א.הקשר בין השבטים לבעלי החיים שהוזכרו בברכתם:
1.יהודה- אריה:
גּוּר אַרְיֵה יְהוּדָה מִטֶּרֶף בְּנִי עָלִיתָ כָּרַע רָבַץ כְּאַרְיֵה וּכְלָבִיא מִי יְקִימֶנּוּ:(בראשית,מט,ט)
הקשר לנחלה:
האריה מסמל גבורת המלחמה ולא בכדי כל שבטי ישראל שישבו על הספר דמויים לאריות כך ביהודה שישב לדרומה של הארץ (דעת מקרא, שם, הערה קטנה 5ב)
הקשר לאופיו של יהודה: כובש יצרו
יש הרבה טורפים בעולם כמו נמר ודוב ועוד אבל לארי יש סגולה מיוחדת אם רואה אדם שנושא צלם אלוקים נחת הוא מלפניו ושב לאחריו.לזה המשיל את יהודה לגור אריה שאף על גב שהוא גיבור מכל מקום יודע להשקיט רוחו וזוהי גבורתו שכובש את יצרו (העמק דבר,שם)
2.יששכר- חמור:
יִשָּׂשכָר חֲמֹר גָּרֶם רֹבֵץ בֵּין הַמִּשְׁפְּתָיִם (בראשית,מט,יד)
הקשר לנחלה:
יששכר חמר גרם, מדבר בארצו, מה חמור זה נמוך מכאן ונמוך מכאן וגבוה באמצע, כך בקעה מכאן ובקעה מכאן והר מכאן. רבץ בין המשפתים, אלו שתי בקעות. בקעת פסלן ובקעת יזרעאל(ב"ר,צח,יב)
הקשר לאופיו של יששכר: שפל רוח
אמר רבי יצחק וכי למה יששכר נקרא חמור .אם בשביל שעוסק בתורה נקרא לו סוס או אריה או נמר, מפני מה חמור?אלא אמרו לפי שחמור נושא משא ואינו בועט באדונו כשאר הבהמות ואין בו גסות הרוח ואינו חושש לשכב במקום מתוקן,אף כך יששכר שעמלו ועסקו בתורה נוןשא משא התורה ולא בועט בו בקדוש ברוך הוא ואין בו גסות הרוח כחמור שאינו חושש לכבוד שלו אלא לכבוד אדונו"רובץ בין השמפטיים" כמו שאמרו (אבות פ"ו)"ועל הארץ תישן וחיי צער תחיה ותורה אתה עמל" (זוהר,שם)
3.דן-נחש:
יְהִי דָן נָחָשׁ עֲלֵי דֶרֶךְ שְׁפִיפֹן עֲלֵי אֹרַח הַנֹּשֵׁךְ עִקְּבֵי סוּס וַיִּפֹּל רֹכְבוֹ אָחוֹר:(בראשית,מט,יט)
הקשר לנחלה:
דן מופיע כאן שמי שמתנכל לאויביו העוברים בדרך ברכיבה.תיאור זה משקף כנראה את המצב של תקופת ההתנחלות, בשעה ששבט דן ישב באיזור השפלה ובכניסה לצפון הר יהודה.ישיבתו בתחום זה שהיה צומת דרכים חשוב לערי ההר והשפלה אפשרה לו שליטה על דרכי השיירות. (אוצר התנך,בראשית,עמ' 251)
הקשר לאופיו של דן: ערמה
נחש הוא החיה הראשונה שהכתוב יחס לה ערמה...והאיבה היא המאפיינת את היחסים בין ישראל ובין הפלישתים לדורותיהם(דעת מקרא,שם)
ודמה שמשון לנחש בעבור שלא היה שמשון בא על אויביו במלחמה כאשר השופטים או המלכים רק הוא לבדו יוצא עליהם כמו צפעוני היוצא ממאורתו על הולכי דרך או המין הקטן שבנחשים שאינו ניכר כלל להולכי ארח (רמב"ן,שם)
4.נפתלי- איילה:
נַפְתָּלִי אַיָּלָה שְׁלֻחָה הַנֹּתֵן אִמְרֵי שָׁפֶר (בראשית,מט,כא)
הקשר לנחלה:
"אפשר שכינה את נפתלי בכינוי אילה מכיון שכמה מחבלי ארצו היו משופעים באילות וצבאים וכן עד היום"(דעת מקרא,שם)
הקשר לאופי של נפתלי: זריזות
גיבורים קלים כאילות כדכתיב "ובצבאים בהרים למהר(דה"א,יב,ט) (רשבם,שם)
5.בנימין-זאב:
בִּנְיָמִין זְאֵב יִטְרָף בַּבֹּקֶר יֹאכַל עַד וְלָעֶרֶב יְחַלֵּק שָׁלָל (בראשית ,מט,כז)
הקשר לנחלה:
"אפשר שע"ש מקומה של נחלתו בין היתר בערבות ירחו שהיו מתהלכים בה זאבים כמפורש בתוכחות נביאי הבית: "זאב ערבות"{ירמיהו,ה,ו},"זאבי ערב" {חבקוק,א,ח} (דעת מקרא ,שם)
הקשר לאופי של בנימין: תעוזה
יהיה כמו הזאב שהוא טורף בהמות וחיות והוא אביר לב לבוא אל הישוב יותר משאר החיות וכן בני בנימין יהיו גבורים ואבירי לב ובעלי מלחמה וכן נזכרו בדבר פילגש בגיבעה ובדבר דוד כשבאו אליו ואמר אליהם :"מימינים ומשמאלים באבנים ובחיצים (דבהי"א,יב,ב) (רד"ק,שם)
ב.הסיבה לבחירה בחמשת החיות הנ"ל:
1.כנגד 5 חומשי תורה:
א.בראשית-שבט דן - נחש:
וְהַנָּחָשׁ הָיָה עָרוּם מִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה...וַיֹּאמֶר יְ-ה-וָֹ-ה אֱלֹהִים אֶל הַנָּחָשׁ כִּי עָשִׂיתָ זֹּאת אָרוּר אַתָּה מִכָּל הַבְּהֵמָה וּמִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה עַל גְּחֹנְךָ תֵלֵךְ וְעָפָר תֹּאכַל כָּל יְמֵי חַיֶּיךָ (בראשית ג,א-יד)
תנו רבנן ארבעה מתו בעטיו של נחש ואלו הן בנימין בן יעקב ועמרם אבי משה וישי אבי דוד וכלאב בן דוד (ב"ב,יז,ע"א)
בעטיו של נחש. בעצתו של נחש כלומר לא היו ראוין למות אלא שנגזרה גזירת מיתה על כל תולדותיו של אדם הראשון בעצתו של נחש בעטיו תרגום של עצתו כדכתיב (דניאל ו) אתייעטו כל וגו' וכן התיב עטא וטעם (שם ב): (רש"י,שם)
לעתיד לבוא:
בימות המשחי הנחש(החטא) יובס וכולם ילכו ע"פ דבר ה'.
ב.שמות- יששכר- חמור:
גאולת מצרים:
וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת אִשְׁתּוֹ וְאֶת בָּנָיו וַיַּרְכִּבֵם עַל הַחֲמֹר וַיָּשָׁב אַרְצָה מִצְרָיִם וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת מַטֵּה הָאֱלֹהִים בְּיָדוֹ: (שמות ד,כ)
גאולה לעתיד לבוא:
גִּילִי מְאֹד בַּת צִיּוֹן הָרִיעִי בַּת יְרוּשָׁלִַם הִנֵּה מַלְכֵּךְ יָבוֹא לָךְ צַדִּיק וְנוֹשָׁע הוּא עָנִי וְרֹכֵב עַל חֲמוֹר וְעַל עַיִר בֶּן אֲתֹנוֹת:(זכריה,ט,ט)
ג.ויקרא-בנימין-זאב:
תורת הקרבנות:
וְאִם כֶּבֶשׂ יָבִיא קָרְבָּנוֹ...וּבִמְלֹאת יְמֵי טָהֳרָהּ לְבֵן אוֹ לְבַת תָּבִיא כֶּבֶשׂ בֶּן שְׁנָתוֹ..וְאִם דַּל הוּא וְאֵין יָדוֹ מַשֶּׂגֶת וְלָקַח כֶּבֶשׂ אֶחָד (ויקרא,ד;ויקרא,יב;ויקרא,יד)
בבוקר אלו הקרבנות שמקריבין בבית המקדש (שבנחלת בנימין) דכתיב:"את הכבש האחד תעשה בבוקר" (ב"ר,שיטה חדשה)
לעתיד לבוא:
וְגָר זְאֵב עִם כֶּבֶשׂ וְנָמֵר עִם גְּדִי יִרְבָּץ וְעֵגֶל וּכְפִיר וּמְרִיא יַחְדָּו וְנַעַר קָטֹן נֹהֵג בָּם (ישעיה,יא,ו)
ד.במדבר-נפתלי-איילה: האיילה שלוחה כמו ב"י השלוחים במסעם במדבר ו
לעתיד לבוא: קיבוץ הגלויות כחלק מתהליך הגאולה
ה.דברים-יהודה- אריה: דברים הוא ספרו של משה שמסכם את 40 שהשנה במדבר ושהיה במעמד מלך על ישראל.
לעתיד לבוא: מלך המשיח מולך על כל העולם
1.יהודה- אריה:
גּוּר אַרְיֵה יְהוּדָה מִטֶּרֶף בְּנִי עָלִיתָ כָּרַע רָבַץ כְּאַרְיֵה וּכְלָבִיא מִי יְקִימֶנּוּ:(בראשית,מט,ט)
הקשר לנחלה:
האריה מסמל גבורת המלחמה ולא בכדי כל שבטי ישראל שישבו על הספר דמויים לאריות כך ביהודה שישב לדרומה של הארץ (דעת מקרא, שם, הערה קטנה 5ב)
הקשר לאופיו של יהודה: כובש יצרו
יש הרבה טורפים בעולם כמו נמר ודוב ועוד אבל לארי יש סגולה מיוחדת אם רואה אדם שנושא צלם אלוקים נחת הוא מלפניו ושב לאחריו.לזה המשיל את יהודה לגור אריה שאף על גב שהוא גיבור מכל מקום יודע להשקיט רוחו וזוהי גבורתו שכובש את יצרו (העמק דבר,שם)
2.יששכר- חמור:
יִשָּׂשכָר חֲמֹר גָּרֶם רֹבֵץ בֵּין הַמִּשְׁפְּתָיִם (בראשית,מט,יד)
הקשר לנחלה:
יששכר חמר גרם, מדבר בארצו, מה חמור זה נמוך מכאן ונמוך מכאן וגבוה באמצע, כך בקעה מכאן ובקעה מכאן והר מכאן. רבץ בין המשפתים, אלו שתי בקעות. בקעת פסלן ובקעת יזרעאל(ב"ר,צח,יב)
הקשר לאופיו של יששכר: שפל רוח
אמר רבי יצחק וכי למה יששכר נקרא חמור .אם בשביל שעוסק בתורה נקרא לו סוס או אריה או נמר, מפני מה חמור?אלא אמרו לפי שחמור נושא משא ואינו בועט באדונו כשאר הבהמות ואין בו גסות הרוח ואינו חושש לשכב במקום מתוקן,אף כך יששכר שעמלו ועסקו בתורה נוןשא משא התורה ולא בועט בו בקדוש ברוך הוא ואין בו גסות הרוח כחמור שאינו חושש לכבוד שלו אלא לכבוד אדונו"רובץ בין השמפטיים" כמו שאמרו (אבות פ"ו)"ועל הארץ תישן וחיי צער תחיה ותורה אתה עמל" (זוהר,שם)
3.דן-נחש:
יְהִי דָן נָחָשׁ עֲלֵי דֶרֶךְ שְׁפִיפֹן עֲלֵי אֹרַח הַנֹּשֵׁךְ עִקְּבֵי סוּס וַיִּפֹּל רֹכְבוֹ אָחוֹר:(בראשית,מט,יט)
הקשר לנחלה:
דן מופיע כאן שמי שמתנכל לאויביו העוברים בדרך ברכיבה.תיאור זה משקף כנראה את המצב של תקופת ההתנחלות, בשעה ששבט דן ישב באיזור השפלה ובכניסה לצפון הר יהודה.ישיבתו בתחום זה שהיה צומת דרכים חשוב לערי ההר והשפלה אפשרה לו שליטה על דרכי השיירות. (אוצר התנך,בראשית,עמ' 251)
הקשר לאופיו של דן: ערמה
נחש הוא החיה הראשונה שהכתוב יחס לה ערמה...והאיבה היא המאפיינת את היחסים בין ישראל ובין הפלישתים לדורותיהם(דעת מקרא,שם)
ודמה שמשון לנחש בעבור שלא היה שמשון בא על אויביו במלחמה כאשר השופטים או המלכים רק הוא לבדו יוצא עליהם כמו צפעוני היוצא ממאורתו על הולכי דרך או המין הקטן שבנחשים שאינו ניכר כלל להולכי ארח (רמב"ן,שם)
4.נפתלי- איילה:
נַפְתָּלִי אַיָּלָה שְׁלֻחָה הַנֹּתֵן אִמְרֵי שָׁפֶר (בראשית,מט,כא)
הקשר לנחלה:
"אפשר שכינה את נפתלי בכינוי אילה מכיון שכמה מחבלי ארצו היו משופעים באילות וצבאים וכן עד היום"(דעת מקרא,שם)
הקשר לאופי של נפתלי: זריזות
גיבורים קלים כאילות כדכתיב "ובצבאים בהרים למהר(דה"א,יב,ט) (רשבם,שם)
5.בנימין-זאב:
בִּנְיָמִין זְאֵב יִטְרָף בַּבֹּקֶר יֹאכַל עַד וְלָעֶרֶב יְחַלֵּק שָׁלָל (בראשית ,מט,כז)
הקשר לנחלה:
"אפשר שע"ש מקומה של נחלתו בין היתר בערבות ירחו שהיו מתהלכים בה זאבים כמפורש בתוכחות נביאי הבית: "זאב ערבות"{ירמיהו,ה,ו},"זאבי ערב" {חבקוק,א,ח} (דעת מקרא ,שם)
הקשר לאופי של בנימין: תעוזה
יהיה כמו הזאב שהוא טורף בהמות וחיות והוא אביר לב לבוא אל הישוב יותר משאר החיות וכן בני בנימין יהיו גבורים ואבירי לב ובעלי מלחמה וכן נזכרו בדבר פילגש בגיבעה ובדבר דוד כשבאו אליו ואמר אליהם :"מימינים ומשמאלים באבנים ובחיצים (דבהי"א,יב,ב) (רד"ק,שם)
ב.הסיבה לבחירה בחמשת החיות הנ"ל:
1.כנגד 5 חומשי תורה:
א.בראשית-שבט דן - נחש:
וְהַנָּחָשׁ הָיָה עָרוּם מִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה...וַיֹּאמֶר יְ-ה-וָֹ-ה אֱלֹהִים אֶל הַנָּחָשׁ כִּי עָשִׂיתָ זֹּאת אָרוּר אַתָּה מִכָּל הַבְּהֵמָה וּמִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה עַל גְּחֹנְךָ תֵלֵךְ וְעָפָר תֹּאכַל כָּל יְמֵי חַיֶּיךָ (בראשית ג,א-יד)
תנו רבנן ארבעה מתו בעטיו של נחש ואלו הן בנימין בן יעקב ועמרם אבי משה וישי אבי דוד וכלאב בן דוד (ב"ב,יז,ע"א)
בעטיו של נחש. בעצתו של נחש כלומר לא היו ראוין למות אלא שנגזרה גזירת מיתה על כל תולדותיו של אדם הראשון בעצתו של נחש בעטיו תרגום של עצתו כדכתיב (דניאל ו) אתייעטו כל וגו' וכן התיב עטא וטעם (שם ב): (רש"י,שם)
לעתיד לבוא:
בימות המשחי הנחש(החטא) יובס וכולם ילכו ע"פ דבר ה'.
ב.שמות- יששכר- חמור:
גאולת מצרים:
וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת אִשְׁתּוֹ וְאֶת בָּנָיו וַיַּרְכִּבֵם עַל הַחֲמֹר וַיָּשָׁב אַרְצָה מִצְרָיִם וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת מַטֵּה הָאֱלֹהִים בְּיָדוֹ: (שמות ד,כ)
גאולה לעתיד לבוא:
גִּילִי מְאֹד בַּת צִיּוֹן הָרִיעִי בַּת יְרוּשָׁלִַם הִנֵּה מַלְכֵּךְ יָבוֹא לָךְ צַדִּיק וְנוֹשָׁע הוּא עָנִי וְרֹכֵב עַל חֲמוֹר וְעַל עַיִר בֶּן אֲתֹנוֹת:(זכריה,ט,ט)
ג.ויקרא-בנימין-זאב:
תורת הקרבנות:
וְאִם כֶּבֶשׂ יָבִיא קָרְבָּנוֹ...וּבִמְלֹאת יְמֵי טָהֳרָהּ לְבֵן אוֹ לְבַת תָּבִיא כֶּבֶשׂ בֶּן שְׁנָתוֹ..וְאִם דַּל הוּא וְאֵין יָדוֹ מַשֶּׂגֶת וְלָקַח כֶּבֶשׂ אֶחָד (ויקרא,ד;ויקרא,יב;ויקרא,יד)
בבוקר אלו הקרבנות שמקריבין בבית המקדש (שבנחלת בנימין) דכתיב:"את הכבש האחד תעשה בבוקר" (ב"ר,שיטה חדשה)
לעתיד לבוא:
וְגָר זְאֵב עִם כֶּבֶשׂ וְנָמֵר עִם גְּדִי יִרְבָּץ וְעֵגֶל וּכְפִיר וּמְרִיא יַחְדָּו וְנַעַר קָטֹן נֹהֵג בָּם (ישעיה,יא,ו)
ד.במדבר-נפתלי-איילה: האיילה שלוחה כמו ב"י השלוחים במסעם במדבר ו
לעתיד לבוא: קיבוץ הגלויות כחלק מתהליך הגאולה
ה.דברים-יהודה- אריה: דברים הוא ספרו של משה שמסכם את 40 שהשנה במדבר ושהיה במעמד מלך על ישראל.
לעתיד לבוא: מלך המשיח מולך על כל העולם
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה