1.נקודת הפתיחה: תשרי מול ניסן
ארבעה ראשי שנים הם :באחד בניסן ר''ה למלכים ולרגלים, באחד באלול ראש השנה למעשר בהמה ר' אלעזר ור''ש אומרים באחד בתשרי. באחד בתשרי ראש השנה לשנים ולשמיטין וליובלות לנטיעה ולירקות באחד בשבט ראש השנה לאילן כדברי בית שמאי בית הלל אומרים בחמשה עשר בו (ר"ה,פרק א', משנה א)
באחד בתשרי ר''ה לשנים: למאי הלכתא? אמר רב פפא לשטרות דתנן שטרי חוב המוקדמין פסולין והמאוחרין כשירין. והתנן באחד בניסן ר''ה למלכים ואמרינן למאי הלכתא ואמר רב חסדא לשטרות. לא קשיא :כאן- למלכי ישראל ,כאן- למלכי אומות העולם. (רה,ח,ע"א)
בראשית. אמר רבי יצחק לא היה צריך להתחיל [את] התורה אלא (שמות יב ב) מהחודש הזה לכם, שהיא מצוה ראשונה שנצטוו [בה] ישראל, ומה טעם פתח בבראשית, משום כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים (תהלים קיא ו) , שאם יאמרו אמות העולם לישראל לסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גוים, הם אומרים להם כל הארץ של הקדוש ברוך הוא היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו: (רש"י,בראשית ,א,א)
בראשית. דבר אחר: אותיות "א' בתשרי", נברא העולם. (בעל הטורים,שם)
2.נקודת המחלוקת: מתי נברא העולם
רבי אליעזר אומר: בתשרי נברא העולם. בתשרי נולדו אבות, בתשרי מתו אבות, בפסח נולד יצחק, בראש השנה נפקדה שרה רחל וחנה, בראש השנה יצא יוסף מבית האסורין ,בר''ה בטלה עבודה מאבותינו במצרים.
בניסן נגאלו בתשרי עתידין ליגאל.
ר' יהושע אומר :בניסן נברא העולם. בניסן נולדו אבות, בניסן מתו אבות, בפסח נולד יצחק, בר''ה נפקדה שרה רחל וחנה, בר''ה יצא יוסף מבית האסורין, בר''ה בטלה עבודה מאבותינו במצרים.
בניסן נגאלו בניסן עתידין ליגאל .(ר"ה י,ע"ב-יא,ע"א)
3.נקודת המוצא לחיים : מהו החודש הראשון
תשרי- עבור אומות העולם:
כה אמר המלך חמורבי,השנה איננה במקומה,עליכם להוסיף אלול שני (נמצא על חרס מתוך כתבי חוקי חמורבי)
סתיו-ראיית עולם פסימית-הכל הולך לקראת כליה:
בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם עַד שׁוּבְךָ אֶל הָאֲדָמָה כִּי מִמֶּנָּה לֻקָּחְתָּ כִּי עָפָר אַתָּה וְאֶל עָפָר תָּשׁוּב (בראשית ג,יט)
ניסן-עבור ב"י:
וַיֹּאמֶר יְ-ה-וָ-ה אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר: הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה
(שמות יב,א-ב)
חודש האביב -ראיית עולם אופטימית-"עם ישראל חי":
א''ר יוחנן :יעקב אבינו לא מת. א''ל וכי בכדי ספדו ספדנייא וחנטו חנטייא וקברו קברייא? א''ל: מקרא אני דורש, שנאמר: {ירמיה ל-י} "ואתה אל תירא עבדי יעקב נאם ה' ואל תחת ישראל כי הנני מושיעך מרחוק ואת זרעך מארץ שבים" מקיש הוא לזרעו :מה זרעו בחיים - אף הוא בחיים (תענית ה,ע"ב)
4.נקודת החיבור בין החירות למתן התורה:
פסח: חג החירות השניה והמלאה
שבועות:חג מתן תורה הראשון-מאכלי חלב כהזדהות עם ב"י שלא אכלו בשר באותם שלשה ימים
ר"ה-חג החירות הראשונית: "בר''ה בטלה עבודה מאבותינו במצרים" (ר"ה י,ע"ב-יא,ע"א)
יום הכיפורים- חג מתן תורה השני:-מזדהים עם משה המתענה בהר סיני 40 יום ו-40 לילה:
יום הכפורים ,יום סליחה ומחילה, יום שנתנו בו לוחות אחרונות (ב"ב,קכא ,ע"א)
מכאן הקבלה בין עשרת ימי תשובה לימי ספירת העומר.
5.נקודות משותפות בין ר"ה לפסח:
ר"ה: תשליך-ניעור בגדים פיזי עם משמעות פנימית-רוחנית.
פסח: ביעור חמץ- ביעור החמץ הפיזי והרוחני
ר"ה:אכילת סימנים עם משמעות סמלית לעתיד- ראש דג,תמר, תפוח בדבש וכו'
פסח: אכילת מאכלים עם משמעות סמלית לעבר -מצה,מרור,כורך וכו'
סיכום:
ישראל נמשלו ללבנה("ראש חודשים") ואומות העולם לחמה ("ראש השנה") והחיבור בינהם יוצר את עיבור השנה ע"מ ליצור סינכרון בין שנת חמה לשנת לבנה ,הפרש הימים בכל שנה הוא 10 ימים הלא ימי עשרת ימי התשובה,ימים של תיקון העולם.
*רוב המקורות והרעיונות מבוססים על שיעוריו של הרב אורי עמוס שרקי שליט"א.
ארבעה ראשי שנים הם :באחד בניסן ר''ה למלכים ולרגלים, באחד באלול ראש השנה למעשר בהמה ר' אלעזר ור''ש אומרים באחד בתשרי. באחד בתשרי ראש השנה לשנים ולשמיטין וליובלות לנטיעה ולירקות באחד בשבט ראש השנה לאילן כדברי בית שמאי בית הלל אומרים בחמשה עשר בו (ר"ה,פרק א', משנה א)
באחד בתשרי ר''ה לשנים: למאי הלכתא? אמר רב פפא לשטרות דתנן שטרי חוב המוקדמין פסולין והמאוחרין כשירין. והתנן באחד בניסן ר''ה למלכים ואמרינן למאי הלכתא ואמר רב חסדא לשטרות. לא קשיא :כאן- למלכי ישראל ,כאן- למלכי אומות העולם. (רה,ח,ע"א)
בראשית. אמר רבי יצחק לא היה צריך להתחיל [את] התורה אלא (שמות יב ב) מהחודש הזה לכם, שהיא מצוה ראשונה שנצטוו [בה] ישראל, ומה טעם פתח בבראשית, משום כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים (תהלים קיא ו) , שאם יאמרו אמות העולם לישראל לסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גוים, הם אומרים להם כל הארץ של הקדוש ברוך הוא היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו: (רש"י,בראשית ,א,א)
בראשית. דבר אחר: אותיות "א' בתשרי", נברא העולם. (בעל הטורים,שם)
2.נקודת המחלוקת: מתי נברא העולם
רבי אליעזר אומר: בתשרי נברא העולם. בתשרי נולדו אבות, בתשרי מתו אבות, בפסח נולד יצחק, בראש השנה נפקדה שרה רחל וחנה, בראש השנה יצא יוסף מבית האסורין ,בר''ה בטלה עבודה מאבותינו במצרים.
בניסן נגאלו בתשרי עתידין ליגאל.
ר' יהושע אומר :בניסן נברא העולם. בניסן נולדו אבות, בניסן מתו אבות, בפסח נולד יצחק, בר''ה נפקדה שרה רחל וחנה, בר''ה יצא יוסף מבית האסורין, בר''ה בטלה עבודה מאבותינו במצרים.
בניסן נגאלו בניסן עתידין ליגאל .(ר"ה י,ע"ב-יא,ע"א)
3.נקודת המוצא לחיים : מהו החודש הראשון
תשרי- עבור אומות העולם:
כה אמר המלך חמורבי,השנה איננה במקומה,עליכם להוסיף אלול שני (נמצא על חרס מתוך כתבי חוקי חמורבי)
סתיו-ראיית עולם פסימית-הכל הולך לקראת כליה:
בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם עַד שׁוּבְךָ אֶל הָאֲדָמָה כִּי מִמֶּנָּה לֻקָּחְתָּ כִּי עָפָר אַתָּה וְאֶל עָפָר תָּשׁוּב (בראשית ג,יט)
ניסן-עבור ב"י:
וַיֹּאמֶר יְ-ה-וָ-ה אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר: הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה
(שמות יב,א-ב)
חודש האביב -ראיית עולם אופטימית-"עם ישראל חי":
א''ר יוחנן :יעקב אבינו לא מת. א''ל וכי בכדי ספדו ספדנייא וחנטו חנטייא וקברו קברייא? א''ל: מקרא אני דורש, שנאמר: {ירמיה ל-י} "ואתה אל תירא עבדי יעקב נאם ה' ואל תחת ישראל כי הנני מושיעך מרחוק ואת זרעך מארץ שבים" מקיש הוא לזרעו :מה זרעו בחיים - אף הוא בחיים (תענית ה,ע"ב)
4.נקודת החיבור בין החירות למתן התורה:
פסח: חג החירות השניה והמלאה
שבועות:חג מתן תורה הראשון-מאכלי חלב כהזדהות עם ב"י שלא אכלו בשר באותם שלשה ימים
ר"ה-חג החירות הראשונית: "בר''ה בטלה עבודה מאבותינו במצרים" (ר"ה י,ע"ב-יא,ע"א)
יום הכיפורים- חג מתן תורה השני:-מזדהים עם משה המתענה בהר סיני 40 יום ו-40 לילה:
יום הכפורים ,יום סליחה ומחילה, יום שנתנו בו לוחות אחרונות (ב"ב,קכא ,ע"א)
מכאן הקבלה בין עשרת ימי תשובה לימי ספירת העומר.
5.נקודות משותפות בין ר"ה לפסח:
ר"ה: תשליך-ניעור בגדים פיזי עם משמעות פנימית-רוחנית.
פסח: ביעור חמץ- ביעור החמץ הפיזי והרוחני
ר"ה:אכילת סימנים עם משמעות סמלית לעתיד- ראש דג,תמר, תפוח בדבש וכו'
פסח: אכילת מאכלים עם משמעות סמלית לעבר -מצה,מרור,כורך וכו'
סיכום:
ישראל נמשלו ללבנה("ראש חודשים") ואומות העולם לחמה ("ראש השנה") והחיבור בינהם יוצר את עיבור השנה ע"מ ליצור סינכרון בין שנת חמה לשנת לבנה ,הפרש הימים בכל שנה הוא 10 ימים הלא ימי עשרת ימי התשובה,ימים של תיקון העולם.
*רוב המקורות והרעיונות מבוססים על שיעוריו של הרב אורי עמוס שרקי שליט"א.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה