פתיחה: מהו שם?
א.כינוי מיוחד שניתן לאדם או מקום כדי להבדילם מאחרים
ב.מוניטין (ע"פ מילון אבן שושן)
ג.התוכן של נשמה, שם האדם =מטרתו בעולם ("לשם")
חלק א: נתינת שם ומשמעותה
1.הראשון לתת שמות:
וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁמוֹת לְכָל הַבְּהֵמָה וּלְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל חַיַּת הַשָּׂדֶה וּלְאָדָם לֹא מָצָא עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ (בראשית ב,כ)
2.הוכחה ששם זו מטרה:
א.דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי:(שמות כה,ב)
ויקחו לי תרומה.לי, לשמי (רש"י,שם)
לשמי-רוצה לומר:בשבילי, כדי שתתברך...דקשה לרש"י והלא כל הארץ ומלוה שלו היא (דבק טוב,שם)
ב.וַיִּשְׁאַל יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הַגִּידָה נָּא שְׁמֶךָ וַיֹּאמֶר לָמָּה זֶּה תִּשְׁאַל לִשְׁמִי וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ שָׁם: (בראשית,לב,ל)
למה זה תשאל. אין לנו שם קבוע, משתנין שמותינו, הכל לפי מצות עבודת השליחות שאנו משתלחים: (רש"י,שם)
3.שם האדם ניתן להוריו ברוח הקודש:
ונמצא כי כאשר נולד האדם, וקוראים לו אביו ואמו שם אחד העולה בדעתם, אינו באקראי ובהזדמן, כי אם הקב"ה משים בפיו השם ההוא המוכרח אל הנשמה ההיא, כמש"ה אשר שם שמות בארץ, כפי מקום האבר שבאדם העליון, אשר ממנו חוצב, והשם הזה נרשם למעלה בכסא הכבוד כנודע, ולכן ארז"ל שמא גרים.(האר"י,שער הגילגולים,הקדמה כג)
4.פירוש השם הדר:
1. פאר, הוד, יופי, זוהר, תהילה, תפארת, כבוד, יוקרה. "לֹא-תֹאַר לוֹ, וְלֹא הָדָר" ישעיה נ"ג ב'.
2. עצי הדר - עצי פרי ירוקי עד. מקור שמם בהדרם של הפירות. עם ההדרים נמנים התפוז, הלימון, האשכולית, המנדרינה, הקלמנטינה, האתרוג, הפומלו, הפומלית ועוד, "וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן, פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים, וַעֲנַף עֵץ-עָבֹת, וְעַרְבֵי-נָחַל" ויקרא כ"ג מ'. ( ע"פ אתר שם-לי בערך הדר)
5.פירוש השם חיה:
נושמת, ערה, ערנית, פעילה, חיונית.
"וַיִּיצֶר יְ-ה-וָ-ה אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם, עָפָר מִן-הָאֲדָמָה, וַיִּפַּח בְּאַפָּיו, נִשְׁמַת חַיִּים; וַיְהִי הָאָדָם, לְנֶפֶשׁ חַיָּה" (בראשית ב' ז'.) ( ע"פ אתר שם-לי בערך חיה)
הדר- קשורה לסבתא רבקה- היופי וההדר צריכים להיות דרך צניעות:
וְהַנַּעֲרָ טֹבַת מַרְאֶה מְאֹד...(בראשית כד,טז)
א.כינוי מיוחד שניתן לאדם או מקום כדי להבדילם מאחרים
ב.מוניטין (ע"פ מילון אבן שושן)
ג.התוכן של נשמה, שם האדם =מטרתו בעולם ("לשם")
חלק א: נתינת שם ומשמעותה
1.הראשון לתת שמות:
וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁמוֹת לְכָל הַבְּהֵמָה וּלְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל חַיַּת הַשָּׂדֶה וּלְאָדָם לֹא מָצָא עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ (בראשית ב,כ)
2.הוכחה ששם זו מטרה:
א.דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי:(שמות כה,ב)
ויקחו לי תרומה.לי, לשמי (רש"י,שם)
לשמי-רוצה לומר:בשבילי, כדי שתתברך...דקשה לרש"י והלא כל הארץ ומלוה שלו היא (דבק טוב,שם)
ב.וַיִּשְׁאַל יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הַגִּידָה נָּא שְׁמֶךָ וַיֹּאמֶר לָמָּה זֶּה תִּשְׁאַל לִשְׁמִי וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ שָׁם: (בראשית,לב,ל)
למה זה תשאל. אין לנו שם קבוע, משתנין שמותינו, הכל לפי מצות עבודת השליחות שאנו משתלחים: (רש"י,שם)
3.שם האדם ניתן להוריו ברוח הקודש:
ונמצא כי כאשר נולד האדם, וקוראים לו אביו ואמו שם אחד העולה בדעתם, אינו באקראי ובהזדמן, כי אם הקב"ה משים בפיו השם ההוא המוכרח אל הנשמה ההיא, כמש"ה אשר שם שמות בארץ, כפי מקום האבר שבאדם העליון, אשר ממנו חוצב, והשם הזה נרשם למעלה בכסא הכבוד כנודע, ולכן ארז"ל שמא גרים.(האר"י,שער הגילגולים,הקדמה כג)
4.פירוש השם הדר:
1. פאר, הוד, יופי, זוהר, תהילה, תפארת, כבוד, יוקרה. "לֹא-תֹאַר לוֹ, וְלֹא הָדָר" ישעיה נ"ג ב'.
2. עצי הדר - עצי פרי ירוקי עד. מקור שמם בהדרם של הפירות. עם ההדרים נמנים התפוז, הלימון, האשכולית, המנדרינה, הקלמנטינה, האתרוג, הפומלו, הפומלית ועוד, "וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן, פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים, וַעֲנַף עֵץ-עָבֹת, וְעַרְבֵי-נָחַל" ויקרא כ"ג מ'. ( ע"פ אתר שם-לי בערך הדר)
5.פירוש השם חיה:
נושמת, ערה, ערנית, פעילה, חיונית.
"וַיִּיצֶר יְ-ה-וָ-ה אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם, עָפָר מִן-הָאֲדָמָה, וַיִּפַּח בְּאַפָּיו, נִשְׁמַת חַיִּים; וַיְהִי הָאָדָם, לְנֶפֶשׁ חַיָּה" (בראשית ב' ז'.) ( ע"פ אתר שם-לי בערך חיה)
הדר- קשורה לסבתא רבקה- היופי וההדר צריכים להיות דרך צניעות:
וְהַנַּעֲרָ טֹבַת מַרְאֶה מְאֹד...(בראשית כד,טז)
...וַתִּקַּח הַצָּעִיף וַתִּתְכָּס(בראשית כד,סה)
חיה- קשורה לסבתא עישה
חלק ב: שינוי שם
רַב הוּנָא אָמַר בְּשֵׁם בַּר קַפָּרָא בִּשְׁבִיל אַרְבָּעָה דְּבָרִים נִגְאֲלוּ יִשְׂרָאֵל מִמִצְרַיִם, שֶׁלֹּא שִׁנּוּ אֶת שְׁמָם וְאֶת לְשׁוֹנָם וְלֹא אָמְרוּ לָשׁוֹן הָרָע, וְלֹא נִמְצָא בֵּינֵיהֶם אֶחָד מֵהֶן פָּרוּץ בְּעֶרְוָה. לֹא שִׁנּוּ אֶת שְׁמָן רְאוּבֵן וְשִׁמְעוֹן נָחֲתִין, רְאוּבֵן וְשִׁמְעוֹן סָלְקִין, לֹא הָיוּ קוֹרִין לִיהוּדָה רוּפָּא וְלֹא לִרְאוּבֵן לוּלְיָאנִי וְלֹא לְיוֹסֵף לֵיסְטֵיס וְלֹא לְבִנְיָמִין אֲלֶכְּסַנְדְּרִי.(ויקרא רבה,לב,ה)
1.שני מודלים לשינוי שם:
א.הוספת או שינוי אות מהשם המקורי :
4.השם הדר מופיע בתנ"ך 9 פעמים אך רק פעם אחת בראש פסוק:
הֲדַר כְּבוֹד הוֹדֶךָ וְדִבְרֵי נִפְלְאוֹתֶיךָ אָשִׂיחָה: (תהילים קמה,ה)
5.בשולי הדברים: יהודה- טוב להודות לה':
וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר הַפַּעַם אוֹדֶה אֶת יְהוָה עַל כֵּן קָרְאָה שְׁמוֹ יְהוּדָה וַתַּעֲמֹד מִלֶּדֶת: (בראשית,כט,לה)
על מה היתה צריכה לאה להודות דווקא עם הולדת יהודה?
הפעם אודה. שנטלתי יותר מחלקי, מעתה יש לי להודות: (רש"י,שם)
שנטלתי יותר מחלקי, מעתה יש לי להודות-לפיכך נקראים ישראל בשם יהודי על שמו של יהודה כדי שירגישו תמיד שכל מה שיש להם הוא יותר ממה שמגיע להם (וילקט יוסף,רבי מנחם מדל מקוצק,שם)
סיום: השם המשולש
שלושה שמות נקראו לו לאדם:
אחד - מה שקוראים לו אביו ואמו,
ואחד - מה שקוראין לו בני אדם,
ואחד - מה שקונה הוא לעצמו.
(מדרש תנחומא, ויקהל)
חיה- קשורה לסבתא עישה
חלק ב: שינוי שם
רַב הוּנָא אָמַר בְּשֵׁם בַּר קַפָּרָא בִּשְׁבִיל אַרְבָּעָה דְּבָרִים נִגְאֲלוּ יִשְׂרָאֵל מִמִצְרַיִם, שֶׁלֹּא שִׁנּוּ אֶת שְׁמָם וְאֶת לְשׁוֹנָם וְלֹא אָמְרוּ לָשׁוֹן הָרָע, וְלֹא נִמְצָא בֵּינֵיהֶם אֶחָד מֵהֶן פָּרוּץ בְּעֶרְוָה. לֹא שִׁנּוּ אֶת שְׁמָן רְאוּבֵן וְשִׁמְעוֹן נָחֲתִין, רְאוּבֵן וְשִׁמְעוֹן סָלְקִין, לֹא הָיוּ קוֹרִין לִיהוּדָה רוּפָּא וְלֹא לִרְאוּבֵן לוּלְיָאנִי וְלֹא לְיוֹסֵף לֵיסְטֵיס וְלֹא לְבִנְיָמִין אֲלֶכְּסַנְדְּרִי.(ויקרא רבה,לב,ה)
1.שני מודלים לשינוי שם:
א.הוספת או שינוי אות מהשם המקורי :
אברהם ולא אברם , שרי ולא שרה
אֵלֶּה שְׁמוֹת הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר שָׁלַח מֹשֶׁה לָתוּר אֶת הָאָרֶץ וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לְהוֹשֵׁעַ בִּן נוּן יְהוֹשֻׁעַ(במדבר יג,טז)
ויקרא משה להושע וגו'. התפלל עליו, י-ה יושיעך (ו) מעצת מרגלים (במ"ר טז, ט. יח, כא): (רש"י,שם)
ב.הוספת שם שני- יעקב וישראל
וַיֹּאמֶר לוֹ אֱ-לֹהִים שִׁמְךָ יַעֲקֹב לֹא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב כִּי אִם יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל: (בראשית,לה,י)
כיוצא בו אתה אומר {בראשית לה-י} לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך -לא שיעקר יעקב ממקומו אלא ישראל עיקר ויעקב טפל לו ( ברכות יב,ע"ב-יג,ע"א)
תאריך הלידה של הדר חיה: י"ג כסלו תשמ"ב - פרשת וישלח!!
2.עדיפות להוסיף ולא לעקור לגמרי את השם הקודם:
....מובא בספרן של צדיקים שלא לשנות שם...לגמרי כנודע ממה שכתה האר"י זל אשר נפש חיה הוא שמו וכל אדם שואב חיותו ע"י אותיות שמו ואם עוקרין שמו לגמרי חס ושלום פסקיה לחיותיה ולכן אין לעקור השם אלא להוסיף שם חדש (יביע אומר ח"ה יו"ד כא,אות ג)
3.הזכרת השם בסוף תפילת העמידה:
ויקרא משה להושע וגו'. התפלל עליו, י-ה יושיעך (ו) מעצת מרגלים (במ"ר טז, ט. יח, כא): (רש"י,שם)
ב.הוספת שם שני- יעקב וישראל
וַיֹּאמֶר לוֹ אֱ-לֹהִים שִׁמְךָ יַעֲקֹב לֹא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב כִּי אִם יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל: (בראשית,לה,י)
כיוצא בו אתה אומר {בראשית לה-י} לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך -לא שיעקר יעקב ממקומו אלא ישראל עיקר ויעקב טפל לו ( ברכות יב,ע"ב-יג,ע"א)
תאריך הלידה של הדר חיה: י"ג כסלו תשמ"ב - פרשת וישלח!!
2.עדיפות להוסיף ולא לעקור לגמרי את השם הקודם:
....מובא בספרן של צדיקים שלא לשנות שם...לגמרי כנודע ממה שכתה האר"י זל אשר נפש חיה הוא שמו וכל אדם שואב חיותו ע"י אותיות שמו ואם עוקרין שמו לגמרי חס ושלום פסקיה לחיותיה ולכן אין לעקור השם אלא להוסיף שם חדש (יביע אומר ח"ה יו"ד כא,אות ג)
3.הזכרת השם בסוף תפילת העמידה:
סגולה שלא ישכח שמו ליום הדין לאמר פסוק אחד מן התורה או מנביאים וכתובים קודם פסוק "יהיו לרצון" שבסוף תפילת עמידה.הפסוק מתחיל באות המתחילה בשמו ומסתיים באות המסיימת את שמו ( מובא בשם השל"ה, מתוך ספר תולדות שם, ע"מ 176)
4.השם הדר מופיע בתנ"ך 9 פעמים אך רק פעם אחת בראש פסוק:
הֲדַר כְּבוֹד הוֹדֶךָ וְדִבְרֵי נִפְלְאוֹתֶיךָ אָשִׂיחָה: (תהילים קמה,ה)
ע"פ התהילים המחולק לימות החודש- מזמור קמה נאמר בכל ל' בחודש!!
5.בשולי הדברים: יהודה- טוב להודות לה':
וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר הַפַּעַם אוֹדֶה אֶת יְהוָה עַל כֵּן קָרְאָה שְׁמוֹ יְהוּדָה וַתַּעֲמֹד מִלֶּדֶת: (בראשית,כט,לה)
על מה היתה צריכה לאה להודות דווקא עם הולדת יהודה?
הפעם אודה. שנטלתי יותר מחלקי, מעתה יש לי להודות: (רש"י,שם)
שנטלתי יותר מחלקי, מעתה יש לי להודות-לפיכך נקראים ישראל בשם יהודי על שמו של יהודה כדי שירגישו תמיד שכל מה שיש להם הוא יותר ממה שמגיע להם (וילקט יוסף,רבי מנחם מדל מקוצק,שם)
סיום: השם המשולש
שלושה שמות נקראו לו לאדם:
אחד - מה שקוראים לו אביו ואמו,
ואחד - מה שקוראין לו בני אדם,
ואחד - מה שקונה הוא לעצמו.
(מדרש תנחומא, ויקהל)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה