פתיחה: מדוע דווקא י''ד שח''ט ד''ם מצריכים נטילה?
האוכל דבר שיש עליו רטיבות מים, (שלא בתוך הסעודה), או משאר משקין צוננין, (שהם: יין, דבש דבורים, שמן זית, וחלב, טל, דם ומים), ולא ניגב, ויש בדבר רטיבות שהיא טופח על מנת להטפיח, וכן אם מטביל לתוך משקה, צריך ליטול ידיו בלי ברכה. ורמז לדבר: שבולת שטפתני, ראשי תיבות: שמע, טיבולו במשקה, פת, תפלה, נטילת ידים, שכל אלו צריכים נטילת ידים. אבל לא יברך על נטילת ידים, כיון שיש פוסקים שסוברים שאין צריך נטילה. ואף על פי שלהלכה חייב ליטול ידיו, מכל מקום לא יברך על הנטילה, דספק ברכות להקל. (ילקוט יוסף, חלק ג' על הלכות ברכת המזון וברכות, סימן קנח ב', הערה א, עמוד כז).
אם אוכל דבר שטיבולו באחד משבעה משקין שסימנם י''ד שח''ט ד''ם (דהיינו יין דבש שמן חלב טל דם מים) ולא נתנגב ואפילו אין ידיו נוגעות במקום המשקה צריך נטילה בלא ברכה (שולחן ערוך אורח חיים,קנח,ד)
י"ד שח"ט ד"ם הם ראשי תיבות לשבעת המשקין המכשירין אוכלים לקבל טומאה.
א.ברכת השפע:
ברכת יצחק ליעקב כשחשב שהוא עומד למות:
וְיִתֶּן לְךָ הָאֱלֹהִים מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ וְרֹב דָּגָן וְתִירֹשׁ(שם,כז,כח)
1.מדוע התחיל יצחק את ברכתו בוו החיבור?
ויתן לך. יתן ויחזור ויתן (רש"י,שם)
הברכה המושלמת היא זו המדברת על שפע שהוא חוזר ונשנה ולא חד פעמי וע"כ מעבר לשפע הגשמי יצחק מברך את יעקב בהשנות השפע והתמדתו ועל כן מתחיל בוו החיבור לומר שהדבר יחזור שוב ושוב ושוב (ענ"ד)
2.ברך אותיות הכפל:
...והנה האות ב ...שמניינה שתיים והוא הכפול שביחידות...והר כפול המאות...והכ' הוא הכפול שבעשרות (ליקוטי תורה מהגר"א,ממעתיקי וולוז'ין)
3.מה הברכה המיוחדת המצויה דווקא בטל?
תנא בטל וברוחות לא חייבו חכמים להזכיר ואם בא להזכיר מזכיר מ''ט א''ר חנינא לפי שאין נעצרין (תענית ב,ע"ב)
4.שירת משה לב"י בסוף ימיו:כוללת את כל המשקים
יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי ...וַיֵּנִקֵהוּ דְבַשׁ מִסֶּלַע וְשֶׁמֶן מֵחַלְמִישׁ צוּר...חֶמְאַת בָּקָר וַחֲלֵב צֹאן עִם חֵלֶב כָּרִים וְאֵילִים בְּנֵי בָשָׁן וְעַתּוּדִים עִם חֵלֶב כִּלְיוֹת חִטָּה וְדַם עֵנָב תִּשְׁתֶּה חָמֶר:(דברים לב א-יד)
ב.מוסיף הולך:
וַיִּגְדַּל הָאִישׁ וַיֵּלֶךְ הָלוֹךְ וְגָדֵל עַד כִּי גָדַל מְאֹד(שם,כו,יג)
מה באה הוראת המילים המיותרות לכאורה "הָלוֹךְ וְגָדֵל" ללמד?
...למדך שלא טוב לו לאדם שיעלה במהירות מלמטה למעלה,אלא הכי טוב לאדם שיעלה בשלבים,לאט לאט,כי כך היא הדרך הנכונה והבטוה ביותר לאדם שלא ימעד ויפול חלילה (הגר"ע,אוצרות סופרים, אות כ"ו)
הלכה:
כמה נרות מדליק בלילה הראשון מדליק אחד מכאן ואילך מוסיף והולך אחד בכל לילה עד שבליל האחרון יהיו שמנה ואפילו אם רבים בני הבית לא ידליקו יותר. הגה: ויש אומרים דכל אחד מבני הבית ידליק (רמב''ם) וכן המנהג פשוט ויזהרו ליתן כל אחד ואחד נרותיו במקום מיוחד כדי שיהא היכר כמה נרות מדליקין (מהר''א מפראג):(שו"ע,או"ח,תרעא,ב)
סיום: נוזלים המשפיעים על כל חלקי ההוויה ומייצגים נצחיות מתמדת
כנגד 5 דרגות ההויה: דומם,צומח,חי,מדבר,ישראל:
יין -נוזל הבא מן הצומח אך מייצג את הקדושה ובמיוחד זו של ישראל שמקדשים על היין
דבש -בא מן הצומח בשיתוף עם החי(הדבורה)
שמן -בא מן הצומח ומייצג את הבידול( שמן לא מתערבב)
חלב -בא מן החי ומייצג את הנוזל המחיה את החי,מדבר וישראל
טל -מייצג את האינסוף, אהיה כטל לישראל, טל לא מיעצר
דם -באים מן החי ומשפיעים על המדבר וישראל.כל המדברים נצטוו עליהם במיוחד :"שופך דם האדם באדם דמו ישפך"
מים-באים מן הדומם ומשפיעים על כל היסודות(דומם,צומח,חי מדבר ישראל)
(ענ"ד)
האוכל דבר שיש עליו רטיבות מים, (שלא בתוך הסעודה), או משאר משקין צוננין, (שהם: יין, דבש דבורים, שמן זית, וחלב, טל, דם ומים), ולא ניגב, ויש בדבר רטיבות שהיא טופח על מנת להטפיח, וכן אם מטביל לתוך משקה, צריך ליטול ידיו בלי ברכה. ורמז לדבר: שבולת שטפתני, ראשי תיבות: שמע, טיבולו במשקה, פת, תפלה, נטילת ידים, שכל אלו צריכים נטילת ידים. אבל לא יברך על נטילת ידים, כיון שיש פוסקים שסוברים שאין צריך נטילה. ואף על פי שלהלכה חייב ליטול ידיו, מכל מקום לא יברך על הנטילה, דספק ברכות להקל. (ילקוט יוסף, חלק ג' על הלכות ברכת המזון וברכות, סימן קנח ב', הערה א, עמוד כז).
אם אוכל דבר שטיבולו באחד משבעה משקין שסימנם י''ד שח''ט ד''ם (דהיינו יין דבש שמן חלב טל דם מים) ולא נתנגב ואפילו אין ידיו נוגעות במקום המשקה צריך נטילה בלא ברכה (שולחן ערוך אורח חיים,קנח,ד)
י"ד שח"ט ד"ם הם ראשי תיבות לשבעת המשקין המכשירין אוכלים לקבל טומאה.
א.ברכת השפע:
ברכת יצחק ליעקב כשחשב שהוא עומד למות:
וְיִתֶּן לְךָ הָאֱלֹהִים מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ וְרֹב דָּגָן וְתִירֹשׁ(שם,כז,כח)
1.מדוע התחיל יצחק את ברכתו בוו החיבור?
ויתן לך. יתן ויחזור ויתן (רש"י,שם)
הברכה המושלמת היא זו המדברת על שפע שהוא חוזר ונשנה ולא חד פעמי וע"כ מעבר לשפע הגשמי יצחק מברך את יעקב בהשנות השפע והתמדתו ועל כן מתחיל בוו החיבור לומר שהדבר יחזור שוב ושוב ושוב (ענ"ד)
2.ברך אותיות הכפל:
...והנה האות ב ...שמניינה שתיים והוא הכפול שביחידות...והר כפול המאות...והכ' הוא הכפול שבעשרות (ליקוטי תורה מהגר"א,ממעתיקי וולוז'ין)
3.מה הברכה המיוחדת המצויה דווקא בטל?
תנא בטל וברוחות לא חייבו חכמים להזכיר ואם בא להזכיר מזכיר מ''ט א''ר חנינא לפי שאין נעצרין (תענית ב,ע"ב)
4.שירת משה לב"י בסוף ימיו:כוללת את כל המשקים
יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי ...וַיֵּנִקֵהוּ דְבַשׁ מִסֶּלַע וְשֶׁמֶן מֵחַלְמִישׁ צוּר...חֶמְאַת בָּקָר וַחֲלֵב צֹאן עִם חֵלֶב כָּרִים וְאֵילִים בְּנֵי בָשָׁן וְעַתּוּדִים עִם חֵלֶב כִּלְיוֹת חִטָּה וְדַם עֵנָב תִּשְׁתֶּה חָמֶר:(דברים לב א-יד)
ב.מוסיף הולך:
וַיִּגְדַּל הָאִישׁ וַיֵּלֶךְ הָלוֹךְ וְגָדֵל עַד כִּי גָדַל מְאֹד(שם,כו,יג)
מה באה הוראת המילים המיותרות לכאורה "הָלוֹךְ וְגָדֵל" ללמד?
...למדך שלא טוב לו לאדם שיעלה במהירות מלמטה למעלה,אלא הכי טוב לאדם שיעלה בשלבים,לאט לאט,כי כך היא הדרך הנכונה והבטוה ביותר לאדם שלא ימעד ויפול חלילה (הגר"ע,אוצרות סופרים, אות כ"ו)
הלכה:
כמה נרות מדליק בלילה הראשון מדליק אחד מכאן ואילך מוסיף והולך אחד בכל לילה עד שבליל האחרון יהיו שמנה ואפילו אם רבים בני הבית לא ידליקו יותר. הגה: ויש אומרים דכל אחד מבני הבית ידליק (רמב''ם) וכן המנהג פשוט ויזהרו ליתן כל אחד ואחד נרותיו במקום מיוחד כדי שיהא היכר כמה נרות מדליקין (מהר''א מפראג):(שו"ע,או"ח,תרעא,ב)
סיום: נוזלים המשפיעים על כל חלקי ההוויה ומייצגים נצחיות מתמדת
כנגד 5 דרגות ההויה: דומם,צומח,חי,מדבר,ישראל:
יין -נוזל הבא מן הצומח אך מייצג את הקדושה ובמיוחד זו של ישראל שמקדשים על היין
דבש -בא מן הצומח בשיתוף עם החי(הדבורה)
שמן -בא מן הצומח ומייצג את הבידול( שמן לא מתערבב)
חלב -בא מן החי ומייצג את הנוזל המחיה את החי,מדבר וישראל
טל -מייצג את האינסוף, אהיה כטל לישראל, טל לא מיעצר
דם -באים מן החי ומשפיעים על המדבר וישראל.כל המדברים נצטוו עליהם במיוחד :"שופך דם האדם באדם דמו ישפך"
מים-באים מן הדומם ומשפיעים על כל היסודות(דומם,צומח,חי מדבר ישראל)
(ענ"ד)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה