יום חמישי, 4 ביוני 2020

בהעלותך: סודה של המנורה

פתיחה: מהו סוד המנורה- הכלי בו התקשה משה יותר מכל כלי המשכן?

אַתְּ מוֹצֵא שֶׁנִּתְקַשָּׁה משֶׁה בְּמַעֲשֵׂה הַמְּנוֹרָה יוֹתֵר מִכָּל כְּלֵי הַמִּשְׁכָּן, עַד שֶׁהֶרְאָהוּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּאֶצְבַּע. .... וְכֵן בַּמְּנוֹרָה (במדבר ח, ד): וְזֶה מַעֲשֵׂה הַמְּנֹרָה מִקְשָׁה זָהָב, כְּלוֹמַר מַה קָּשָׁה הִיא לַעֲשׂוֹת, שֶׁהַרְבֵּה יָגַע בָּהּ משֶׁה, כֵּיוָן שֶׁנִּתְקַשָּׁה אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְמשֶׁה, טֹל כִּכַּר זָהָב וְהַשְּׁלִיכוֹ לָאוּר וְהוֹצִיאֵהוּ וְהִיא מֵעַצְמָהּ נַעֲשֵׂית, שֶׁנֶּאֱמַר (שמות לז, יז): וְכַפְתֹּרֶיהָ וּפְרָחֶיהָ גְּבִיעֶיהָ וְקָנֶיהָ מִמֶּנָּה הָיוּ, מַכֶּה בַּפַּטִישׁ וּמֵעַצְמָהּ נַעֲשֵׂית, לְכָךְ הוּא אוֹמֵר (שמות כה, לא): מִקְשָׁה תֵּיעָשֶׂה, מָלֵא יו"ד כְּתִיב וְלֹא כְּתִיב תֵּעָשֶׂה, כְּלוֹמַר מֵעַצְמָהּ תֵּיעָשֶׂה. נָטַל משֶׁה אֶת הַכִּכָּר וְהִשְׁלִיכוֹ לָאוּר, אָמַר משֶׁה רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם הֲרֵי כִּכָּר בְּתוֹךְ הָאֵשׁ כְּשֵׁם שֶׁאַתָּה רוֹצֶה כֵּן תֵּעָשֶׂה, מִיָּד יָצְתָה הַמְּנוֹרָה עֲשׂוּיָה כְּתִקּוּנָהּ, לְפִיכָךְ כְּתִיב (במדבר ח, ד): כַּמַּרְאֶה אֲשֶׁר הֶרְאָה ה' אֶת משֶׁה, כֵּן עָשָׂה משֶׁה אֶת הַמְּנוֹרָה, אֵין כְּתִיב כָּאן, אֶלָּא כֵּן עָשָׂה סְתָם, וּמִי עָשָׂה, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, לְפִיכָךְ אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְמשֶׁה, אִם הִזְהַרְתֶּם לִהְיוֹת מַדְלִיקִין לְפָנַי אֲנִי מְשַׁמֵּר אֶת נַפְשׁוֹתֵיכֶם מִכָּל דָּבָר רָע, שֶׁנִּמְשְׁלוּ נְפָשׁוֹת כְּנֵר, שֶׁנֶּאֱמַר (משלי כ, כז): נֵר ה' נִשְׁמַת אָדָם, וְנֶאֱמַר: בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת.

(במדבר רבא, טו,ד)

הקדמה: מעשה המנורה נרמז בפסוקים הפותחים של החומשים


וַיְדַבֵּר יְ-הֹ-וָ-ה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר:  דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת:  וַיַּעַשׂ כֵּן אַהֲרֹן אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה הֶעֱלָה נֵרֹתֶיהָ כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְ-הֹ-וָ-ה אֶת מֹשֶׁה:  וְזֶה מַעֲשֵׂה הַמְּנֹרָה מִקְשָׁה זָהָב עַד יְרֵכָהּ עַד פִּרְחָהּ מִקְשָׁה הִוא כַּמַּרְאֶה אֲשֶׁר הֶרְאָה יְ-הֹ-וָ-ה אֶת מֹשֶׁה כֵּן עָשָׂה אֶת הַמְּנֹרָה


(במדבר ח, א-ד)


בחמשה חומשי תורה נרמזין מעשי המנורה, ספר בראשית מתחיל בפסוק אשר בו שבעה תיבות, נגד שבעה נרות, שמות י"א תיבות נגד י"א כפתורים, ויקרא תשעה תיבות נגד ט' פרחים, במדבר י"ז תיבות נגד גובהה של מנורה שהיא י"ז טפחים ומשהו (ואעפ"י שבמנחות [כח ע"ב] חשיב י"ח טפחים, כיון שטפח האחרון חסר לא נכתבה תיבה נגדו) דברים כ"ב נגד כ"ב גביעים, בעל עקידה בשם מצא כתוב במדרש, הביאו מרן מהרמ"א בספרו תורת העולה. ועי"ש עוד ענינים נפלאים במעשה המנורה רמז לתורה, ע"כ כאשר רצו היונים לבטל התורה מישראל נעשה נס במנורה, ועיין בדרושינו לחנוכה ענינים נפלאים. ונ"ל בסגולה כשהאדם אינו מבין איזה דבר בתורה יאמר פרשת המנורה בתורה ויאירו עיניו, המשכיל יבין:

(ספר אגרא דפרקא - אות קעב )

1.מדוע להעלות ולא להדליק ?

להעלות נר - ולא כתב להדליק נר, כי על ידי ההדלקה למטה שהיא מעשה מצוה עושה רושם למעלה, ומאירה נר רוחני תמיד, כפי שאמרנו למעלה שהמועדים מתקדשים על ידי בית דין של מטה, ואם נכנסו בית דין של מעלה לדין ועברו של מטה החודש מפסיקין... 

מחוץ לפרוכת - ואם היה צריך לאורה, היה מדליק לפנים מהפרוכת, אלא יערוך אותו - אין הכונה שידליק, כי אם שיערוך המצוה בכונה, ובזה מעלה לפני ה' למעלה תמיד, 
על המנורה הטהורה - שבמקדש של מעלה. (אלשיך, ויקרא כד ב)

2.אהרון הכהן והאור הגנוז: מה מיוחד בכך שאהרון לא שינה ?


א.המנורה, החנוכיה  בסדר הל"ו של האור הגנוז: 


הסדר הזה היינו סדר בהעלותך הוא סדר הל"ו בתורה הוא על פי מה שכתב הרוק"ח ז"ל ל"ו פעמים נזכר בתורה לשון 'אור' 'מנורה' 'נרות' והוא על פי מה שכתבתי כמה פעמים במאמרי חנוכה ל"ו נרות תיקנו נגד אור הגנוז והוא נגנז בתורה ושימש לאדם הראשון ל"ו שעות והדברים ארוכים ועל כן סדר הזה של אור המנורה הרמוזה לתורה שנגנז בה האור כי טוב(בראשית א ד) הוא הסדר הל"ו ציינתי למשמרת (ליקוטי מהרצ"א, בעל ה'בני יששכר', פרשת בהעלותך)



ב.בין "ויהי אור" ל- ויהי כן" ל-"ויעש כן": 


 ויעש כן אהרן. להגיד שבחו של  אהרן שלא שנה (ספרי ס):(רש"י,שם)


וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר

וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים יְהִי רָקִיעַ...  וַיְהִי כֵן
וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים יִקָּווּ הַמַּיִם ...וְתֵרָאֶה הַיַּבָּשָׁה וַיְהִי כֵן
וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ ....וַיְהִי כֵן
וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם ... וַיְהִי כֵן
וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים תּוֹצֵא הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה ...וַיְהִי כֵן
וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת כָּל עֵשֶׂב זֹרֵעַ זֶרַע... וַיְהִי כֵן
(בראשית א, ג-כט)

 לֹא כֵן הָרְשָׁעִים כִּי אִם כַּמֹּץ אֲשֶׁר תִּדְּפֶנּוּ רוּחַ: עַל כֵּן לֹא יָקֻמוּ רְשָׁעִים בַּמִּשְׁפָּט וְחַטָּאִים בַּעֲדַת צַדִּיקִים(תהילים א,ד-ה)


השאלות: (ג-ה) מה היה האור שנברא ביום הראשון. אם הם המאורות הלא נבראו ברביעי. ולמה קראם פה אור ושם מאורות, ולמה אמר יהי אור ולא אמר ויהי כן כמו בכ"מ...


...דעת חז"ל שלכן לא אמר ויהי כן, מפני שאור הזה לא נתקיים רק עד יום רביעי ואח"כ נגנז, כי הי' קרוב לשרשו שבא מאור השכליים והיו מצד אחד אור מוחש ומצד אחד אור שכלי שבו ישמש לעת"ל כמ"ש קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה' עליך זרח, וע"כ אמרו שראה הקב"ה שיהיו רשעים בעולם וגנזו לצדיקים לעת"ל...

וז"ש במדרש שוח"ט אמר הקב"ה אני אמרתי יהי כן והרשעים אומרים "לא כן" חייכם על כן לא יקומו רשעים במשפט, ר"ל שהקב"ה רצה שאור הגנוז יתקיים וישמש תמיד ואז לא היה כותב ויהי אור רק ויהי כן שמורה על הקיום, וז"ש אני אמרתי יהי כן, אבל ע"י שראה מעשי הרשעים הוכרח לגנוז האור ולא כתב ויהי כן, וז"ש והרשעים אומרים לא כן ועי"ז יהיו נדונים באור הזה לעתיד לבא, כמ"ש שהרשעים נדונים בה, שאם היה האור מתמיד במציאות היו יכולים לסבלו, וז"ש על כן לא יקומו רשעים במשפט:
(מלבי"ם ,שם)

...להוריד אור השכינה ואור הנבואה והתורה וההשכלה מלמעלה היה צריך להקדים אור של מטה, שהוא אור המנורה, שבעת העלה אהרן את שבעת נרות המנורה בקדש בהיכל ירד אור הגנוז בשבעת קני מנורה אשר למעלה בקדש, שימלא את הבית באור השכינה ואור החכמה ונבואה, והיא אורה הקיימת לעולם, גם בזמן שאין בית המקדש קיים, אם ימצא איש שימלא את לבו אורה ויאיר מחשכי נפשו על ידי אור התורה והנבואה, אז עליו יזרח כבוד ה' וקרנים מידו לו מן המנורה הטהורה אשר ראה זכריה במראה, שהיא נמצאת גם בעת החורבן... (מלבי"ם, תורה אור, במדבר ח,ב)



ג.אהרון תיקן את הרשעים ולא "שינה" את האור הגנוז אלא שימר אותו בעולם על 'אש קטנה' :

אבל אהרון מדליק נרות במנורה כנגד האור שנגנז וחושף את האור הראשון וז"ש "ויעש כן אהרון" מגיד שבחו שלא שינה,כמו הרשעים אלא עשה כן והחזיר האור 


(צורבא כיס במדבר פרשת בהעלותך יום א, הרב בן ציון אלגאזי)


3.יתרונה של המנורה על פני קרבנות הנשיאים-תכונת האוניברסליות של הלווים:


"לפי שכשראה אהרון חנוכת הנשיאים חלשה אז דעתו, שלא היה עמהם בחנוכה, לא ולא שבטו. אמר לו הקב"ה: חייך! שלך גדול משלהם, שאתה מדליק ומיטיב את הנרות" (רש"י). 

אמנם מובן שהיה לו לאהרון צער על שלא השתתף בחנוכת המשכן, אך במה מהוה הדלקת הנרות דבר גדול מקרבנות הנשיאים? 
ונראה לומר שהדבר המיוחד בנרות הוא הנס שהיה מתרחש בנר המערבי שלא היה כבה כל היום כולו, שעליו אמרו חז"ל שהוא "עדות לכל באי עולם שהשכינה שורה בישראל". אם כן שונה הנס הזה במהותו מכל הניסים שהיו במקדש, משום שהוא פירסם את שם ה' בעולם כולו, בעוד ששאר הניסים נגעו לישראל בלבד. 

התכונה האוניברסלית היא כשרונם של בני שבט לוי דווקא, משום שאין להם חלק ונחלה בארץ ישראל, והם משום כך שייכים יותר לרוחניות המופשטת, שהיא יותר שייכת לכשרונם הרוחני של אומות העולם, לעומת הכשרון העילאי של הקדושה בארציות, של נוחלי הארץ. אמנם מעלה גדולה היא לנחול את הארץ, אך דווקא מפני עוצמת הקדושה הארצישראלית, מתקשים אומות העולם לינוק ממנה, ונותר שבט לוי היסוד המחבר אותם לשכינה השורה בישראל

(בהעלתך - הדלקת נרות המנורה, סיוון תשע"א,הרב אורי שרקי)

4.הדלקת המנורה- כשרה בזר אע"פ שהיא לכאורה המטרה שלא כמו בשחיטה שגם כשרה בזר אבל היא הכנה להקרבה:


הדלקה לאו עבודה היא ולא והתניא {ויקרא א-ז} ונתנו בני אהרן הכהן אש על המזבח וערכו עצים על האש לימד על הצתת אליתא שלא תהא אלא בכהן כשר ובכלי שרת הצתת אליתא עבודה היא הדלקה לאו עבודה היא

(יומא כד, ע"ב)

בהעלותך - ביומא כ"ד אמרו שהדלקה לאו עבודה, וכשרה בזר, ונראה שלחנוך את המנורה פעם ראשונה צוה את אהרן, ולדורות רק יערוך - ההטבה והסדור. (משך חכמה ,במדבר ח ב)


5. סיבת הדלקה נר מנר:


ויומתק בזה למה הדליקו במקדש נר מנר, עד שהוצרכו לעשות 'פתילות ארוכות,' שזהו כדי לאחד את כל קני להראות ולהורות שאינם דרכים  המנורה ד'קביעי וקיימי,' שונים ושיטות נפרדות בעבודת ה', אלא מקשה אחת היא, ומקבלין דין מדין, 'אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות', שכנסת ישראל מנורת זהב כולה מכף יריכה עד פרחה. ואהרן 'אוהב שלום ורודף שלום' 'גדולה משלהם', לאחד את קרבנותיהם של כל השבטים ע"י נשיאיהם, שנצטווה אהרן לברך את עמו ישראל באהבה, ברכנו אבינו כולנו כאחד.

(הרב רובין, חב"ד)


6.סודו של הנר המערבי- נצח ישראל :


א.נר מערבי לא כבה:

הנר הפונה לפרוכת קודש הקדשים במערב וממנו מדליקים את שאר נרות המנורה.(ע"פ אתר מכון המקדש)


אמר רבי חנניה סגן הכהנים אני שמשתי במקדש ומעשה נסים היו במנורה, משהיו מדליקין אותה בראש השנה לא היתה מתכבה עד שנה אחרת, ואמרו רבותינו כל חצר שבירושלים היתה משתמשת לאורה שלמנורה. (מדרש הגדול, ויקרא כד ב)
להעלת - חסר וי"ו, לומר שוי"ו נרות מכבין אותם, אבל נר מערבי דולק לעולם. למאור להעלות - בגימטריא חצי לוג שמן לנר. נר תמיד - בגימטריא בשבת. (בעל הטורים, שמות כז כ)


ב.מטרת הנרות- לא להאיר אלא להעיד על נצח ישראל:

מתיב רב ששת {ויקרא כד-ג} מחוץ לפרוכת העדות יערוך וכי לאורה הוא צריך והלא כל ארבעים שנה שהלכו בני ישראל במדבר לא הלכו אלא לאורו אלא עדות היא לבאי עולם שהשכינה שורה בישראל מאי עדות אמר רב זו נר מערבי שנותן בה שמן כמדת חברותיה וממנה היה מדליק ובה היה מסיים (שבת כב, ע"ב)

ג.נר המערבי כבה כשמת שמעון הצדיק: ובה היה מסיים. הטבת הנרות שדלק כל היום ואינו מטיבו עד הערב ומשנה זו בת''כ שנויה וסבירא ליה דמזרח ומערב מונחין והכי תניא לעיל מיניה להעלות נר תמיד שתהא נר מערבי תמיד שממנו יהא מתחיל ובו יהא מסיים ומדלא כתיב להעלות נרות ש''מ הוקבע נר אחד להתחיל בו בכל יום וזהו נר מערבי השני של מזרח והכי תנן (תמיד לג.) נכנס ומצא נרות מזרחים דולקות מדשן המזרחי ומניח את המערבי דולק שממנו מדליק את המנורה בין הערבים מצאו שכבה כגון משמת שמעון הצדיק מדליקו ממזבח העולה(רש"י,שבת כב,ע"ב)

ד.כבה נר המערבי- כשמת אור החיים:

שלושה חדשים לאחר שובו של הבעש"ט נפטר רבי חיים בן עטר בירושלים בערב שבת, ט"ו בתמוז תק"ג. קבלה בידי הספרדים, כי רבי חיים אבולעפיה, לאחר שסיים באותו יום את תפילתו השעין כמחצית השעה את ראשו על השולחן, אחר כך קם על רגליו ואמר: רבי חיים בן עטר נסתלק, לויתי אותו עד שערי גן העדן.
בשבת הבאה, פרשת פנחס, לאחר שנטל הבעש"ט את ידיו לסעודה שלישית, אכל כזית חלה ואמר: כבה הנר המערבי.
כל דבורו של הבעש"ט ביום השבת היה בלשון הקודש ובמלים ספורות בלבד, ומשום כך נהגו תלמידיו לשאול אותו במוצאי שבת לפשר הדברים שהשמיע. הוא הסביר להם הפעם, כי רבי חיים בן עטר נסתלק לעולמו. מערבי הוא הכינוי בו מכנים את יהודי מרוקו, המתגוררים במערב הקצוני. מששאלוהו מנין לו זאת, ענה: יש בנטילת ידים כונה אחת, שנתגלתה רק לאדם אחד, כל ימי השתדלתי להשיגה ולשוא, כי היא היתה ברשותו של רבי חיים בן עטר. היום לאחר שנטלתי את ידי נתגלתה לי פתאום אותה הכונה, מכאן אני יודע שבעל "אור החיים" איננו כבר בחיים.

(מרקוס אהרון, שינפלד מ., החסידות, תל אביב, תש"ד, עמ' 316)




7.המנורה כנגד התורה:


א.ארון- תורה שבכתב, מנורה- תורה שבע"פ:

דיש לדעת דאור התורה שהוא תכלית המשכן ועיקר המשרה שכונה בישראל. בא בשפע ע"י אמצעות שני כלי קודש. היינו הארון והמנורה. ונשתנו פעולותיהם. הארון בא ליעוד הדברות שבכתב וגם לצווי בקבלה בע"פ וכמש"כ לעיל כ"ה כ"ב. ועדיין אין בזה כח הפלפול והחידוש שיהא אדם יכול לחדש מעצמו דבר הלכה שאינו מקובל. ולזה הכח הנפלא שנקרא תלמוד ניתן כח המנורה אשר נכלל בו שבע חכמות וכל כחות הנדרש לפלפולה ש"ת. וכ"ז נכלל בכפתורים ופרחים. עד דאי' בב"ר פצ"א ר' טרפון בשעה שהיה שומע דבר מתוקן היה אומר כפתור ופרח. ושיח רבן של ישראל ללמדנו בא שמה שתלמיד ותיק מחדש דבר טוב הוא ע"י כח שנרמז בכו"פ של המנורה. וע"כ בבית שני שרבו ישיבות והעמידו תלמידים הרבה להויות דאביי ורבא שהוא התלמוד מש"ה נתחזק כח המנורה ע"י נס דחנוכה. וע"ע להלן ל"ט ל"ז שהראיתי לדעת שמרומז ג"ז בתורה. והיינו דאי' בברכות דנ"ז הרואה שמן זית בחלום יצפה למאור תורה שנא' ויקחו אליך שמן זית וגו


(העמק דבר על שמות פרק כז פסוק כ )

ב.הנר האמצעי כנגד משה רבנו עמוד התורה:

על פי המבואר בספרים הקדושים הטעם שצוה הקב"ה להדליק את הנרות אל מול פני הנר האמצעי, כי שבעה קני המנורה מכוונים כנגד שבעה הרועים:  אברהם, יצחק, יעקב, משה, אהרן, יוסף, דוד.נמצא לפי זה כי הנר האמצעי שהוא גוף המנורה, בהיותו הנר הרביעי הרי הוא מכוון כנגד משה רבינו שהיה גדול מכל שבעה הרועים, כי זכה להיות שליחו של הקב"ה למסור את התורה לישראל, זאת ועוד שהיה אדון כל הנביאים כמו
שכתוב )דברים לד-י(: "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה אשר ידעו ה' פנים אל פנים", לכן: "אל מול
פני המנורה יאירו שבעת הנרות", להורות כי משה רבינו גדול מכולם.(שבילי פנחס, פרשת בהעלותך , שנת תשע"ז)

ג.ששה נרות כנגד שישה סדרי משנה:

ששת הנרות הם כנגד ששה סדרים בתורה שבעל פה הנר האמצעי הוא כנגד: "תורה חדשה מאתי תצא" (שבילי פנחס, פרשת בהעלותך , שנת תשע"ה)


8.איסור עשיית מנורה:

דמות צורות לבנה היו לו לרבן גמליאל בטבלא ובכותל בעלייתו שבהן מראה את ההדיוטות ואומר הכזה ראית או כזה: גמ' ומי שרי והכתיב {שמות כ-כג} לא תעשון אתי לא תעשון כדמות שמשיי אמר אביי לא אסרה תורה אלא שמשין שאפשר לעשות כמותן כדתניא לא יעשה אדם בית תבנית היכל אכסדרה תבנית אולם חצר כנגד עזרה שלחן כנגד שלחן מנורה כנגד מנורה אבל עושה של חמשה ושל ששה ושל שמונה ושל שבעה לא יעשה אפי' של שאר מיני מתכות רבי יוסי בר יהודה אומר אף של עץ לא יעשה כדרך שעשו מלכי בית חשמונאי אמרו לו משם ראייה שפודין של ברזל היו וחיפום בבעץ העשירו עשאום של כסף חזרו העשירו עשאום של זהב (ראש השנה כד,ע"א-ע"ב)



לא יעשה בית, תבנית היכל כשיעור גבהו וארכו ורחבו. אכסדרה, תבנית אולם. חצר, תבנית עזרה. שלחן, תבנית שלחן. מנורה, תבנית מנורה. אבל עושה של חמשה קנים או של ששה או שמנה, אבל של שבעה לא יעשה אפילו משאר מיני מתכות, ואפילו בלא גביעים וכפתורים ופרחים, ואפילו אינה גבוהה י"ח טפחים:


(שו"ע יורה דעה - סימן קמא סעיף ח)



9.כמה מנורות היו במקדש?


א.שבע הנרות של משה- שבעת העממים ו-70 הנרות של שלמה כנגד 70 אומות העולם:


בהעלותך את הנרות וגו', למה שבעה נרות, כנגד שבעה כוכבי לכת חנכ"ל שצ"ם (שבתאי, צדק, מאדים, חמה, נוגה, כוכב, לבנה, דבר אחר כנגד שבעת ימי בראשית. דבר אחר למה עשה משה שבעה נרות ושלמה שבעים נרות, אלא משה עקר שבעה אומות מלפני ישראל, אבל שלמה היה מושל על שבעים אומות, שנאמר ושלמה היה מושל בכל הממלכות. אמר הקב"ה בעולם הזה אף על פי שהיה במשכן אורה לכבודי הנרות היו דולקים לתוכו, אף לעתיד לבא אף על פי שאני ממלא ירושלים מכבודי, שנאמר קומי אורי כי בא אורך וגו', אני מדליק לתוכה נרות. (ילקוט שמעוני,במדבר פרק ח, תשיט)



עשר מנורות עשה שלמה, ולא היו מדליקין אלא בשל משה, שנאמר מנורת הזהב ונרותיה לבער בערב. רבי אלעזר בן שמוע אומר על כולם היו מסדרין, שנאמר את השולחנות ועליהם לחם הפנים, ובכולן היו מדליקין, שנאמר את המנורות ונרותיהם לבערם כמשפט לפני הדביר זהב סגור... (מנחות  צח ב)

ויעש את מנורת הזהב עשר כנגד עשרת הדברות, וכל מנורה היו בה שבעה נרות הרי שבעים כנגד שבעים אומות שכל זמן שהנרות דולקות היו מתכבשים ומיום שכבו הנרות נתגברו. (ילקוט שמעוני מלכים א רמז קפה)

ב.כמה מנורות ששימשו להדלקה היו בכל ההסטוריה ?


יש בפרשה זו ד' פעמים מנורה ב' מלאים ו-ב' חסרים וי"ל דהנה המנורה שעשה משה היתה קיימת בבית ראשון כמו שנאמר במנחות צח ע"ב ובשעת החורבן נטלוהו כשדיים לבבל כמפורש בסוף ירמיה ומסתמא החזירוהו כשבנו בית שני כמובאר בעזרא שהחזירו את כל כלי ביהמ״ק שהורידו לבבל והי׳ קיים עד ימי יונים

שאז כנראה טמאוהו והשתמשו בו ונפסל מהקרבה כמ״ש בע״ז נ״ב ב׳ גבי מזבח, ולכן כשנצחו בית חשמונאי עשו מנורה חדשה כמ״ש במנחות כ״ח ב׳ שבית חשמונאי עשו מנורה משפודין של מתכת (שכשר בדיעבד) ,העשירו עשאום של כסף חזרו והעשירו עשאום של זהב וזה נשאר עד חורבן בית שני נמצא שישראל
עשו ד׳ מנורות שנים של זהב כדין ושנים  שכשרין רק בדיעבד וי״ל דכנגדן כתיב ד״פ מנורה  שנים מלאים ושנים חסרין 


(טעמא דקרא, הרב קנייבסקי שליט"א,פרשת בהעלותך)


10. לאן נעלמה המנורה?


א.חשיבות המנורה שלא הסכימו למוסרה ליהודי מומר:

יוֹסֵף מְשִׁיתָא, בְּשָׁעָה שֶׁבִּקְּשׁוּ שׂוֹנְאִים לְהִכָּנֵס לְהַר הַבַּיִת אָמְרוּ יִכָּנֵס מֵהֶם וּבָהֶם תְּחִלָּה, אֲמָרִין לֵיהּ עוּל וּמַה דְּאַתְּ מַפִּיק דִּידָךְ, נִכְנַס וְהוֹצִיא מְנוֹרָה שֶׁל זָהָב, אָמְרוּ לוֹ אֵין דַּרְכּוֹ שֶׁל הֶדְיוֹט לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בָּזוֹ, אֶלָּא עוּל זְמַן תִּנְיָנוּת וּמַה דְּאַתְּ מַפִּיק דִּידָךְ, וְלֹא קִבֵּל עָלָיו.
אָמַר רַבִּי פִּינְחָס נָתְנוּ לוֹ מֶכֶס שָׁלשׁ שָׁנִים, וְלֹא קִבֵּל עָלָיו, אָמַר לֹא דַּיִּי שֶׁהִכְעַסְתִּי לֵאלֹהַי פַּעַם אַחַת אֶלָּא שֶׁאַכְעִיסֶנּוּ פַּעַם שְׁנִיָּה. מֶה עָשׂוּ לוֹ נָתְנוּ אוֹתוֹ בַּחֲמוֹר שֶׁל חָרָשִׁים וְהָיוּ מְנַסְּרִים בּוֹ, הָיָה מְצַוֵּחַ וְאוֹמֵר וַוי אוֹי אוֹי שֶׁהִכְעַסְתִּי לְבוֹרְאִי(בראשית רבא, סה,כב)

ב.עדות על כלי המקדש באוצרות רומא:

אמר ר' אלעזר בר' יוסי אני ראיתיה ברומי והיו עליה כמה טיפי דמים של פר ושעיר של יום הכפורים (יומא נז,ע"א)

אני ראיתיה ברומי. במסכת מעילה (דף יז:) גבי בן תלמיון נעשה נס לר' אלעזר ברבי יוסי שריפא את בת מלך רומי שנכנס שד בגופה ששמו בן תלמיון והכניסוהו לאוצר המלך ליטול כל מה שירצה ולא היה חפץ אלא ליטול משם איגרות שכתבו גזירות שגזרו על ישראל ומצאם וקרעם ושם ראה כלי בית המקדש באוצר:(רש"י,שם)


ג.המנורה לא נגנזה:

חמשה דברים העשויין וגנוזין. אלו הן. אהל מועד וכלים שבו. ארון ושברי לוחות [שבו]. צנצנת המן. וצלוחית של שמן המשחה. והמטה. ומקלו של אהרן שקדיה ופרחיה. ובגדי כהונה ובגדי כהן משיח. אבל מכתשת של בית אבטינס שלחן ומנורה ופרוכת וציץ עדיין מונחין ברומי 

(מסכתות קטנות מסכת אבות דרבי נתן נוסחא א פרק מא)


ד.יש הסוברים שהמנורה אינה במרתפי הותיקן:

יש מקורות שהמנורה כלל לא גלתה לרומי עם חורבן בית שני אלא נגנזה.על שער טיטוס יש צורה של מנורה ...כמה פקפוקים בדבר: הראשון שבהם הוא צורת דרקונים המגולפים בסיס המנורה ואף כי דנו בזה א יש בזה איסור ממש, אך מסתבר שבבית המקדשלא עשו ציורי חית על בסיס המנורה.
הרמב"ם קובע כי למנורה היו שלוש רגלים.רש"י מזכיר גם בסיס וגם שלוש רגלים.למנורה שבשער טיטוס יש בסיס אבל אין לו רגליים.... (אלף דור,הרב ירוחם הורוביץ, חלק א ע"מ 388)

ה.סברתו של הרב הרצוג שהמנורה בכל זאת הורדה לרומי:

ההכרח יאלצני להניח הנחה שכנראה קרה אסון בדרך מארץ ישראל לאיטליא ונשבר ונקצץ ונפל לים החלק התחתי של המנורה והאמנים של טיטוס עשו שיחזור מהתושבת ועשו עליה צורות דרקון סמל האור (האלילי) כמתכונת המנורות שבהיכלי האלילים (,ספר הזיכרון לשמואל קלמן מירסקי, דברי הרב יצחק אייזק הלוי הרצוג ז"ל)



11.גלגולו של סמל המדינה:

עיצבו את הסמל האחים גבריאל ומקסים שמיר, והוא נבחר מבין הצעות רבות שהוגשו לוועדת הסמל והדגל שהקימה מועצת המדינה הזמנית. ..

...הצעתם המקורית של האחים שמיר כללה מגן שבמרכזו מנורת שבעת הקנים בעיצוב סכמטי מודרני. בהצעתם, שבעת הכוכבים של הרצל מסודרים מעל המנורה בשורה, ומשני עבריה ענפי זית.

ייתכן שמעצבי הסמל, האחים שמיר, הושפעו מקטע בנבואת הנביא זכריה שבה מראה המלאך לנביא "מנורת זהב כולה וגֻלּה על ראשה ושבעה נרותיה עליה... ושנים זיתים עליה אחד מימין הגֻלּה ואחד על שמאלה". האחים שמיר עצמם לא הזכירו את הקטע מספר זכריה כהשראה לעיצוב, אף על-פי שהסבירו בפירוט את עבודתם בריאיון שנתנו לעיתון מעריב ב-18 בפברואר 1949.[3] לפיכך, אין לדעת אם מדובר בצירוף מקרים, או בדמיון מכוון.

הוועדה החליטה כי הצעתם של האחים שמיר תשמש בסיס לסמל המדינה, אולם דרשו לערוך בה שינויים. לדברי האחים שמיר, הם עצמם רצו במנורה בעיצוב מודרני, אולם העיצוב הזה לא נראה הולם בעיני חברי הוועדה, ובהם בבה אידלסון שעמדה בראשה, והם העדיפו את העיצוב המופיע בתבליט שער טיטוס.התבליט מתאר תהלוכה של עבדים וחיילים השבים לרומא לאחר ניצחון הרומאים על היהודים במרד הגדול והחרבת בית המקדש השני בירושלים בשנת 70 לספירה. השימוש בתבליט הרומי נועד לסמל את חזרת המנורה למקומה המקורי. השימוש בענפי זית מצא חן בעיני חברי הוועדה, והועדף על פני השימוש בסמלי הלולב, האתרוג והשופר, שכן הם ביקשו להימנע משימוש בסמלים בעלי אופי דתי מובהק. הוספת ענפי הזית כסמל לשלום נראתה עדיפה על-פני השימוש במוטו "שלום על ישראל", אולם בכל זאת, ביקשה הוועדה להוסיף את השם "ישראל" בעברית מתחת למנורה. שבעת הכוכבים של הרצל הושמטו בסופו של דבר מהעיצוב הסופי.


(אליבא דויקיפדיה, ערך "סמל מדינת ישראל")



סיום: מדוע התקשה משה במעשה המנורה- סוד המנורה:

א.המנורה שייכת לשער החמישים:

וידוע שהמנורה הוא נ' שערי בינה ולכן היה במנורה כ"ב גביעים וי"א כפתורים וט' פרחים, הרי מ"ב כנגד שם מ"ב, וז' קנים הרי מ"ט שערי בינה, והגוף של מנורה הוא שער נ' וזה שנתקשה בה משה (אדרת אליהו לגר"א, ראש פרשת דברים)

ב.המנורה- למעלה מן העולם:שלשה דברים היו קשים למשה וכו'... כי המנורה מפני שמדריגתה כמו שידוע בסוד המנורה שהיא למעלה מן העולם, וזה ידוע ממה שהיתה המנורה מקשה, לפי שהיא מעולם האחדות לגמרי, לכך היה מקשה, שכל גופה אחת, ולפיכך נרמז בלשון מקשה כמה היתה קשה המנורה, ומפני זה לא היה יכול להשיג בהשגת הנבואה דבר זה, עד שהיה צריך להראות לו באצבע ולסייע לו... (חידושי אגדות מנחות כט א)



ג.שייכת לנצח שלאחר החיים:
...והשכר הרוחני לעולם הבא הנרמז במנורה, שהנר רומז לנשמה, ואמר תיעשה-מאליה, ושלהבת עולה מאליה, כי בלי מניעת חטאים הנפש עולה מטבעה למקורה, ובעולם הבא עיקר השכר, על כן היא מימין, והוא קשה לצייר מכל, וזהו שנתקשה משה במעשה המנורה... (כלי יקר, שמות כה לא)


ד.המנורה מייצגת את נוקדת האחדות של עם ישראל ולכן נתקשה בזה משה במיוחד לאחר חטא העגל:

לכאורה, תמוהים דברים אלה של חז"ל. הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו הוא הרב ומשה רבנו בחיר האדם הוא התלמיד; ובכל זאת מתקשה כאן משה לתפוס את מעשה המנורה!
אלא - המשיך האדמו"ר בהרמת קול - עניין זה אין להבינו כפשוטו. על המנורה נאמר, שהיתה "מקשה אחת זהב טהור", כדי לסמל את האחדות השלמה של כל חלקי העם: "עד ירכה" - האנשים הפשוטים, הניצבים בתחתית סולם המעמדות; "עד פרחה" - הגדולים והחשובים שבעם. על משה הוטלה איפוא המשימה הכבירה לאחד את כל חלקי העם לחטיבה אחת ובכך התקשה גם בחיר האומה, עד שזכה לסיעתא דשמיא. ואף עתה, סיים האדמו"ר, מוכל להגיע לאחדות ישראל, אם יערה עלינו ד' רוח ממרום, שתבטל את יצר הפלגנות השרוי בתוכנו . . .


(מאמר, "מדוע התקשה משה במעשה המנורה?", אתר כיפה)


אחרית דבר: המנורה וסודו של עם ישראל


*סוד נצחיותו של עם ישראל הוא באחדותו, בין כשהיא גלויה ובין כשהיא לא, כששנאת חינם יוקדת אז עם ישראל מתפזר בעולם וגולה כדי לחזור ולהתאחד אח"כ מחדש


*המנורה מייצגת את האחדות שבאה ע"י השלום והרי ידוע הכלל- "נר ביתו ונר חנוכה, נר ביתו עדיף, משום שלום בית"(שבת כה)


*לכן המנורה שהיא מקשה אחת כמו עם ישראל, גם כאשר כבים חלק מהנרות - הנר המערבי - שמכוון כנגד משה רבנו והתורה- לעולם לא כבה


*המנורה מכוונת כנגד תורה שבע"פ ולכן היוונים ודווקא הם טימאו אותה אבל לא  בזו אותה כי ניסו לפוגע בצד הרוחני של עם ישראל אבל לא להשמידו פיזית


*ההדלקה מנר לנר במנורה מעידה על הערבות בין אחד לשני


*האור הגנוז הוא נקודת האחדות הגנוזה בכל חלקי העם אבל המציאות של הרשע מסתירה אותה ביום יום ולכן הקב"ה גנז את האור עד לזמן המתאים. אהרון הכהן שהוא אוהב שלום ורודף שלום הוא כמובן הדמות שמייצגת את העלאת האור הגנוז והפצתו.

*המנורה מביאה לידי ביטוי את תכונת האוניברסליות של הלויים ומרמזת כנראה על החיבור העתידי גם בין עם ישראל לאומות העולם


*הפיכת המנורה לסמל המדינה שמייצג את כלל ישראל היא סגירת מעגל והחזרת המנורה להיות מייצגת את אחדות העם


*משה רבנו משליך את מנורת הזהב אל האש כדי ליצור אותה , להבדיל כמו שעשו עם העגל, כדי להיות נקודת התיקון של העגל שקלקל את האחדות שהיתה במעמד הר סיני !


*האיסור לעשות מנורה כדוגמת זו שבמקדש היא אולי כנגד לא להביא להחזרת המקדש בצורה מלאכותית אלא רק אחרי שבאמת יבנה תהיה המנורה שוב נקודת החיבור והאחדות



(ענ"ד)

















________________________________________________________________


https://www.ybz.org.il/_Uploads/dbsAttachedFiles/Article_98.1.pdf


https://www.kipa.co.il/%D7%94%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%95%D7%99%D7%9C%D7%93%D7%99%D7%9D/%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94-%D7%9C%D7%99%D7%9C%D7%93%D7%99%D7%9D/%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%A2-%D7%94%D7%AA%D7%A7%D7%A9%D7%94-%D7%9E%D7%A9%D7%94-%D7%91%D7%9E%D7%A2%D7%A9%D7%94-%D7%94%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%A8%D7%94/



https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=11310


https://www.mayim.org.il/wp-content/uploads/2016/12/Truma_71.pdf


http://beinenu.com/system/files/alonim/25_22_23_73.pdf?download=1


https://www.kipa.co.il/%D7%94%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%95%D7%99%D7%9C%D7%93%D7%99%D7%9D/%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94-%D7%9C%D7%99%D7%9C%D7%93%D7%99%D7%9D/%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%A2-%D7%94%D7%AA%D7%A7%D7%A9%D7%94-%D7%9E%D7%A9%D7%94-%D7%91%D7%9E%D7%A2%D7%A9%D7%94-%D7%94%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%A8%D7%94/



הרב פרדימן: כנגד 7 הרועים ובמרכז משה רבנו- ששקול כנגד כל עם ישראל וגם בכוכבים כנגד החמה שמשה שקול לחמה


http://www.capitalchabad.com/media/pdf/285/hFoU2850448.pdf


נצחיות נר מערבי:

  משמת שמעון הצדיק מצאו שכבה (שבת דף כ"ב)



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה