכל טוב (בובר) בראשית פרשת חיי שרה פרק כד סימן טז)

3.אמור מעט ועשה הרבה:

א.אברהם- פתח ב- "מעט מים"  וסיים בסעודה דשנה:

 יֻקַּח נָא מְעַט מַיִם וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם וְהִשָּׁעֲנוּ תַּחַת הָעֵץ (בראשית יח,ד)

בן בקר רך וטוב. ג' פרים היו,  (ג) כדי להאכילן ג' לשונות  (ד) בחרדל (בבא מציעא פו:):(רש"י,שם)

ב.רבקה- 

ב1.אליעזר ביקש מעט מים אבל היא שאבה לכל גמליו( עשרה גמלים!):

וַיָּרָץ הָעֶבֶד לִקְרָאתָהּ וַיֹּאמֶר הַגְמִיאִינִי נָא מְעַט מַיִם מִכַּדֵּךְ: וַתֹּאמֶר שְׁתֵה אֲדֹנִי וַתְּמַהֵר וַתֹּרֶד כַּדָּהּ עַל יָדָהּ וַתַּשְׁקֵהוּ: וַתְּכַל לְהַשְׁקֹתוֹ וַתֹּאמֶר גַּם לִגְמַלֶּיךָ אֶשְׁאָב עַד אִם כִּלּוּ לִשְׁתֹּת (שם כד,יז-יט)

ב2.אליעזר ביקש לינה ללילה אחד והיא הציעה לינה ארוכה:

וַיֹּאמֶר בַּת מִי אַתְּ הַגִּידִי נָא לִי הֲיֵשׁ בֵּית אָבִיךְ מָקוֹם לָנוּ לָלִין (בראשית כד,כג)

 ללין. לינה  (מ) אחת, לין שם דבר,  (נ) והיא אמרה ללון כמה לינות:(רש"י,שם)

4.ההליכה אל הלא ידוע

א.אברהם- ע"פ ציווי ה':

וַיֹּאמֶר יְ-ה-וָ-ה אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ (בראשית יב,א)

ב.רבקה- ע"פ בחירתה שלה:

כִּי אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי תֵּלֵךְ (כ"ד, ד) 

וַיִּקְרְאוּ לְרִבְקָה וַיֹּאמְרוּ אֵלֶיהָ הֲתֵלְכִי עִם הָאִישׁ הַזֶּה וַתֹּאמֶר אֵלֵךְ: (שם כד,נח)

ג.ותאמר: אלך

רבקה אינה נוכחת עם אביה בסיפורו המרגש של אליעזר והיא נקראת בכדי להביע את  דעתה. "ויאמרו נקרא לנערה ונשאלה את פיה".
מה נוסח השאלה ?
"ויאמרו אליה התלכי עם האיש הזה? " האיש הזה, האנונימי, המוזר, הבלתי מוכר. כאן צפה ועולה העובדה שנדחקה לתחתית ההכרה. הארץ הרחוקה, דרך החתחתים, הניתוק מן המשפחה.
זה היה הרגע הקריטי ממנו חשש אליעזר. "אולי לא תאבה האשה ללכת אחרי אל הארץ הזאת ".
אברהם מדגיש באזני העבד "ה' אלקי השמים ... ישלח מלאכו לפניך ..." אך בנוגע להסכמת האשה היא בת חורין לחלוטין "ואם לא תאבה האשה ללכת אחריך וניקת משבועתי ...".
אפ' מלאך ה' היכול ליישר את הדרך ולנתב ניווט מוצלח ולעשות הכל, לא יוכל להתערב בבחירתה החפשית של רבקה.
כאן מתגלה טוהר נפשה של הנערה.
רבקה רואה לפניה אנשים עייפים ומאובקים הבאים מדרך רחוקה וגמלים הצמאים לטיפת מים. מיד מתעורר רגש החסד בלבה שהוא ללא גבול.
אם האנשים האלה עשו דרך כל כך רחוקה כדי למצוא בת זוג עם תכונות כשלי, הרי שזקוקים לי בארץ הזאת ועל כן היא משיבה ללא היסוס.
ותאמר: אלך.
כך עם ישראל קולט כי ה' ממתין לו ורק לו, מאתיים ועשר שנים במצריים, כדי לפלס את דרך ה' לעולם והוא נענה.
"זכרתי לך חסד נעוריך אהבת כלולותיך לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה".
                                                                                      

(הרב שבתי סבתו,ראש הישיבה במצפה יריחו)

ד.רבקה יכלה להמשיך חייה הנעימים ובזכות בטחונה זכו לצאת ממצרים:

אלהים מושיב יחידים ביתה וגו' לא גלגל הקב"ה והוציא את ישראל ממצרים אלא בשביל שרה רבקה רחל ולאה בשכר שתפסה שרה את הגר והעלתה אותה למטתו של אברהם ובשכר שאמרו לה לרבקה (בראשית כד) התלכי עם האיש הזה ותאמר אלך ונתנה בטחונה על הקב"ה ובשכר שתפסה רחל את בלהה והעלתה למטתו של יעקב ובשכר שתפסה לאה את זלפה והעלתה למטתו של יעקב לכך נאמר אלהים מושיב יחידים ביתה מוציא אסירים בכושרות

(תנא דבי אליהו רבה פרק כז )



ה.גודל ה"אלך" של רבקה לעומת "לך לך" של אברהם:

בניגוד לאברהם שהולך ב"לך לך" עם אשתו ורכושו ובציווי מפורש של ה' , רבקה הולכת אל הלא נודע בגיל צעיר( 3 או 14 ) , על סמך דברי העבד ובלי בני משפחתה (פרט למינקת שלה). 

זוהי נקודת המפנה של הפרשה בה הכל מתהפך לטובה והשרשרת שהחלה עם אברהם ושרה ממשיכה עם רבקה שמתחברת ליצחק (ענ"ד)

5.מחיר ההסתרה מבן הזוג:

א.אצל אברהם- רק במעשה העקידה:

וישכם אברהם בבקר - ולא הודיע הדבר לשרה, אולי תעשה רעה לעצמה באהבתה את יצחק. (רד"ק ,שם כב ג)

***התוצאה המרה:

לספוד לשרה ולבכתה. נסמכה מיתת שרה   לעקידת יצחק, לפי שעל ידי בשורת העקידה,  שנזדמן בנה לשחיטה וכמעט שלא נשחט, פרחה  נשמתה ממנה ומתה:(רש"י,שם)

ב.אצל רבקה- כמעט לכל אורך נישואיהם- עוד בטרם נולדו יעקב ועשיו 

וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ וַתֹּאמֶר אִם כֵּן לָמָּה זֶּה אָנֹכִי וַתֵּלֶךְ לִדְרשׁ אֶת יְ-הֹ-וָ-ה:  וַיֹּאמֶר יְ-הֹ-וָ-ה לָהּ שְׁנֵי גוֹיִם בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר (בראשית כה, כב-כג)

***התוצאה המרה:

וַיִּשְׂטֹם עֵשָׂו אֶת יַעֲקֹב עַל הַבְּרָכָה אֲשֶׁר בֵּרֲכוֹ אָבִיו וַיֹּאמֶר עֵשָׂו בְּלִבּוֹ יִקְרְבוּ יְמֵי אֵבֶל אָבִי וְאַהַרְגָה אֶת יַעֲקֹב אָחִי (בראשית כז,מא)

ג.מדוע אצל רבקה כל מעשיה היו בהסתרה מיצחק ?

וַתִּשָּׂא רִבְקָה אֶת עֵינֶיהָ וַתֵּרֶא אֶת יִצְחָק וַתִּפֹּל מֵעַל הַגָּמָל (שם,כד,סד)

מרוב פחד ובושה כסתה רבקה עצמה בצעיף כמו שמבינה שאינה ראויה להיות לו לאשה, ומאז והלאה נקבע בלבה פחד. ולא הייתה עם יצחק כמו שרה עם אברהם ורחל עם יעקב, אשר בהיות להם איזה קפידא עליהם, לא בושו לדבר רתת לפניהם. מה שאין כן רבקה. וכל זה הקדמה להסיפור שיבוא בפרשת 'תולדות' שהיו יצחק ורבקה מחולקים בדעות. ומכל מקום לא מצאה רבקה לב להעמיד את יצחק על דעתה בדברים נכוחים, כי היא יודעת האמת כי עשו, רק ציד בפיו. וכן בשעת הברכות... ואילו הייתה רבקה עם אישה כמו שרה ורחל עם אנשיהן, לא היה מגיע בזה האופן. (הנצי"ב , העמק דבר, בראשית כז סה)

ד.אופיה של רבקה היה כנראה אופי של הסתרה מפני הסביבה- ואולי זה החל כשהסתירה צדיקותה בהיותה בבית אביה(ענ"ד):

הרי כתב 'בְּתוּלָה', 'וְאִישׁ לֹא יְדָעָהּ' למה לי?

אלא 'אִישׁ' זה העבד, שנאמר 'וְהָאִישׁ מִשְׁתָּאֵה לָהּ מַחֲרִישׁ' (בראשית כד, כא). 'לֹא יְדָעָהּ', שלא ידע מה בליבה. שראתה רבקה שגמליו מזוממין, אמרה, הרי אלו גמלי אברהם, וזה האיש בא לקחתני לבנו יצחק. התחילה לשאוב לעבד ולגמלים. כיוון שנתן לה נזמיה וצמידיה אמרה, אין אלו אלא כספי קידושין, והחרישה. ולא ידע שמרצונה התקדשה לו ליצחק.

דבר אחר: אם אינו עניין לכאן תנהו עניין לאחר זמן: 'אִישׁ' זה יצחק, שנאמר 'מִי הָאִישׁ הַלָּזֶה' (בראשית כד, סה). 'לֹא יְדָעָהּ', שלא ידע יצחק שנאמר לה 'רַב יַעֲבֹד צָעִיר' (כה, כג), שאם ידע, לא היה אוהב את עשו. (צוהר תעשה לתיבה/ ד"ר רונן אחיטוב, פרשת חיי שרה)

6.הברכה המשותפת שקבלו לאחר הנכונות להקרבה:

א.אברהם לאחר העקידה:

כִּי בָרֵךְ אֲבָרֶכְךָ וְהַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם וְכַחוֹל אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם וְיִרַשׁ זַרְעֲךָ אֵת שַׁעַר אֹיְבָיו (כ"ב, יז)

ב.רבקה בצאתה מבית הוריה:

וַיְבָרְכוּ אֶת רִבְקָה וַיֹּאמְרוּ לָהּ אֲחֹתֵנוּ אַתְּ הֲיִי לְאַלְפֵי רְבָבָה וְיִירַשׁ זַרְעֵךְ אֵת שַׁעַר שׂנְאָיו: (בראשית כד,ס)

את היי לאלפי רבבה. את וזרעך תקבלו אותה ברכה שנאמר לאברהם בהר המוריה, הרבה ארבה את זרעך וגו', יהי רצון שיהא אותו הזרע ממך ולא מאשה אחרת:(רש"י,שם)

ג.הסיבה להבדל בין הברכות:

ויירש זרעך את שער שונאיו. הוא ברכה באיכות, שיהיו חכמים יושבי שער, אפי' בשערי שונאיו, והוא מפני שיהיו נדרשים לחכמתם ועצתם. ולעיל בפרשת עקידה הי' כמו כן ברכת ה' ויירש זרעך את שער אויביו, אלא שהקב"ה היודע מחשבות אמר אויביו שהוא שנאה בלב, אבל שונאיו משמעו שעושים רע גם בפועל כדכתיב דברים ל' ז', על שנאיך אשר רדפוך, ואנשים לא ידעו הפלא הלז, שיהיו אויבים בלב מבקשים עצתם ודעתם, כי אם יראו אשר אפי' שונאיו בפועל יהיו נצרכים לחכמת ישראל: 

(העמק דבר ,שם)


7.הדאגה לנישואי דור ההמשך:


א.אברהם עבור יצחק:

וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל עַבְדּוֹ זְקַן בֵּיתוֹ הַמּשֵׁל בְּכָל אֲשֶׁר לוֹ שִׂים נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי: וְאַשְׁבִּיעֲךָ בַּי-הֹ-וָ-ה אֱ-לֹהֵי הַשָּׁמַיִם וֵאלֹהֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ: כִּי אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי תֵּלֵךְ וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי לְיִצְחָק (בראשית כד,ב-ד)

ב.רבקה עבור יעקב:
וַתֹּאמֶר רִבְקָה אֶל יִצְחָק קַצְתִּי בְחַיַּי מִפְּנֵי בְּנוֹת חֵת אִם לֹקֵחַ יַעֲקֹב אִשָּׁה מִבְּנוֹת חֵת כָּאֵלֶּה מִבְּנוֹת הָאָרֶץ לָמָּה לִּי חַיִּים:
וַיִּקְרָא יִצְחָק אֶל יַעֲקֹב וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ וַיְצַוֵּהוּ וַיֹּאמֶר לוֹ לֹא תִקַּח אִשָּׁה מִבְּנוֹת כְּנָעַן: קוּם לֵךְ פַּדֶּנָה אֲרָם בֵּיתָה בְתוּאֵל אֲבִי אִמֶּךָ וְקַח לְךָ מִשָּׁם אִשָּׁה מִבְּנוֹת לָבָן אֲחִי אִמֶּךָ:

(בראשית כז,מו- כח,ב)

ג.מדוע שינתה רבקה מלשון אברהם ויצחק והזהירה מבנות חת ?

נקדים עוד שידוע מדברי החוזה מלובלין זי"ע בעניין שבע אומות שהיו בארץ ישראל: הכנעני החיתי האמורי הפריזי החיוי היבוסי הגרגשי שהם בבחינת זה לעומ זה עשה א-לוהים כי כמו שיש ז' מידות מצד הקדושה: חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד מלכות כן יש ז' מידות מצד הטומאה...

על פי הידוע כי מדתו של יעקב היא תפארת הכלולה מחסד וגבורה דקדושה על כן הזהירו אותו יצחק ורבקה  שלא יקח לו אישה שהיא מצד חסד או גבורה דקליפה והנה רבקה נתכוונה לכבוד יצחק בעלה שהיה גבורה דקדושה לכן הזהירה את יעקב שלא לקחת מבנות חת שהם גבורה דקליפה ואילו יצחק נתכוון לכבוד רבקה שמדתה חסד לכן הזהירו שלא לקחת מבנות כנען שהן קליפה דחסד (שבילי פנחס בראשית חלק ב ע"מ סו, פרשת  חיי שרה מאמר יב רבקה המידת החסשד שהמתיקה הדין של יצחק)

8.מגלים תושיה ויוזמה להתחזות

א.אברהם בירידה למצרים מבקש משרה להתחזות לאחותו הביולוגית מאמו שהיא אסורה עליו:

אִמְרִי נָא אֲחֹתִי אָתְּ לְמַעַן יִיטַב לִי בַעֲבוּרֵךְ וְחָיְתָה נַפְשִׁי בִּגְלָלֵךְ (בראשית יב,יג)

ב.רבקה המלבישה של יעקב בגדי חמודות ומבקשת ממנו להתחזות לאחיו  כדי שיזכה בברכת הבכור:

 וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל רִבְקָה אִמּוֹ הֵן עֵשָׂו אָחִי אִישׁ שָׂעִר וְאָנֹכִי אִישׁ חָלָק:  אוּלַי יְמֻשֵּׁנִי אָבִי וְהָיִיתִי בְעֵינָיו כִּמְתַעְתֵּעַ וְהֵבֵאתִי עָלַי קְלָלָה וְלֹא בְרָכָה:  וַתֹּאמֶר לוֹ אִמּוֹ עָלַי קִלְלָתְךָ בְּנִי אַךְ שְׁמַע בְּקֹלִי וְלֵךְ קַח לִי:   (בראשית כז, יא-יג)

9.שילוח הבן:

א.אברהם (ביוזמת שרה ובאישור הקב"ה)  נאלץ לשלח ולגרש את בנו ישמעאל כדי להציל את יצחק:

וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח לֶחֶם וְחֵמַת מַיִם וַיִּתֵּן אֶל הָגָר שָׂם עַל שִׁכְמָהּ וְאֶת הַיֶּלֶד וַיְשַׁלְּחֶהָ וַתֵּלֶךְ וַתֵּתַע בְּמִדְבַּר בְּאֵר שָׁבַע:(בראשית כא,יד)

ב.רבקה (ויצחק שלא במודע) נאלצת לשלח את יעקב כדי להציל אותו מעשיו

 וְעַתָּה בְנִי שְׁמַע בְּקֹלִי וְקוּם בְּרַח לְךָ אֶל לָבָן אָחִי חָרָנָה: וְיָשַׁבְתָּ עִמּוֹ יָמִים אֲחָדִים עַד אֲשֶׁר תָּשׁוּב חֲמַת אָחִיךָ:(שם כז מג-מד)

10.דווקא אברהם מתבשר בלידתה של רבקה לזקנותה של מלכה בת אחיו:

וַיְהִי אַחֲרֵי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַיֻּגַּד לְאַבְרָהָם לֵאמֹר הִנֵּה יָלְדָה מִלְכָּה גַם הִוא בָּנִים לְנָחוֹר אָחִיךָ...וְאֵת בְּתוּאֵל:  וּבְתוּאֵל יָלַד אֶת רִבְקָה  (בראשית כב,כ-כג)

א.אברהם מתבשר על הנס הגדול שהתרחש גם אצל אחיו ובת אחיו:

מלכה גם היא. בעבור היותה בת הרן אחיו היתה בשורה לאברהם שנפקד אחיו הגדול בבנים רבים מבת אחיו המת ומלשון הכתוב נראה שלא ידע באחד מהם בלתי היום ואם היתה פקודתם בימי בחורותם אי אפשר שלא שמעו עד היום כי אין המרחק רב בין ארם נהרים ובין ארץ כנען והנה אברהם בצאתו מחרן בן ע"ה שנה וגם נחור זקן ואשתו איננה בחורה אבל עשה ה' להם נס שנפקדו בימי הזקנה וזה טעם "מלכה גם היא" ובדברי רבותינו (ילק"ש רמז תשסו) יאמר שנפקדה כאחותה

(רמב"ן,שם)

ב.מדוע אם כן בשולחו את אליעזר אין הוא נוקב בשם רבקה?

אברהם ידע גם ידע שרבקה היא בת זוגו של יצחק שכך נקבע מהשמים אלא שגם אחרי שנקבע יכול היה יצחק לישא  אחרת אם רבקה ח"ו היתנ מרשיעה וחשש אברהם שכיון שבתואל ולבן אביה ואחריה רשעים הם , שמא תלמד ממעשיהם.

ומחמת כן לא אמר אברהם לאליעזר בפירוש שיקח את רבקה אלא רק רמז לו - סע לחרן ובדוק שם בעצמך מה מידותיה ועד כמה ראויה היא ליצחק בני

(תורת חסד בראשית/הרב אליהו חנן, ע"מ רכז-רכח)

סיכום ביניים: רבקה ממשיכה את מידת החסד של אברהם ולכך רמז אליעזר במילת החסד בתפילתו לה' :

וַיֹּאמַר יְ-הֹ-וָ-ה אֱ-לֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם הַקְרֵה נָא לְפָנַי הַיּוֹם וַעֲשֵׂה חֶסֶד עִם אֲדֹנִי אַבְרָהָםהִנֵּה אָנֹכִי נִצָּב עַל עֵין הַמָּיִם וּבְנוֹת אַנְשֵׁי הָעִיר יֹצְאֹת לִשְׁאֹב מָיִם: וְהָיָה הַנַּעֲרָ אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיהָ הַטִּי נָא כַדֵּךְ וְאֶשְׁתֶּה וְאָמְרָה שְׁתֵה וְגַם גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה אֹתָהּ הֹכַחְתָּ לְעַבְדְּךָ לְיִצְחָק וּבָהּ אֵדַע כִּי עָשִׂיתָ חֶסֶד עִם אֲדֹנִי (בראשית כד יב-יד)

חלק ב: רבקה ממשיכתה של שרה

1.שם ה' בתחילת הפרשה על שרה ובסופה על רבקה:

מצינו אצל שרה שנרמז שם הוי"ה שנאמר: 
וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה מֵאָה ...
וכן אצל רבקה:
...וַתְּהִי לוֹ לְאִשָּׁה וַיֶּאֱהָבֶהָ
ס"ת הווי"ה (ע"פ צמח דוד, דוד רבינוביץ פרשת חיי שרה)

2. וזרח השמש- שרה ובא השמש- רבקה:

וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ וּבָא הַשָּׁמֶשׁ (קהלת א, ה), אָמַר רַבִּי אַבָּא בַּר כַּהֲנָא וְכִי אֵין אָנוּ יוֹדְעִין שֶׁזָּרַח הַשֶּׁמֶשׁ וּבָא הַשָּׁמֶשׁ, אֶלָא עַד שֶׁלֹא יַשְׁקִיעַ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שִׁמְּשׁוֹ שֶׁל צַדִּיק הוּא מַזְרִיחַ שִׁמְשׁוֹ שֶׁל צַדִּיק חֲבֵרוֹ
יוֹם שֶׁמֵּת רַבִּי עֲקִיבָא נוֹלַד רַבֵּנוּ, וְקָרְאוּ עָלָיו וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ וּבָא הַשָּׁמֶשׁ. 
יוֹם שֶׁמֵּת רַבֵּנוּ נוֹלַד רַב אָדָא בַּר אַהֲבָה, וְקָרְאוּ עָלָיו וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ וּבָא הַשָּׁמֶשׁ. 
יוֹם שֶׁמֵּת רַב אָדָא בַּר אַהֲבָה נוֹלַד רַבִּי אָבוּן, וְקָרְאוּ עָלָיו וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ וּבָא הַשָּׁמֶשׁ. 
יוֹם שֶׁמֵת רַבִּי אָבוּן נוֹלַד רַבִּי אָבוּן בְּרֵיהּ, יוֹם שֶׁמֵּת רַבִּי אָבוּן נוֹלַד אַבָּא הוֹשַׁעְיָה אִישׁ טְרִיָּא, 
יוֹם שֶׁמֵּת אַבָּא הוֹשַׁעְיָה, נוֹלַד רַבִּי הוֹשַׁעְיָה, וְקָרְאוּ עָלָיו וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ וּבָא הַשָּׁמֶשׁ. 
עַד שֶׁלֹא הִשְׁקִיעַ שִׁמְשׁוֹ שֶׁל משֶׁה הִזְרִיחַ שִׁמְשׁוֹ שֶׁל יְהוֹשֻׁעַ, שֶׁנֶּאֱמַר (במדבר כז, יח): וַיֹּאמֶר ה' אֶל משֶׁה קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן. 
עַד שֶׁלֹא שָׁקְעָה שִׁמְשׁוֹ שֶׁל יְהוֹשֻׁעַ זָרְחָה שִׁמְשׁוֹ שֶׁל עָתְנִיאֵל בֶּן קְנַז, שֶׁנֶּאֱמַר (יהושע טו, יז): וַיִּלְכְּדָהּ עָתְנִיאֵל בֶּן קְנַז. 
עַד שֶׁלֹא שָׁקְעָה שִׁמְשׁוֹ שֶׁל עֵלִי זָרְחָה שִׁמְשׁוֹ שֶׁל שְׁמוּאֵל (שמואל א ג, ג): וְנֵר אֱלֹהִים טֶרֶם יִכְבֶּה וּשְׁמוּאֵל שֹׁכֵב בְּהֵיכַל ה', 
אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן כַּהֲדָא עֶגְלְתָא תְּמִימְתָא. עַד שֶׁלֹא הִשְׁקִיעַ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שִׁמְשָׁהּ שֶׁל שָׂרָה הִזְרִיחַ שִׁמְשָׁהּ שֶׁל רִבְקָה, בַּתְּחִלָּה (בראשית כב, כ): הִנֵּה יָלְדָה מִלְכָּה גַּם הִוא בָּנִים, וְאַחַר כָּךְ וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה מֵאָה שָׁנָה.(בראשית רבה, נח,ב)

3.רבקה מיועדת למלא את תפקידה של שרה וכך תבטל את זקנותו של אברהם:

וְאַבְרָהָם זָקֵן בָּא בַּיָּמִים וַי-הֹ-וָ-ה בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל (בראשית כד,א)


ואברהם זקן בא בימים
הרבה מפרשים תמהו הלא כבר נאמר ואברהם ושרה זקנים באים בימים והיה כמו ל"ז שנה בין שני זמנים אלו...
וכפי הפשט נוכל לומר, שטובים השנים מן האחד והחוט המשולש לא במהרה ינתק וזה כי האשה הטובה מוספת לבעלה חיים כמו שאמר (קהלת ט.ט) ראה חיים עם האשה, והבן הטוב מוסיף ג"כ חיים לאביו, כי כל המעמיד בן צדיק כאלו לא מת ק"ו בחייו, לפיכך מן לידת יצחק עד מיתת שרה היה החוט משולש, כי נתוספה לאברהם חיות מצד האשה ומצד בנו יצחק. ובכל הימים הללו היה עומד במעמד אחד לא נתוספה בו חולשה כמנהג הזקנים, כי היו לו ימי שמחה וברכה, אבל קודם לידת יצחק לא היה לו שמחה כי אם מאשתו, ואחר מיתת שרה לא היה לו שמחה כי אם בבנו, על כן היו שני גבולים אלו שוים, כמו שהיה סמוך ללידת יצחק כך נעשה אחר מיתת שרה, לפיכך נאמר לשון אחד על ב' זמנים אלו אע"פ שהיה מרחק רב ביניהם. לפיכך היה מהדר תיכף להשיאו אשה, כי חשב אולי אשתו תמלא מקומה של שרה ויהיה שמח בה כמו באשתו ממש, וכך היה שעד שלא שקעה שמשה של שרה זרחה שמשה של רבקה ונעשית דוגמת שרה ממש כמו שפירש"י בסמוך ויביאה האהלה שרה אמו והרי היא אמו כו' וזהו קישור נכון בסמיכות פסוק זה אל הזיווג של יצחק. (כלי יקר,שם)

4.הכח הנבואי הדומיננטי:

וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים אֶל אַבְרָהָם אַל יֵרַע בְּעֵינֶיךָ עַל הַנַּעַר וְעַל אֲמָתֶךָ כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה שְׁמַע בְּקֹלָהּ כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע (בראשית כא,יב)

שמע בקלה. (בקול רוח הקדש שבה), למדנו  שהיה אברהם טפל לשרה בנביאות: (רש"י,שם)

וַיֹּאמֶר יְ-ה-וָ-ה לָהּ שְׁנֵי  גוֹיִם בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר:(בראשית כה,כג)

5. צניעות משותפת:

וַיְהִי כַּאֲשֶׁר הִקְרִיב לָבוֹא מִצְרָיְמָה וַיֹּאמֶר אֶל שָׂרַי אִשְׁתּוֹ הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי כִּי אִשָּׁה יְפַת מַרְאֶה אָתְּ(בראשית יב,יא)
הנה נא ידעתי. מדרש אגדה, עד עכשיו לא הכיר בה, מתוך צניעות שבשניהם, ועכשיו הכיר בה על ידי מעשה.(רש"י,שם)

וַתֹּאמֶר אֶל הָעֶבֶד מִי הָאִישׁ הַלָּזֶה הַהֹלֵךְ בַּשָּׂדֶה לִקְרָאתֵנוּ וַיֹּאמֶר הָעֶבֶד הוּא אֲדֹנִי וַתִּקַּח הַצָּעִיף וַתִּתְכָּס:(בראשית כד,סה)

6.אתגר העקרות:
א.שרה- איילונית- לכאורה בלתי אפשרי שתלד:

וַתְּהִי שָׂרַי עֲקָרָה אֵין לָהּ וָלָד 
איילונית היתה שנאמר אין לה ולד (יבמות סד:)

וַתֹּאמֶר שָׂרַי אֶל אַבְרָם הִנֵּה נָא עֲצָרַנִי יְ-הֹ-וָ-ה מִלֶּדֶת בֹּא נָא אֶל שִׁפְחָתִי אוּלַי אִבָּנֶה מִמֶּנָּה וַיִּשְׁמַע אַבְרָם לְקוֹל שָׂרָי (בראשית טז,ב)

ב.רבקה גם כן היתה ללא בית רחם(עיקר מטרין):

 (בראשית כה, כא): כִּי עֲקָרָה הִוא, רַבִּי יוּדָן בְּשֵׁם רַבִּי לָקִישׁ, עִקַּר מַטְרִין לָא הֲוָה לָהּ וְגָלַף לָהּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עִקַּר מַטְרִין. (בראשית כה, כא):(בראשית רבה, סג,ה)

ג.הברכה שקיבלה רבקה היתה לה לרועץ ועיכבה את יכולתה להוליד במשך 20 שנה :

(בראשית כד, ס): אֲחֹתֵנוּ אַתְּ הֲיִי לְאַלְפֵי רְבָבָה, רַבִּי בֶּרֶכְיָה וְרַבִּי לֵוִי בְּשֵׁם רַבִּי חָמָא בַּר חֲנִינָה מִפְּנֵי מָה לֹא נִפְקְדָה רִבְקָה עַד שֶׁנִּתְפַּלֵּל עָלֶיהָ יִצְחָק, שֶׁלֹא יִהְיוּ עוֹבְדֵי כּוֹכָבִים אוֹמְרִים תְּפִלָּתֵנוּ עָשְׂתָה פֵּרוֹת, אֶלָּא (בראשית כה, כא): וַיֶּעְתַּר יִצְחָק לַה' לְנֹכַח אִשְׁתּוֹ

(בראשית רבה, ס,יג)

ד.יצחק לקח את רבקה להר המוריה ושם התפלל עליה ונעתר:

רבי יהודה או׳ עשרים שנה היתה רבקה עקרה, לאחר עשרים שנה לקחה יצחק והלך עמה להר המוריה למקום שנעקד שם, והתפלל על ההריון ונעתר לו, שנאמ׳ ויעתר לו ה׳ וגו (פרקי דרבי אליעזר פרק לב)

7.רבקה ושרה- תיקנו את נידה,חלה והדלקת הנר:

עַל שָׁלשׁ עֲבֵרוֹת נָשִׁים מֵתוֹת בִּשְׁעַת לֵדָתָן, עַל שֶׁאֵינָן זְהִירוֹת בַּנִּדָּה וּבַחַלָּה וּבְהַדְלָקַת הַנֵּר( שבת,פרק ב,משנה א)

א. הענן ,העיסה והנר - נידה חלה והדלת הנר שקידשה שרה ואחריה רבקה:
וַיְבִאֶהָ יִצְחָק הָאֹהֱלָה שָׂרָה אִמּוֹ וַיִּקַּח אֶת רִבְקָה וַתְּהִי לוֹ לְאִשָּׁה וַיֶּאֱהָבֶהָ וַיִּנָּחֵם יִצְחָק אַחֲרֵי אִמּוֹ (בראשית כד,סז)
וְאַעֲלַהּ יִצְחָק לְמַשְׁכְּנָא וַחֲזָא וְהָא תַקְּנִין עוֹבָדָהָא כְּעוֹבָדֵי שָׂרָה אִמֵּהּ וּנְסֵיב יָת רִבְקָה וַהֲוַת לֵהּ לְאִנְּתּוּ וּרְחִימַהּ וְאִתְנְחֵם יִצְחָק בָּתַר דְּמִיתַת אִמֵּהּ (אונקלוס,שם)

האהלה שרה אמו. ויביאה האהלה, והרי היא שרה אמו, כלומר ונעשית דוגמת   שרה אמו, שכל זמן ששרה קיימת, היה נר דלוק מערב שבת לערב שבת, וברכה מצויה בעיסהוענן קשור על האהל,   ומשמתה פסקו, וכשבאת רבקה חזרו (ב"ר ס, טז.):(רש"י,שם)

ב.מה שהרשים את יצחק הם לא מעשי הנסים אלא המידות שהחזירו עטרה ליושנה:
הנה בכל שליחות אליעזר לקחת את רבקה, היו נסים. הדרך קפצה לפניו והיא נזדמנה לו מיד, ובנסיון שהתפלל עליו, ובתואל שרצה לעכב בא מלאך והמיתו, והכל על פי מה שאמר לו אברהם: הוא ישלח מלאכו לפניך לקחת אשה לבני משם. מופתים גלויים היו בכל פרשה זו, ואליעזר סיפר לו את כל זה. ואף על פי כן מתי לקחה יצחק? רק כאשר חזא והא תקנין עובדהא כעובדי שרה אמיה. רק אז הוא ונסיבית רבקה.(הגרי"ז,שם)

ג.מידותיה של שרה ורבקה- רומזות גם על מאפייני ההיכל שבבית המקדש- בהר המוריה:

וַיְבִאֶהָ יִצְחָק הָאֹהֱלָה שָׂרָה אִמּוֹ (בראשית כד, סז), כָּל יָמִים שֶׁהָיְתָה שָׂרָה קַיֶּמֶת הָיָה עָנָן קָשׁוּר עַל פֶּתַח אָהֳלָהּ, כֵּיוָן שֶׁמֵּתָה פָּסַק אוֹתוֹ עָנָן, וְכֵיוָן שֶׁבָּאת רִבְקָה חָזַר אוֹתוֹ עָנָן. כָּל יָמִים שֶׁהָיְתָה שָׂרָה קַיֶּמֶת הָיוּ דְּלָתוֹת פְּתוּחוֹת לִרְוָחָה, וְכֵיוָן שֶׁמֵּתָה שָׂרָה פָּסְקָה אוֹתָהּ הָרְוָחָה, וְכֵיוָן שֶׁבָּאת רִבְקָה חָזְרָה אוֹתָהּ הָרְוָחָה. וְכָל יָמִים שֶׁהָיְתָה שָׂרָה  קַיֶּמֶת הָיָה בְּרָכָה מְשֻׁלַּחַת בָּעִסָּה, וְכֵיוָן שֶׁמֵּתָה שָׂרָה פָּסְקָה אוֹתָהּ הַבְּרָכָה, כֵּיוָן שֶׁבָּאת רִבְקָה חָזְרָה. כָּל יָמִים שֶׁהָיְתָה שָׂרָה קַיֶּמֶת הָיָה נֵר דּוֹלֵק מִלֵּילֵי שַׁבָּת וְעַד לֵילֵי שַׁבָּת, וְכֵיוָן שֶׁמֵּתָה פָּסַק אוֹתוֹ הַנֵּר, וְכֵיוָן שֶׁבָּאת רִבְקָה חָזַר. וְכֵיוָן שֶׁרָאָה אוֹתָהּ שֶׁהִיא עוֹשָׂה כְּמַעֲשֵׂה אִמּוֹ, קוֹצָה חַלָּתָהּ בְּטָהֳרָה וְקוֹצָה עִסָּתָהּ בְּטָהֳרָה, מִיָּד וַיְּבִאֶהָ יִצְחָק הָאֹהֱלָה. (בראשית רבה,ס,טז)

הדוגמאות שהמדרש משתמש בהן אינן מקריות. אוהלה של שרה שהפך עתה לאוהלה של רבקה עשוי להזכיר את היכל ה'.הענן הקשור על האהל כשרך שענן הקטורת ממלא את ההיכל. הברכה המצויה בעיסה עשויה להזכיר את שולחן לחם הפנים שבהיכל , המברך את לחמם של ישראל. הנר הדולק מערב שבת עד ערב שבת עשוי להזכיר את המנורה שבהיכל ה' המאירה לישראל את אור השכינה.בשלושת אלו ניכר ההיכל: המנורה השולחן ומזבח הקטורת. בשלושתם ניכר גם אוהלן של האמהות (כי קרוב אליך, הרב יעקב מדן, בראשית עמ' 190)


8. רבקה - זהה לדמותה של שרה!


וַיְבִאֶהָ יִצְחָק הָאֹהֱלָה שָׂרָה אִמּוֹ. אָמַר רַבִּי יוֹסֵי, הַפָּסוּק הַזֶּה קָשֶׁה. הָאֹהֱלָה? הָיָה צָרִיךְ לִהְיוֹת לְאֹהֶל שָׂרָה אִמּוֹ! מַה זֶּה הָאֹהֱלָה? שֶׁחָזְרָה לְשָׁם הַשְּׁכִינָה. מִשּׁוּם שֶׁכָּל זְמַן שֶׁשָּׂרָה הָיְתָה קַיֶּמֶת בָּעוֹלָם, לֹא זָזָה מִמֶּנָּה הַשְּׁכִינָה, וְנֵר הָיָה דוֹלֵק מֵעֶרֶב שַׁבָּת לְעֶרֶב שַׁבָּת וְהָיָה מֵאִיר אֶת כָּל אוֹתָם יְמוֹת הַשָּׁבוּעַ. אַחַר שֶׁמֵּתָה, כָּבָה אוֹתוֹ הַנֵּר. כֵּיוָן שֶׁבָּאָה רִבְקָה, חָזְרָה הַשְּׁכִינָה וְהִדְלִיקָה אֶת הַנֵּר. שָׂרָה אִמּוֹ - שֶׁדָּמְתָה לְשָׂרָה בְּכָל מַעֲשֶׂיהָ.

רַבִּי יְהוּדָה אָמַר, כְּמוֹ שֶׁדְּמוּתוֹ שֶׁל יִצְחָק הָיְתָה כִּדְמוּתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם, וְכָל מִי שֶׁרָאָה אֶת יִצְחָק אָמַר זֶה וַדַּאי אַבְרָהָם שֶׁהוֹלִיד אֶת יִצְחָק - כָּךְ גַּם דְּמוּתָהּ שֶׁל רִבְקָה מַמָּשׁ הָיְתָה כִּדְמוּתָהּ שֶׁל שָׂרָה, וּמִשּׁוּם כָּךְ שָׂרָה אִמּוֹ וַדַּאי.

אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר, בַּכֹּל כָּךְ זֶה, אֲבָל בּא רְאֵה, זֶהוּ סוֹד. שֶׁאַף עַל גַּב שֶׁשָּׂרָה מֵתָה, דְּמוּתָהּ לֹא זָזָה מִן הַבַּיִת, וְלֹא נִרְאֲתָה שָׁם מִיּוֹם שֶׁמֵּתָה עַד שֶׁבָּאָה רִבְקָה. כֵּיוָן שֶׁנִּכְנְסָה רִבְקָה, נִרְאֲתָה דְמוּתָהּ שֶׁל שָׂרָה, שֶׁכָּתוּב וַיְבִאֶהָ יִצְחָק הָאֹהֱלָה וְגוֹ'. מִיָּד שָׂרָה אִמּוֹ נִרְאֲתָה שָׁם. וְלֹא הָיָה רוֹאֶה, רַק יִצְחָק לְבַדּוֹ כְּשֶׁנִּכְנַס לְשָׁם, וְעַל כֵּן וַיִּנָּחֵם יִצְחָק אַחֲרֵי אִמּוֹ. [ס''א מה זה אחרי אמו? אחרי] שֶׁאִמּוֹ נִרְאֲתָה וְהִזְדַּמְּנָה בַּבַּיִת, וְעַל כֵּן לֹא כָתוּב אַחֲרֵי מִיתַת אִמּוֹ, אֶלָּא אַחֲרֵי אִמּוֹ.
(זוהר בראשית קלג, ע"א)

9.רבקה- גלגולה של שרה:

א.נולדה סמוך לפטירתה של שרה:

וַיְהִי אַחֲרֵי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַיֻּגַּד לְאַבְרָהָם לֵאמֹר הִנֵּה יָלְדָה מִלְכָּה גַם הִוא בָּנִים לְנָחוֹר אָחִיךָ:  אֶת עוּץ בְּכֹרוֹ וְאֶת בּוּז אָחִיו וְאֶת קְמוּאֵל אֲבִי אֲרָם:  וְאֶת כֶּשֶׂד וְאֶת חֲזוֹ וְאֶת פִּלְדָּשׁ וְאֶת יִדְלָף וְאֵת בְּתוּאֵל:  וּבְתוּאֵל יָלַד אֶת רִבְקָה שְׁמֹנָה אֵלֶּה יָלְדָה מִלְכָּה לְנָחוֹר אֲחִי אַבְרָהָם:(בראשית כב,כ-כג)

וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ וּבָא הַשָּׁמֶשׁ (קהלת א, ה), אָמַר רַבִּי אַבָּא בַּר כַּהֲנָא וְכִי אֵין אָנוּ יוֹדְעִין שֶׁזָּרַח הַשֶּׁמֶשׁ וּבָא הַשָּׁמֶשׁ, אֶלָא עַד שֶׁלֹא יַשְׁקִיעַ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שִׁמְּשׁוֹ שֶׁל צַדִּיק הוּא מַזְרִיחַ שִׁמְשׁוֹ שֶׁל צַדִּיק חֲבֵרוֹ, יוֹם שֶׁמֵּת רַבִּי עֲקִיבָא נוֹלַד רַבֵּנוּ, וְקָרְאוּ עָלָיו וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ וּבָא הַשָּׁמֶשׁ.... אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן כַּהֲדָא עֶגְלְתָא תְּמִימְתָא. עַד שֶׁלֹא הִשְׁקִיעַ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שִׁמְשָׁהּ שֶׁל שָׂרָה הִזְרִיחַ שִׁמְשָׁהּ שֶׁל רִבְקָה, בַּתְּחִלָּה (בראשית כב, כ): הִנֵּה יָלְדָה מִלְכָּה גַּם הִוא בָּנִים, וְאַחַר כָּךְ וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה מֵאָה שָׁנָה.(ב"ר,נח,א)

ב.רבקה היא ה"עדנה" שעליה דיברה שרה בבשורת לידתו של יצחק:

 עיין (פסוק ס״ז בראשית סימן כ״ד) ויביאה יצחק האוהלה שרה 
ויקח את רבקה ותהי לו לאשה ויאהבה וינחם יצחק "אחרי" אמו • אפשר לפרש הכונה דהנה יצחק הצדיק היה מצער עצמו כל ימיו על דבר זה שאמרה אמו "אחרי בלותי היתה לי עדנה" שנראה מלשון זה שהיתה מסתפקת ח"ו ביכולת ה'
אבל עתה כשראה שרבקה היא שרה אמו [כדאיתא בספרי ח"ן שנשמת שרה נתגלגלה ברבקה] • מעתה ידע שכוונת הפסוק "אחרי בלותי היתה לי עדנה"  הוא כפשוטו ובניחותא, ולא בדרך בתמיה שרוח ר׳ דיבר בה שנשמתה תתגלגל ברבקה • וזהו אחרי בלותי אחר מיתתי תהיה לי עדנה תרגומו עולימו . וזהו וינחם יצחק אחרי אמו, שלא נצטער עוד עבורה  (אבקת רוכל,ליכטנשטיין,פרק י,שאלה קג)

ג.רבקה (וגם יצחק)  - כבר ב"קרבה" של שרה - הן בלידת יצחק והן לאחר פטירתה- רבקה היא ממשיכתה האמיתית:

תחילתו של הפסוק ״אחרי בלותי היתה לי עדנה ואדוני זקן” היא “ותצחק שרה בקרבה”. כבר מתחילת הפסוק מתגלה לנו המשכו של עם ישראל. ותצחק לשון יצחק, בקרבה אותיות רבקה (ע"פ הרבי מלובביץ')

שרה צוחקת ומבינה שגם כאשר תגיע ל"בקברה" (אותיות בקרבה) - יש מי שימשיך אותה- יצחק ורבקה (ענ"ד)

10.פטירתה של שרה ופטירתה של רבקה:

א.פטירת שרה -תיאור ארוך ומפורט:
וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים שְׁנֵי חַיֵּי שָׂרָה: {ב} וַתָּמָת שָׂרָה בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ... (בראשית כג, א-ב)

ב.פטירת רבקה- תיאור אגבי ונסתר:
וַתָּמָת דְּבֹרָה מֵינֶקֶת רִבְקָה וַתִּקָּבֵר מִתַּחַת לְבֵית אֵל תַּחַת הָאַלּוֹן וַיִּקְרָא שְׁמוֹ אַלּוֹן בָּכוּת(בראשית לה,ח)

תחת האלון. בשיפולי מישרא, שהיה מישור מלמעלה בשפוע ההר, והקבורה מלמטה, ומישור של בית אל היו קורין לו (ח) אלון. ואגדה (ב"ר פא, ה.), נתבשר שם באבל שני, שהוגד לו על אמו (ט) שמתה. ואלון בלשון יוני (אבל)[אחר] ולפיכך (ולפי ש)העלימו את יום מותה, שלא יקללו הבריות  כרס שיצא ממנו עשו, אף הכתוב לא פרסמה: (רש"י,שם)


סיכום ביניים:  רבקה (עם יצחק כמובן) ממשיכים את מפעל חייה הרוחני  של שרה גם אחרי מותה הגופני:

דווקא לאחר פטירתה של שרה,כאשר יצחק ורבקה ממשיכים את חייה ועוסקים באותם העניינים שהיא עסקה בהם- תתגלה לעין כל באופן מוחלט שחיי שרה הם חיים אמיתיים ונצחיים. וזו הסיבה לכך שהפרשה העוסקת  בפטירת שרה ובזמן שלאחריה נקראת בשם "חיי שרה" (ליקוטי שיחות חלק טו,ע"מ 145)


סיכום: רבקה- בין מידת החסד למידת הדין

1.רבקה- רק-ריק (דין)+  בה- חסד - שילוב של מידת החסד והגבורה:

ולזה תמצא רמז המדות של האבות, ועשה 'חסד' עם אדוני אברהם הוא מדת חסד לאברהם. ואחר כך בסיפור רבקה כתיב ותאמר גם לגמליך אשאב, הראשי תיבות הוא אגל"א, והוא שם הגבורה מדתו של יצחק, כמו שכתבו המקובלים. והוא שם היוצא מברכת א תה ג בור ל עולם א דני המיוסד על מדת יצחק שהוא מדת הגבורה, ואתה גבור לעולם אדנ"י ראשי תיבות אגל"א, והאריכו המקובלים בזה. על כן בראש השנה שהוא יום הדין, כשהחזן מתחיל המלך היושב כו' בפי ישרים תתרומם כו', אז מהפכים הנוסח ועושים הנוסח בראשי תיבות יצחק ורבקה. ודע כי שם רבקה מורה על ענין הדין, כי אין הדין פירושו לעקר ולשרש, רק פירושו לתת לאיש כדרכיו וכפרי מעלליו, הן טוב הן רע פרי מעלליו יאכל שכר או עונש. זהו שם רבקה, כי אותיות 'רק' מורים על הריקות, ריק אין בו, ואותיות 'בה' מורים על מציאות 'בה', והצירוף של 'רק' ושל 'בה' הוא רבקה. ורמוז בדברי אברהם אבינו ובדברי עבדו זקן ביתו, כי אברהם אבינו אמר 'רק' את בני וגו', ואליעזר אמר 'בה' אדע כי עשית חסד עם אדוני, הרי רמוז מדת יצחק. אחר כך אמר ברוך ה' אלהי אדני אברהם אשר לא עזב 'חסדו' 'ואמתו', היא מדת יעקב כמו שנאמר (מיכה ז, כ), תתן אמת ליעקב חסד לאברהם, כי הוא קו האמצעי מדת אמת, אבל מכריע ומטה כלפי חסד כנודע, זהו שאמר 'חסדו' 'ואמתו':

(ספר השל"ה הקדוש - ספר בראשית - פרשת חיי שרה תורה אור (ב) )

2.רבקה המחברת בין המידות באמהות כפי שיעקב באבות:

נאמר בתוספתא: "הכניסּה לרבקה, ודשה עם אמה" .מדובר בעגלה ערופה לשיטת רש"י, או בפרה אדומה לשיטת תוספות, שנעשתה בה מלאכה, האסורה בבהמה זו. 'רבקה' הוא מתקן המצמיד שתי בהמות זו לזו, ובלשון רש"י בגמרא שם: "שמדביקים שלוש בהמות או ארבע בצוואריהן זו אצל זו". 'רבקה' פירושו חיבור והצמדה...
עוד שנינו: "עושין פסין לביראות, ארבעה דיומדין נראין כשמונה... וביניהן כמלוא שתי רבקות של שלוש שלוש בקר" (עירובין פרק ב משנה א) .על מנת להתיר בשבת שאיבת מים מהבאר שהיא רשות היחיד ולהעלותם לרשות הרבים, היה צורך בארבעה דיומדין – עמודים כפולים, שהמרווח ביניהם לא יעלה על שני צמדים של שלושה בקר. הרי ש'רבקה' עניינה קשר והצמדה.
רבקה אמנו, המתחברת הראשונה לדור הקודם, הקישור שלה לשרה היה באוהל, והחיבור שלה לאברהם היה במידות.
(השמות בתורה/הרב אהרון בורנשטיין, פרשת תולדות ע"מ 66)

סיום: הקשר בין העקידה לבין לידת רבקה

א.מצד יצחק- המעבר לדין רפה, מנשמת נוקבא(שאינה מולידה כנראה כי היא דין) לנשמת דוכרא שיכולה להוליד:
קיים קשר מהותי - לא בהכרח כרונולוגי, בין לידתה של רבקה ובין עקדתו של יצחק. הקשר ביניהם הופך להיות אפשרי אחרי שמידתו של יצחק נעקדה בהר המוריה והוא הפך להיות הצדיק של מידת הדין הרפה. אז הוא יכול להוליד ודווקא עם רבקה שהיא בעלת המידה ההפוכה, מידת החסד, כפי שהתברר לאליעזר, עבדו של אברהם.(סוד מדרש התולדות חלק ו\ הרב יהודה ליאון אשכנזי,פרק חתונה עברית, םיסקה והנה ילדה מלכה גם היא)

ב.מצד רבקה- האפשרות לחבר חסד(אברהם) כם קצת דין(שרה)  התגלתה לראשונה דרך הנסיון של אברהם במעשה העקידה :

רבקה במידותיה ובמעשיה ובאישיותה מהווה חיבור אברהם ויצחק, של חסד ודין ולכן רק לאחר העקידה בה התבררה היכולת לאחד בין חסד(אברהם) ודין(יצחק) נולדה האפשרות שגם רבקה תכלול מדות אלו ולכן גם נבראה בה נשמה חדשה והיא יועדה מרגע זה ליצחק (ענ"ד)

אחרית דבר: דמותה של רבקה ו-ב' של בראשית :
רבקה מחברת את 2 המידות - חסד ודין- בצורה טבעית וללא צורך אפילו בציויי של הקב"ה דרך נסיון ובכך מרוממת את ה-ב של הברכה הפותחת את התורה לגבהים חדשים ואף זוכה לברכה זו בתחילת דרכה, מדרגה אליה הגיע אברהם רק בסוף הנסיון העשירי שלו. רבקה כננס על גבי ענק(אברהם) עולה מעלה בחיבור שלה אל מקור הברכה
(ענ"ד)



___________________________________________________________________

https://www.etzion.org.il/he/download/file/fid/6462


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה