יום רביעי, 14 באפריל 2010

תזריע: אחרית וראשית*

יתרון האחרונים:
1.נזר הבריאה:
אשה כי תזריע. אמר ר' שמלאי: כשם שיצירתו של אדם אחר כל בהמה חיה ועוף במעשה בראשית, כך תורתו נתפרשה אחר תורת בהמה חיה ועוף.(רש"י,ויקרא,יב,ב)

2.אחרונים חביבים:
וַיִּשָּׂא יַעֲקֹב עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה עֵשָׂו בָּא וְעִמּוֹ אַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ וַיַּחַץ אֶת הַיְלָדִים עַל לֵאָה וְעַל רָחֵל וְעַל שְׁתֵּי הַשְּׁפָחוֹת: וַיָּשֶׂם אֶת הַשְּׁפָחוֹת וְאֶת יַלְדֵיהֶן רִאשֹׁנָה וְאֶת לֵאָה וִילָדֶיהָ אַחֲרֹנִים וְאֶת רָחֵל וְאֶת יוֹסֵף אַחֲרֹנִים: (בראשית,ל"ג,א-ב)
ואת לאה וילדיה אחרנים- אחרון אחרון חביב (רש"י,שם)

3.לכבוד שבת:
אמרו עליו על שמאי הזקן כל ימיו היה אוכל לכבוד שבת מצא בהמה נאה אומר זו לשבת מצא אחרת נאה הימנה מניח את השניה ואוכל את הראשונה (ביצה ט"ז,ע"א)
4.יתרון האישה:
א''ר חסדא מ''ט דרבי דכתיב (בראשית ב-כב) ויבן ה' [א-להים] את הצלע מלמד שנתן הקב''ה בינה יתירה באשה יותר מבאיש ואידך ההוא (נידה מ"ה,ע"ב)

זכות הראשונים:

5. התחלה חדשה:
הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה (שמות,יב,ב)
החדש הזה. הראהו לבנה בחדושה ואמר לו כשהירח מתחדש יהיה לך ראש חדש. (רש"י,שם)

6.החודש הראשון
תניא:רבי אליעזר אומר: בתשרי נברא העולם ,בתשרי נולדו אבות ,בתשרי מתו אבות, בפסח נולד יצחק ,בראש השנה נפקדה שרה רחל וחנה ,בראש השנה יצא יוסף מבית האסורין,בר''ה בטלה עבודה מאבותינו במצרים, בניסן נגאלו בתשרי עתידין ליגאל.
ר' יהושע אומר: בניסן נברא העולם, בניסן נולדו אבות, בניסן מתו אבות, בפסח נולד יצחק, בר''ה נפקדה שרה, רחל וחנה ,בר''ה יצא יוסף מבית האסורין, בר''ה בטלה עבודה מאבותינו במצרים ,בניסן נגאלו בניסן עתידין ליגאל (ראש השנה,י,ע"ב-יא,ע"א)
7.ראשונים ואחרונים:
אמר רבא בר זימונא: אם ראשונים בני מלאכים אנו בני אנשים ואם ראשונים בני אנשים אנו כחמורים ולא כחמורו של ר' חנינא בן דוסא ושל רבי פנחס בן יאיר אלא כשאר חמורים (שבת קי"ב,ע"ב)

8.מאבק הבכורה:
וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב מִכְרָה כַיּוֹם אֶת בְּכֹרָתְךָ לִי (בראשית,כה,לא)
וְהֶבֶל הֵבִיא גַם הוּא מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ וּמֵחֶלְבֵהֶן וַיִּשַׁע יְ-ה-וָ-ה אֶל הֶבֶל וְאֶל מִנְחָתוֹ (בראשית ד,ד)
אחרית וראשית:
9.תכלית העולם:
שג' הבחינות דומם צומח חי לא יצאו בשביל עצמם, אלא רק שתוכל הבחי"ד להתפתח ולהתעלות על ידיהן, שהיא מין האדם. וע"כ אין תפקידן אלא לשמש את האדם ולהועילו (הקדמה לספר הזוהר)

10.אחרון הנבראים:
אדם נברא בערב שבת ומפני מה? ... שאם תזוח דעתו עליו אומר לו יתוש קדמך במעשה בראשית... דבר אחר כדי שיכנס לסעודה מיד. משל למלך בשר ודם שבנה פלטרין ושיכללן והתקין סעודה ואחר כך הכניס אורחין. (סנהדרין,לח,ע"א)

*רוב המקורות ע"פ הספר "לתורה ולמועדים" של הרב שלמה יוסף זוין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה