פתיחה:
כנגד ארבעה בנים דיברה תורה אחד חכם, ואחד רשע, ואחד תם ואחד שאינו יודע לשאול (הגדה של פסח)
1.שאלת הבנים:
חכם: כִּי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר לֵאמֹר מָה הָעֵדֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה יְ-ה-וָ-ה אֱלֹהֵינוּ אֶתְכֶם (דברים ו,כ)
רשע: וְהָיָה כִּי יֹאמְרוּ אֲלֵיכֶם בְּנֵיכֶם מָה הָעֲבֹדָה הַזֹּאת לָכֶם(שמות יב,כו)
תם: וְהָיָה כִּי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר לֵאמֹר מַה זֹּאת (שמות יג,יד)
שאינו יודע לשאול: וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר(שמות יג,ח)
1.מדרג הבנים לפי השגתם:
מה זאת. זה תינוק טפש שאינו יודע להעמיק שאלתו וסותם ושואל מה זאת, ובמקום אחר הוא אומר (דברים ו כ) מה העדות והחקים והמשפטים וגו' , הרי זאת שאלת בן חכם. דברה תורה כנגד ארבעה בנים, רשע ושאינו יודע לשאל והשואל דרך סתומה והשואל דרך חכמה:(רש"י,שמות,יג,יד)
ארבע מדרגות של חכמה:
חכם-יודע ורוצה להבין
רשע:יודע ואינו רוצה לדעת
תם:יודע מעט ורוצה להבין יותר
שאינו יודע לשאול: אינו יודע
2.בין שאלת החכם לרשע:
"שאלת חכם, חצי תשובה"( מבחר פנינים/שלמה אבן גבירול)
הָעֵדֹת -מצוות הבאות להעיד על דברים אחרים כגון בת על בריאת העולם וכד'.אלו מצוות שלאו דווקא מובנות מאליהן, אך יש מאחוריהן רציונל.
וְהַחֻקִּים -מצוות שמעיות שאין האדם יכול להגיע אליהם מדעתו
וְהַמִּשְׁפָּטִים-מצוות שכליות שניתן להגיע אליהם ולהבינם ע"י השכל
המצוות השכליות... מן החכמה לאסור שפיכות דמי המדברים... ומן החכמה לאסור הזנות... ומן החכמה לאסור הגניבה... ומן החכמה דבר צדק"; והמצוות השמעיות: "אשר הוא מותר בשכל, והתורה צוותה בקצתו ואסרה קצתו, והניחה השאר מותר, כמו שהוא קידוש יום בין ימים כשבתות ומועדים, וקידוש איש משאר בני אדם... וההמנע מאכול קצת המאכלים (רס"ג, אמונות ודעות,ג,ב)
וְהָיָה כִּי יֹאמְרוּ אֲלֵיכֶם בְּנֵיכֶם- כי לא כיוון הכתוב כאן על השואלים בדרך שאלה וחקירה ליסודות,אלא על דרך הגוזרים אומר בתורת ערעור-כי רבים המה (בעל העקידה)
3.מקומה של שאלת החכם:
חומש דברים נקרא משנה תורה, על פי הכתוב (דברים יז, יח), "וכתב לו את משנה התורה הזאת".
כנגד ארבעה בנים דיברה תורה אחד חכם, ואחד רשע, ואחד תם ואחד שאינו יודע לשאול (הגדה של פסח)
1.שאלת הבנים:
חכם: כִּי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר לֵאמֹר מָה הָעֵדֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה יְ-ה-וָ-ה אֱלֹהֵינוּ אֶתְכֶם (דברים ו,כ)
רשע: וְהָיָה כִּי יֹאמְרוּ אֲלֵיכֶם בְּנֵיכֶם מָה הָעֲבֹדָה הַזֹּאת לָכֶם(שמות יב,כו)
תם: וְהָיָה כִּי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר לֵאמֹר מַה זֹּאת (שמות יג,יד)
שאינו יודע לשאול: וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר(שמות יג,ח)
1.מדרג הבנים לפי השגתם:
מה זאת. זה תינוק טפש שאינו יודע להעמיק שאלתו וסותם ושואל מה זאת, ובמקום אחר הוא אומר (דברים ו כ) מה העדות והחקים והמשפטים וגו' , הרי זאת שאלת בן חכם. דברה תורה כנגד ארבעה בנים, רשע ושאינו יודע לשאל והשואל דרך סתומה והשואל דרך חכמה:(רש"י,שמות,יג,יד)
ארבע מדרגות של חכמה:
חכם-יודע ורוצה להבין
רשע:יודע ואינו רוצה לדעת
תם:יודע מעט ורוצה להבין יותר
שאינו יודע לשאול: אינו יודע
2.בין שאלת החכם לרשע:
"שאלת חכם, חצי תשובה"( מבחר פנינים/שלמה אבן גבירול)
הָעֵדֹת -מצוות הבאות להעיד על דברים אחרים כגון בת על בריאת העולם וכד'.אלו מצוות שלאו דווקא מובנות מאליהן, אך יש מאחוריהן רציונל.
וְהַחֻקִּים -מצוות שמעיות שאין האדם יכול להגיע אליהם מדעתו
וְהַמִּשְׁפָּטִים-מצוות שכליות שניתן להגיע אליהם ולהבינם ע"י השכל
המצוות השכליות... מן החכמה לאסור שפיכות דמי המדברים... ומן החכמה לאסור הזנות... ומן החכמה לאסור הגניבה... ומן החכמה דבר צדק"; והמצוות השמעיות: "אשר הוא מותר בשכל, והתורה צוותה בקצתו ואסרה קצתו, והניחה השאר מותר, כמו שהוא קידוש יום בין ימים כשבתות ומועדים, וקידוש איש משאר בני אדם... וההמנע מאכול קצת המאכלים (רס"ג, אמונות ודעות,ג,ב)
וְהָיָה כִּי יֹאמְרוּ אֲלֵיכֶם בְּנֵיכֶם- כי לא כיוון הכתוב כאן על השואלים בדרך שאלה וחקירה ליסודות,אלא על דרך הגוזרים אומר בתורת ערעור-כי רבים המה (בעל העקידה)
3.מקומה של שאלת החכם:
חומש דברים נקרא משנה תורה, על פי הכתוב (דברים יז, יח), "וכתב לו את משנה התורה הזאת".
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה